Bol.com gaat dit jaar tweemaal zoveel artikelen versturen zonder kartonnen verzenddoos ten opzichte van vorig jaar. Ook spoort het platform partners aan om hun voorbeeld te volgen.
‘Uit het oogpunt van duurzaamheid willen we geen onnodige verpakkingen verzenden’, legt Jori Ebskamp, mvo-lead bij bol.com, uit. ‘En hetzelfde geldt voor het opvulmateriaal dat er in die kartonnen dozen gaat. Daarom zijn we in 2019 begonnen met het niet meer inpakken van artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers. De eigen verpakking van deze artikelen is stevig genoeg voor het transport vanaf ons magazijn tot aan de voordeur van de klant. Daar plakken we alleen nog een verzendlabel op.’
Noodzakelijk
Alleen wanneer het strikt noodzakelijk is, worden pakketjes nog ingepakt. Dat kan bijvoorbeeld zijn om het artikel beter te beschermen, zoals bij kwetsbare of breekbare artikelen. Daarnaast worden bestellingen waarbij het voor de klant niet wenselijk is dat iedereen kan zien wat hij/zij heeft besteld. Bijvoorbeeld bij cadeaus of erotische artikelen.
Het platform streeft naar klimaatneutraal winkelen in 2025, wat betekent dat de directe voetafdruk wordt teruggebracht tot 0 gram CO2-uitstoot. Momenteel is ongeveer 20 procent van de totale CO2-uitstoot van bol.com afkomstig van verpakkingen.
Aanpassing
De aanvoerder van de Twinkle100 heeft de afgelopen maanden het gehele assortiment onder de loep genomen om kritisch na te gaan wat er zonder verpakking verstuurd kan worden. Ebskamp: ‘Daarnaast onderzoeken collega’s in het distributiecentrum welke artikelen met een kleine aanpassing aan de originele verpakking nog meer geschikt zijn voor onverpakt verzenden. Veel artikelen hebben een originele verpakking die vooral geschikt is om in een fysieke winkel in het schap te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een doorzichtig venster om het artikel door de verpakking heen te kunnen zien. Voor e-commerce is dit niet nodig en eerder onhandig omdat we voor de bescherming tijdens het transport nog een extra kartonnen doos om het artikel moeten doen. Wij adviseren dan om de originele verpakking van het artikel van steviger karton te maken, zodat het ook geschikt is voor online winkelen en we het onverpakt kunnen verzenden.’
Partners
Ook de partners van bol.com worden aangespoord om zo weinig mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken. ‘Een deel van de verkooppartners besteedt de logistiek uit aan bol.com en hun assortiment ligt dan ook in ons distributiecentrum. Daarnaast werken we met alle verkooppartners samen om hun duurzame assortiment uit te breiden. Deze duurzame partners lichten we uit en bieden we een podium op ons online platform,’ aldus Ebskamp.
Klimaatneutraal
De onverpakte verzending is niet de eerste stap die bol.com zet richting klimaatneutraal winkelen, zo legt Ebskamp uit aan de hand van enkele voorbeelden: ‘Ons fulfilmentcenter in Waalwijk is al klimaatneutraal en we gebruiken hier enkel lokaal opgewekte windenergie. In 2018 hebben we al een stapel ter hoogte van 23 Eiffeltorens aan karton bespaard, door het karton van de verzenddozen dunner te maken en 75 procent van onze pakketjes versturen we zonder vulmateriaal.’
En als partner heb je hier wederom helemaal geen invloed op. Producten, bijvoorbeeld een koffiezetapparaat, die retour worden gestuurd bevatten dus meerdere verzendlabels, waardoor de doos niet meer bruikbaar is voor een nieuwe klant. Kosten? Uiteraard voor de partner. Daarnaast zijn er cases waarbij Bol wel degelijk erotische artikelen verzend. Zo kreeg een klant een ...schommel thuisgeleverd, waar het kind bij stond. Leg dat maar eens uit. Of als je die doos moet ophalen in een overvol pakketpunt....
Ik ben niet akkoord met deze gang van zaken. Ik betaal als LvB partner tenslotte wel gewoon pick & PACK kosten. Voor artikelen zonder doos ligt die even hoog hoor! Maar de retouren voor die artikelen liggen wel hoger. Zeker tijdens de eindejaarsperiode komen er regelmatig dure artikelen retour met als reden "doos was beschadigd en hing vol plakkers en verzendlabels, kan ik zo niet cadeau geven". Bol.com heeft nog steeds geen oplossing zoals Amazon wel heeft dat artikelen die zonder extra doos verstuurd worden dat ook vermeld wordt bij het product en dat klanten die graag hebben dat het artikel niet zichtbaar is en toch verzonden wordt in een verzenddoos die optie gratis kunnen selecteren. Ik krijg van Bol.com ook totaal geen inzicht van welk artikel in mijn aanbod nu met en zonder extra doos verzonden worden. Ik zou dat moeten kunnen inkijken, én ik zou dat moeten kunnen aanvechten als ik een andere mening daarover heb (op basis van bv aantal retouren door beschadigde verpakking). Er zijn bovendien talloze artikelen die vanuit de fabriek (zoals koffiezetters) een extra kartonnen doos krijgen, maar na een retour van de klant is die doos reeds weggegooid en sturen ze het terug in de retailverpakking. Die is gewoon niet stevig genoeg om zo door de post te gaan. Wanneer zulke artikelen die dus gemarkeerd staan in hun systeem als kan verzonden worden zonder doos, en er zitten exemplaren bij die extra beschermende doos niet meer hebben... dan kan je al raden hoe die toekomt bij de klant en dat de kans groot is dat die retour gaat. Heel het milieu verhaal is een cover up voor het kosten besparen verhaal en de verpakkingskosten afschuiven op producenten en partners. Amazon vraagt ook meer van zijn leveranciers om artikelen verzendklaar aan te leveren. Gevolg is dat de leverancier dus maar een extra kartonnen doos rond zijn artikelen doet, en dat dan gewoon in zijn marges verrekend. Bol zegt dan dat ze goed bezig zijn voor het milieu wegens een doos minder, maar die zit er wel al rond van op de fabriek. Als ze het hele milieu verhaal zo serieus nemen zouden ze beter eens kijken naar hun retouren, daar wordt werkelijk alles geaccepteerd. En als de doos er niet mooi meer uit ziet kan je het als partner niet meer als tweedekansje verkopen , dat mag enkel Bol.com zelf doen.
Bol.com zal er uiteindelijk pas goed aan doen wanneer ze de gratis retouren aan banden leggen. Het klakkeloos bestellen en retourneren is veel schadelijker voor het milieu. Het probleem wat hierboven in de reacties wordt benoemd is dan tevens verleden tijd.