Twinkle | Digital Commerce

Bol.com stopt met verpakken pakketjes

2020-06-10
1000562
  • [nieuws]
  • 2:18

Bol.com gaat dit jaar tweemaal zoveel artikelen versturen zonder kartonnen verzenddoos ten opzichte van vorig jaar. Ook spoort het platform partners aan om hun voorbeeld te volgen.

‘Uit het oogpunt van duurzaamheid willen we geen onnodige verpakkingen verzenden’, legt Jori Ebskamp, mvo-lead bij bol.com, uit. ‘En hetzelfde geldt voor het opvulmateriaal dat er in die kartonnen dozen gaat. Daarom zijn we in 2019 begonnen met het niet meer inpakken van artikelen als ventilatoren, frituurpannen, strijkijzers, printers, koffiezetapparaten en luiers. De eigen verpakking van deze artikelen is stevig genoeg voor het transport vanaf ons magazijn tot aan de voordeur van de klant. Daar plakken we alleen nog een verzendlabel op.’

Noodzakelijk

Alleen wanneer het strikt noodzakelijk is, worden pakketjes nog ingepakt. Dat kan bijvoorbeeld zijn om het artikel beter te beschermen, zoals bij kwetsbare of breekbare artikelen. Daarnaast worden bestellingen waarbij het voor de klant niet wenselijk is dat iedereen kan zien wat hij/zij heeft besteld. Bijvoorbeeld bij cadeaus of erotische artikelen.

Het platform streeft naar klimaatneutraal winkelen in 2025, wat betekent dat de directe voetafdruk wordt teruggebracht tot 0 gram CO2-uitstoot. Momenteel is ongeveer 20 procent van de totale CO2-uitstoot van bol.com afkomstig van verpakkingen.

Aanpassing

De aanvoerder van de Twinkle100 heeft de afgelopen maanden het gehele assortiment onder de loep genomen om kritisch na te gaan wat er zonder verpakking verstuurd kan worden. Ebskamp: ‘Daarnaast onderzoeken collega’s in het distributiecentrum welke artikelen met een kleine aanpassing aan de originele verpakking nog meer geschikt zijn voor onverpakt verzenden. Veel artikelen hebben een originele verpakking die vooral geschikt is om in een fysieke winkel in het schap te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een doorzichtig venster om het artikel door de verpakking heen te kunnen zien. Voor e-commerce is dit niet nodig en eerder onhandig omdat we voor de bescherming tijdens het transport nog een extra kartonnen doos om het artikel moeten doen. Wij adviseren dan om de originele verpakking van het artikel van steviger karton te maken, zodat het ook geschikt is voor online winkelen en we het onverpakt kunnen verzenden.’

Partners

Ook de partners van bol.com worden aangespoord om zo weinig mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken. ‘Een deel van de verkooppartners besteedt de logistiek uit aan bol.com en hun assortiment ligt dan ook in ons distributiecentrum. Daarnaast werken we met alle verkooppartners samen om hun duurzame assortiment uit te breiden. Deze duurzame partners lichten we uit en bieden we een podium op ons online platform,’ aldus Ebskamp.

Klimaatneutraal

De onverpakte verzending is niet de eerste stap die bol.com zet richting klimaatneutraal winkelen, zo legt Ebskamp uit aan de hand van enkele voorbeelden: ‘Ons fulfilmentcenter in Waalwijk is al klimaatneutraal en we gebruiken hier enkel lokaal opgewekte windenergie. In 2018 hebben we al een stapel ter hoogte van 23 Eiffeltorens aan karton bespaard, door het karton van de verzenddozen dunner te maken en 75 procent van onze pakketjes versturen we zonder vulmateriaal.’