Magazine: Twinkle nr. 9 - november 2024
De term refurbished wordt vaak gezien als een duur woord voor tweedehands. Toch bouwden Kilian Kaminski en co er een miljardenbedrijf mee. Als nieuwkomer op plek 50 in de Twinkle100 bewijst zijn refurbed dat opgeknapte elektronica mainstream worden. Maar hoe overtuig je Nederlandse consumenten dat 'gebruikt' soms beter is dan nieuw? In deze nieuwe Twinkle spreken we met Kaminski over vertrouwen winnen, en het herdefiniëren van waarde in e-commerce. Ook duiken we in de trend van maaltijdbezorgers die steeds vaker non-food producten bezorgen. Van huisdierenmedicatie tot kantoorartikelen - platforms als Thuisbezorgd.nl en Uber Eats breiden hun aanbod snel uit. Is dit het gat dat flitsbezorgers achterlieten of verandert de vraag van consumenten? De fysieke retail verandert ook: Ikea opende een nieuw concept store in Leeuwarden. Commercieel directeur Annemarieke Jansen vertelt waarom bijna een derde van hun online aankopen vorig jaar online was en hoe de mini-vestiging offline en online samensmelt. Verder aandacht voor Buy Now Pay Later (BNPL): blijft deze betaalmethode groeien ondanks de kritiek? En Dries Cuijpers van de ACM waarschuwt retailers: maak van de feestdagen geen fopdagen met misleidende kortingen. Plus: het onderzoek naar wereldwijde bezorgvoorkeuren, de nieuwe realiteit van social delivery en de laatste trends in e-commerceplatformen 2020-2024.