Twinkle | Digital Commerce

Twinkle100: trends in e-commerceplatformen 2020-2024

2024-12-06
1000562
  • [onderzoek]
  • 4:12

3WebApps onderzoekt sinds 2020 welke e-commercesoftware, contentmanagementsystemen en hostingpartijen worden gebruikt door de honderd grootste webshops en retailplatformen uit de Twinkle100. Met vijf jaar aan cijfers in de hand duiken we in de trends in e-commercesoftware. E-commerceplatformen zullen steeds meer hun best moeten doen om webshops voor zich te winnen en zetten hierbij veel in op AI. Letten ze daarbij wel op duurzaamheid?

Tekst: Laura Berghuis

Als we kijken naar de cijfers van ons onderzoek onder de top-100 van 2020 tot en met 2024, dan kunnen we concluderen dat:

-       het aantal custom built platformen voor het vijfde jaar op rij stijgt, dit keer met 48% (van 31% naar 46%). In vijf jaar tijd betekent dit een stijging van 70%;
-       Adobe’s Magento stabiel blijft (7%) en samen met Salesforce nog altijd het grootste e-commerceplatform is in de top-100;
-       Salesforce, met een stijging van 9% naar 10%, de daling van vorig jaar bijna herstelt;
-       het aantal app-only webshops, na een stijging van 80% over de jaren 2020-2023, in 2024 voor het eerst gelijk blijft (4%);
-       SAP zijn gedaalde positie van vorig jaar helemaal terug verovert en, zoals in 2022, weer uitkomt op 6%;
-       Mirakl na zijn debuut in de lijst van vorig jaar omhoog schiet van 1% naar 3% (een stijging van 200%);
-       er afgezien van Webflow geen e-commerceplatformen uit de lijst verdwijnen;
-       Prestashop (2%), AbleCommerce (1%), Novomind (1%), Oracle (1%) en WooCommerce (1%) de lijst herintreden;
-       het aantal marketplaces met 17% voor het eerst in vijf jaar niet stijgt.

Verliezen e-commerce platformen de buit?

Elk e-commerceplatform doet keihard zijn best om grote merken voor zich te winnen. De enige die echter jaar in jaar uit als winnaar uit de bus komt, is de categorie ‘custom built’. Het aandeel custom built webshops in de top-100 is in vijf jaar tijd gestegen met 70% (van 27% naar 46%). Een trend die geheel binnen de verwachtingen ligt overigens, gezien de opkomst van headless structuren, de behoefte van de consument aan diversiteit en groeiend budget voor specifieke ontwikkeling.

De komende jaren zullen e-commerceplatformen flink hun best moeten doen om de grootste Nederlandse webshops voor zich te blijven winnen. Als we de lijn custom built webshops doortrekken, blijven er niet veel grote spelers over voor e-commerceplatformen. De kans dat een webshopeigenaar overstapt van een custom built webshop (duur en vaak complex) naar een bekend e-commerceplatform is klein. Over welke USP-boeg zouden de platformen het dan kunnen gooien? Een voor de hand liggend onderwerp is natuurlijk AI en we zien dan ook veel e-commerceplatformen met allerlei gave AI-functies pronken.

Neem bijvoorbeeld de drie grootste platformen in de top-100 dit jaar: Magento 2 (Adobe Commerce), Salesforce en SAP Commerce Cloud. Adobe promoot het creëren van AI-gestuurde gepersonaliseerde ervaringen in Magento 2 (Adobe Commerce) en in de Marketplace zijn enorm veel AI-extensies te vinden. Salesforce heeft zelfs een nieuw AI-platform in het leven geroepen, Einstein 1 AI, en SAP belooft met AI targeting en engagement te optimaliseren.

Duurzaamheidsscore

Naast technologische vooruitgang associëren we AI (helaas) ook met de impact die het heeft op het milieu. Want die enorme vraag naar extra elektriciteit, groen of niet, creëert nieuwe milieuproblemen. Kunstmatige intelligentie is natuurlijk enorm handig, de vraag is alleen wáár we het willen inzetten. Want die keuze zullen we, gezien het energieverbruik, hoe dan ook moeten maken.

Duurzaamheid staat centraal in de nieuwe Twinkle100: voor het eerst krijgen de webshops in de lijst dit jaar, naast een technologisch profiel, ook een duurzaamheidsscore mee. Deze is gebaseerd op wat zij zichtbaar voor de consument doen aan duurzaamheid en circulariteit. Denk hierbij aan circulaire inspanningen op het gebied van leveren en retourneren, gebruik en onderhoud, en inzameling en hergebruik. Maar hoe zit het met de e-commerceplatformen waarop deze webshops draaien? Zijn die een beetje lief voor Moeder Aarde?

Een positieve draAI

Adobe, Salesforce en SAP hebben alle drie verschillende duurzaamheidsstrategieën. Adobe is samen met SAP lid van RE100, een organisatie van ‘s werelds grootste bedrijven die streeft naar het verbruiken van 100% hernieuwbare energie. Adobe wil dit bereiken in 2035. SAP doet er een schepje bovenop en streeft naar ‘net zero in 2030’, wat inhoudt dat het bedrijf in 2030 100% compenseert voor de broeikasgassen die het veroorzaakt.  Salesforce is geen lid van RE100, maar zet zich wel in voor het halveren van z’n uitstoot in 2030 en hoopt ‘net zero’ te zijn in 2040. Adobe’s doel voor ‘net zero’ ligt in 2050.

Dit klinkt allemaal prachtig, maar we moeten natuurlijk niet vergeten dat we het hier over billion dollar companies hebben met gelikte marketingstrategieën. Een kritische kanttekening is dus op z’n plaats. De drie grootste e-commerceplatformen in de Twinkle top-100 verbruiken in de basis, hoe je het ook went of keert, enorm veel energie. Denk alleen al aan alle kantoren en servers die ervoor nodig zijn om hun diensten in stand te houden. Het streven om de energie te verduurzamen en uitstoot te compenseren is goed, maar het zou nog beter zijn als er over het algemeen minder energie verbruikt zou worden.

Ben je als ondernemer op zoek naar écht een groots experiment? Zet duurzaamheid op één, zodat jij niet alleen de wereld, maar de wereld ook jou aan kan. Wie weet volgen de e-commerceplatformen dan ook.

Laura Berghuis is marketing & SEO-specialist bij 3WebApps.