Heb jij je Black Friday-trucs al klaarstaan? Zet je dit jaar in op het oppompen van prijzen om je kortingen groter te laten lijken, zoals we vorig jaar bij Amazon en Coolblue zagen? Of ga je voor de eindeloos aftellende timer, een klassieker waarmee Cloudpillo de urgentie kunstmatig opvoert? Misschien speel je het slim en laat je je aanbiedingen ná Black Friday gewoon doorlopen, maar met een vette 'fomo'-knop erop – zoals Holland & Barrett deed – zodat de consument toch denkt dat ie nú moet toeslaan. Lekker bezig! Of toch niet?
Sinds 2014 heeft Black Friday zich stevig genesteld op de Nederlandse retailkalender. Wat begon als een Amerikaans fenomeen, is nu vaste prik geworden voor ondernemers die massaal kortingen aanbieden en voor consumenten die niet kunnen wachten om hun digitale winkelmandjes vol te laden. We worden verleid met ‘onmisbare’ deals, oneindige scrollsessies op zoek naar het beste koopje en timers die ons een gevoel van urgentie geven.
Het contrast kan bijna niet groter: de knusse, vertrouwde sinterklaasperiode versus de flitsende, allesoverheersende Black Friday. Waar Sinterklaas draait om tradities, gezelligheid en cadeautjes die vaak doordacht zijn uitgekozen, gaat het bij Black Friday om snelheid, massaconsumptie en vooral: de hoogste kortingen. De laatste jaren hebben veel Nederlandse ondernemers een duidelijke keuze gemaakt: de focus verschuift van Sinterklaas naar Black Friday. Maar is dat wel zo’n verstandige zet? Laten we eerlijk zijn, Black Friday brengt een flinke omzetpiek en biedt een kans om een breder publiek te trekken. Maar de keerzijde is duidelijk: de race naar de bodem qua prijzen kan je marge flink onder druk zetten, je merkpositionering vertroebelen en de bijbehorende bezorg- en retourellende kan je klantenservice aardig op z’n kop zetten.
Het lijkt tegenstrijdig: een commerciële kans laten liggen. Maar is het dat echt? Wat zou het met je bedrijf doen als je kiest voor een statement? Dat je zegt: ‘We doen het dit jaar anders.’ We hebben gezien dat consumenten zich steeds bewuster worden van hun koopgedrag. Ze willen weten waar producten vandaan komen en wat de impact is op het milieu. Black Friday sluit niet aan op deze waarden. Een Blackout Friday daarentegen – een dag zónder koopgekte – past veel beter bij bewust consumeren en duurzaamheid. Dus terwijl anderen zich dit jaar klaarmaken voor de koopchaos, hebben wij als ondernemers de kans om het anders te doen. We kunnen die trucs gewoon in de la laten liggen. Het is tijd voor Blackout Friday, tijd om het spel anders te spelen – of misschien wel helemaal niet.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Blackout Friday