Jaarlijks onderzoekt bureau Descartes de bezorgvoorkeuren van duizenden consumenten in het Westen: achtduizend, om precies te zijn, verspreid over Europa en Noord-Amerika. Welke verschuivingen zijn er in bezorgvoorkeuren?
Interessant is dat cijfers van de afgelopen drie jaren naast elkaar worden gelegd: 2024, 2023 en 2022. Hoe zijn de voorkeuren onder consumenten veranderd in de periode na de coronapandemie? Het zal geen verrassing zijn dat de algehele tendens in e-commerce wordt weerspiegeld in veel antwoorden van consumenten op de stellingen uit het onderzoek. Zo vroeg Descartes aan de respondenten welke stelling het beste bij hun online koopgedrag past.
Opvallend is dat over het algemeen minder consumenten aangeven minder aankopen te hebben gedaan. Datzelfde geldt ook voor het gelijke aantal aankopen. Wat dat betreft blijft de voorkeur van consumenten enigszins gelijk aan die van vorig jaar. Anders is het als we kijken naar de verwachtingen voor het komende jaar.
Net als in 2023 is dit aandeel dit jaar met 5 procent toegenomen. Wel verwachten consumenten over een jaar exact de helft van hun aankopen online te doen, waar dit een jaar geleden nog een procentpunt minder was.
Bezorgvoorkeuren
Maar wat zijn nu de bezorgvoorkeuren van consumenten, en hoe is dit veranderd vergeleken met vorig jaar (Descartes heeft de data van 2022 niet meegenomen bij deze vraag)? Het onderzoeksbureau vroeg aan de consumenten wat hun bezorgvoorkeur het beste omschrijft. Dit zijn de resultaten.
Een paar dingen vallen hierbij op: goedkope levering neemt in populariteit toe en is belangrijker dan snelle bezorgopties. En duurzame bezorgopties komen moeilijk van de grond.
En als je als consument dan je bezorgvoorkeur hebt uitgesproken en op de bestelknop hebt gedrukt, wat vind je dan het belangrijkste bij de daadwerkelijke bezorging en bestelling van je product? (Met daarin wél de cijfers van 2022.)
Over het algemeen genomen worden al deze punten steeds belangrijker voor consumenten. Wat met name blijkt is dat het kostenplaatje toch ook hier heel belangrijk is, zowel over de algehele bezorging gezien als bij de retouren.
Tot slot, om ook in lijn te blijven met de nieuwe (duurzame koers van) de Twinkle100: het valt in de resultaten op dat duurzame bezorging nog niet heel erg populair is. Wat dat betreft zijn consumenten vrij conservatief. Er zijn echter wel grote verschillen te zien tussen de verschillende generaties. Met andere woorden: de urgentie van duurzame bezorgopties zal de komende jaren alleen maar toenemen.
Bron: Descartes: ‘Annual Ecommerce and Home Delivery Consumer Sentiment Study’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Wereldwijde bezorgvoorkeuren onder de loep