Vóór 1 juli 2021 hoefde je als consument geen btw te betalen voor pakketjes onder de 23 euro. Toen werd er al gemopperd dat de concurrentie met onder meer AliExpress en Shein niet eerlijk was.
Bij de aangepaste wetgeving was de douane bang voor een onwerkbare situatie. De oplossing was om platformen de btw te laten afdragen namens de verkoper. Dit betekende dat de platformen een stuk techniek moesten inbouwen om deze btw goed te registreren per Europees land; met het zogenaamde IOSS (Import One Stop Shop)-nummer. Ook Amazon moest dit in Europa regelen, want ruim de helft van de verkopers op Amazon is van Chinese afkomst. Eerlijker concurrentie, want de goedkope pakketjes zouden 15 tot 20 procent duurder worden. Het bleef daarna een tijdje stil …
Meer belasting opgeleverd
Nu zien we een ongekend succes van onder andere Temu en Shein (en AliExpress, maar dat blijft onder de radar), dat vooral ten koste gaat van onze lokale retailers. Dit zorgt voor veel lobby bij de politiek om barrières op te werpen: meer importheffingen en controles.
Het lijkt wel een déjà vu van 2021: retail-lobbyorganisaties roepen dat concurrentie niet eerlijk en niet veilig is, douane- en belastingdienst roepen dat ze het niet aankunnen en er ontstaat een beeld in de media dat de nieuwe regel van 10 tot 20 procent extra importheffingen de Chinezen gaat afremmen. Blijkbaar zijn we ergens vergeten dat de regel in 2021 ons amper heeft geholpen met onze concurrentiepositie. Omdat het prijsverschil ruim 1.000 procent kan zijn, zullen die tientallen procenten nauwelijks een verschil maken.
Daarnaast voldeden op 1 juli 2021 Amazon en AliExpress direct aan de nieuwe btw-regels. Dat zal bij de nieuwe importheffingen niet anders zijn. Met de lage snelheid van de wethouders hebben de tech-bedrijven allang alle voorzorgsmaatregelen getroffen.
Niet bang voor heffingen
Op dit moment wordt de groei van de Chinese platformen geremd door het aantal vrachtvliegtuigen. Deze vliegen allemaal vol hierheen en leeg terug, met als gevolg dat de transportkosten omhoog schieten. Temu werkt er hard aan om lokale warehouses aan te sluiten en lokale verkopers te benaderen. Shein doet hetzelfde en heeft zelfs al wat A-merken aan zich gebonden. Het voornaamste verkoopargument? 0 procent commissie. Dan zijn bol en Amazon met hun ± 13 procent ineens heel duur. Verder heeft Alibaba al flink wat infrastructuur in Europa: tientallen warehouses en een trein die van China naar België/Nederland rijdt. Op de middellange horizon hebben we ook nog TikTok Shopping, dat in het Verenigd Koninkrijk al een fulfilment partner heeft. De (rijke) landen in Europa zullen snel volgen.
Kortom, deze Chinese partijen zullen sneller ‘lokaal’ zijn dan wij denken. Ze hebben dan nog steeds extreem korte ketens. We moeten hier dus echt gaan innoveren en ons niet verschuilen achter wetgeving.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Sneller dan de wet