Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in ... Azerbeidzjan

2024-12-02
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:11

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: Trendyol is een populair e-commerceplatform in Azerbeidzjan.

Trendyol opende op 9 oktober 2024 zijn kantoor in Bakoe, Azerbeidzjan. Sinds de betreding van de Azerbeidzjaanse markt in 2023, schrijft de landelijke nieuwssite Trend News Agency, is Trendyol er het meest gedownloade en gebruikte e-commerceplatform geworden. In achttien maanden tijd heeft het platform bijna 2 miljoen klanten aangetrokken in het land. ‘We zien enorm veel potentieel in deze dynamische markt en kijken ernaar uit om onze Azerbeidzjaanse klanten en partners nog meer innovatieve oplossingen, diensten en kansen te bieden’, zegt Erdem Inan, ceo van Trendyol Group tegen de nieuwssite. ‘Met de steun van ons kantoor in Bakoe, is ons doel voor 2028 om een handelsvolume van 1 miljard dollar te behalen, 60 miljoen producten te verkopen en 3 miljoen klanten te bereiken.’

Hoge ambities

Azerbeidzjan betekent ‘land van vuur’, wat heel toepasselijk is voor het rijkste land van de Kaukasus. Ze baden er namelijk (letterlijk) in de olie en er zijn natuurlijke fakkels die al eeuwen spontaan ontbranden dankzij het vele gas dat uit gesteentes ontsnapt. Dat het goed gaat met het land, wilde de Azerbeidzjaanse ondernemer Ibrahim Ibrahimov in 2011 laten zien met de bouw van de Khazar-eilanden. Het gaat hier om een stad op 41 kunstmatige eilanden, verspreid over 3.000 hectare. Het middelpunt ervan zou de Azerbeidzjaanse toren worden met een hoogte van een kilometer. De bouw van die toren is uiteindelijk geannuleerd en het is nog maar de vraag of het eilandenproject helemaal afgerond zal worden.

Kleine e-commercemarkt

Trendyol heeft hoge verwachtingen voor e-commerce in Azerbeidzjan; die komen echter niet overeen met de voorspellingen van ECDB. Want volgens ECDB bedraagt het online aandeel op de Azerbeidzjaanse retailmarkt 8,7%, dit zal met gemiddeld 4,6% toenemen tot 10,5% in 2028. Azerbeidzjan is daardoor een van de kleinere markten voor e-commerce met een voorspelde omzet van (omgerekend) bijna 73 miljoen euro in 2024. De omzet zal naar verwachting een samengestelde jaarlijkse groei van 7,7% laten zien, wat resulteert in een geprojecteerd marktvolume van omgerekend 98 miljoen euro in 2028.

Handje contantje

Ondanks de beschikbaarheid van elektronische betalings- en authenticatiesystemen, geven de meeste Azerbeidzjanen de voorkeur aan contant betalen: cash on delivery. Klanten betalen contant of met pinpas bij de levering van hun bestelde goederen. Veel e-commerceplatforms in Azerbeidzjan bieden deze optie aan, omdat het voor klanten vertrouwd en veilig aanvoelt. Betalen met bank-/creditkaarten wordt steeds vaker gebruikt onder jongere consumenten.