Twinkle | Digital Commerce

Maaltijdbezorgers: de bezorgers van álles

2024-11-29
1000562
  • 7:32

Maaltijdbezorgers als Thuisbezorgd.nl, Uber Eats en Deliveroo zijn groot geworden met het bezorgen van maaltijden voor restaurants en andere horeca. Er is echter iets bijzonders aan de hand met deze maaltijdbezorgers: sinds enige tijd bezorgen ze niet alleen maaltijden, maar ook boodschappen en nonfood producten. Waar gaat dit naartoe?

Het begon met samenwerkingen met supermarkten Jumbo en Albert Heijn, inmiddels zijn daar retailers als Lush, Blokker, Ikea en Primera bijgekomen. Zelfs medicatie voor huisdieren kun je tegenwoordig laten bezorgen door de in oranje gehulde bezorgers van Thuisbezorgd.nl. In relatief korte tijd kwam de ene na de andere aankondiging voorbij. Vullen maaltijdbezorgers het gat dat flitsbezorgers achterlieten, of verschuift de vraag van consumenten? Volgens Dirk Mulder, Sector Banker Trade & Retail bij ING is het een interessante ontwikkeling. ‘Uiteindelijk blijft het verdienmodel van veel maaltijdbezorgers lastig, zowel voor de restaurants als voor de maaltijdbezorgers zelf. Voor maaltijdbezorgers – die vaak een fijnmazig netwerk aan bezorgers hebben – is het model alleen werkbaar als ze veel volume hebben. Dan helpt het om met andere partijen samen te gaan werken. Daarnaast krijg je steeds meer concurrentie van andere vormen van maaltijdbezorging, bijvoorbeeld partijen als HelloFresh die maaltijden samenstellen en het dan op abonnementsbasis bij consumenten brengen. En je hebt ook steeds meer maaltijdbezorgers met het tafeltje-dekje-systeem, die bereide maaltijden bij consumenten thuisbezorgen, zoals Uitgekookt of Maaltijd Thuis van Albert Heijn. De consument hoeft het dan alleen maar op te warmen. En de traditionele supermarkt wordt ook steeds meer een concurrent. Tot slot heeft een deel van de non-foodretailers eigen bezorging geprobeerd, maar kon dat nooit uit. Maaltijdbezorgers hebben al zo’n netwerk, en kunnen daarvan profiteren.’

Eén van die maaltijdbezorgers die veelvuldig aan het testen is met bezorging van non-foodproducten is Thuisbezorgd.nl. Volgens woordvoerder Janna Oosthoek speelt het bedrijf vooral in op een trend, waarbij consumenten steeds meer snelle bezorging willen, wanneer hen dat uitkomt. ‘Uit recent onderzoek dat Just Eat Takeaway.com uitvoerde onder klanten, blijkt dat 69 procent van de ondervraagden in Nederland graag gebruikmaakt van het bestellen van boodschappen via ons platform om zo tijd over te houden voor andere zaken. 82 procent van de respondenten gaf aan dat zij het bestellen via Thuisbezorgd.nl zien als additionele manier van winkelen naast hun reguliere winkelroutine.’

Gemeengoed

On demand shoppen wordt dus steeds meer gemeengoed. Maar waarom met deze retailers? ‘We richten ons op alledaags gemak’, vervolgt Oosthoek. ‘In een onderzoek hebben we aan onze gebruikers gevraagd hoe we ze nog beter zouden kunnen bedienen. 37 procent gaf hierbij aan behoefte te hebben aan het bestellen van boodschappen, daarom zijn we nu uitgebreid naar het bezorgen van boodschappen met onder meer Flink en Spar. Andere categorieën waar interesse in is, zijn bijvoorbeeld gemaksproducten, bloemen, cadeaus en dierverzorgingsartikelen. Inmiddels hebben we dan ook samenwerkingen met Blokker, Primera en AniCura. Naast het vervullen van een behoefte kijken we ook naar hoe we de markt verder kunnen ontwikkelen en zullen we ons aanbod in de toekomst verder uitbreiden.’

In dat on demand bezorgen van non-foodproducten zit best een markt, vervolgt Mulder: ‘Ik kan me voorstellen dat, als mijn koffiezetapparaat of stofzuiger kapot gaat, ik erbij gebaat ben om er op heel korte termijn één bezorgd te krijgen. Hetzelfde geldt voor kleding: ik heb vanavond een feestje maar mijn broek is kapot. Of cadeautjes, speelgoed. Het is heel breed en je kunt er veel kanten mee op. Alleen bij heel grote en zware producten wordt dat natuurlijk een ander verhaal. Dan moet je als maaltijdbezorger met andere fietsen gaan rijden en dan krijg je een heel andere vervoersstroom.’ En als retailer zelf bezorgen? In Twinkle 8 bespraken we al de opkomst van eigen bezorgdiensten van retailers, zoals Coolblue. Mulder: ‘Ik zou me ook kunnen voorstellen dat een modezaak, of Intertoys, of een boekhandel zegt: voor die ene keer ga ik geen fietsen aanschaffen om dat zelf te doen. Dus het ontzorgt veel retailers als ze dat door een externe partij laten doen, dan kunnen zij zich gewoon bij hun core business houden.’

Eén van die retailorganisaties die de samenwerking heeft opgezocht met een maaltijdbezorger is AniCura, een keten van dierenklinieken waarbij baasjes last minute geneesmiddelen zonder recept, verzorgingsproducten en dierenvoeding kunnen laten bezorgen door Thuisbezorgd.nl. ‘Onze klanten willen de beste zorg voor hun huisdier én gemak’, stelt marketingmanager Lilian Doets. ‘Als je een allergische hond hebt en je vergeet een keer zijn voer te bestellen, dan zit je in een heel vervelende situatie, want al als je één keer iets anders geeft, kan dat heel vervelende bijwerkingen hebben. Ben je niet in de gelegenheid om het te halen, dan kun je het heel snel thuis laten bezorgen. Als je het online bestelt dan moet je vaak minimaal één tot twee werkdagen wachten tot je het in huis hebt. Hetzelfde geldt voor als je huisdier een teek heeft. Die moet je zo snel mogelijk verwijderen. Met de bezorging via Thuisbezorgd.nl heb je de spullen heel snel in huis zonder dat je de deur uit hoeft.’

Verbreden in aanbod

Zoals gezegd zien partijen als Thuisbezorgd.nl de bezorgmarkt veranderen en spelen ze daarop in. Een voorbeeld daarvan is flitsbezorging. Oosthoek: ‘Toen de flitsbezorgers naar Nederland kwamen, probeerden zij hier met de belofte van bezorging binnen tien minuten op in te spelen. Zoals is gebleken, is dat niet haalbaar. De meeste partijen zijn vertrokken en de huidige aanbieders hanteren nu, net als wij, ruimere bezorgtijden. Ons platform verbindt partners – of dat nou restaurants, speciaalzaken of retailers zijn – met consumenten en stelt dus elk restaurant of winkel in Nederland in staat om in te spelen op deze consumentbehoefte. (...) Wij zien on demand bezorging steeds verder groeien en verbreden in aanbod, zodat iedereen straks kan bestellen wat ie nodig heeft, op het moment dat het nodig is. Hiermee krijgen mensen tijd terug voor wat zij echt belangrijk vinden. On demand bezorging zal altijd een mix blijven tussen mensen die het alleen inzetten wanneer zij het nodig hebben en mensen die er standaard gebruik van zullen maken. Tot slot zullen partijen en bezorgers stappen blijven zetten om op een verantwoorde en duurzame manier partners en consumenten te verbinden.’

Medicatie

Volgens Mulder hangt on demand bezorging deels af van het product – hij noemde al grote en zware producten, waarbij het moeilijker wordt. Ook bij AniCura is niet het volledige aanbod geschikt om via Thuisbezorgd.nl verkocht te worden. Doets: ‘Medicijnen waar een recept voor nodig is bijvoorbeeld, omdat wij geen zicht hebben op wie de bestelling plaatst en of er inderdaad een recept is. Het is dus vooral handig voor producten die zo meegegeven kunnen worden. Zoals voeding: met name voor hond en kat en dan speciale diëten voor dieren die bijvoorbeeld een bepaalde aandoening hebben, zoals een voedselallergie of nierproblemen. Maar ook artikelen in de categorie medicijnen en supplementen. Hierin vind je bijvoorbeeld producten waarmee je het geven van medicijnen makkelijker kunt maken, zoals de pillenschieter en easypil, waarmee je de pil in een aantrekkelijk jasje verstopt. Iedereen die weleens een pilletje aan zijn kat heeft gegeven herkent dat dat niet zo makkelijk is. En er zijn supplementen om dieren rustiger mee te laten worden en producten om diarree of verstopping tegen te gaan.’

De samenwerking tussen Thuisbezorgd.nl en AniCura is weliswaar relatief pril, toch is Doets positief: ‘We zien nu een aantal orders per week zonder dat er grote marketingacties zijn ingezet. Tot nu toe bestellen mensen vooral voeding via het platform, de gemiddelde orderwaarde ligt rond de 30 euro. Onze teams zijn nu gewend aan de orders en we zijn verder gaan opschalen. De komende weken zullen we verschillende promoties inzetten om zowel onze eigen klanten als de klanten van Thuisbezorgd.nl te wijzen op de nieuwe mogelijkheden. We starten binnenkort ook de samenwerking in Apeldoorn en Deventer.’ (De overeenkomst is op het moment van schrijven alleen nog in Rotterdam van toepassing, red.)

Alternatief

De komst van dit hernieuwde bezorgmodel is vooral een aanvulling op bestaande last mile-diensten en kan met het oog op nieuwe regelgeving uitkomst bieden, besluit Mulder: ‘Ik denk dat er best wat mogelijkheden in deze vorm van bezorging zitten. Ik kan me ook voorstellen dat je straks retouren zou kunnen meegeven, of dat er oplossingen komen voor de zakelijke markt. Het is nu vooral voor retailers die extra service willen bieden een relatief goedkope oplossing. Hoeveel non-foodpartijen zijn tijdens de coronaperiode – toen ze dicht moesten – niet begonnen met ship-from-store? Dat bleek aan de ene kant wel aan te slaan, maar was anderzijds lastig om een verdienmodel uit te halen. Want hoe zorg je voor die logistiek? Dat zelf doen is gewoon een moeilijk verhaal. Partijen als Thuisbezorgd.nl handig om dat op te pakken. Daarnaast kunnen de dieselbusjes straks de binnensteden niet meer in. Dit is een goed alternatief voor de last mile zoals die momenteel wordt toegepast. Daarnaast heeft het ook te maken met een toenemende behoefte vanuit de consumentengroep om bepaalde producten sneller in huis te hebben. Dus zowel op het gebied van duurzaamheid als van  service is het een waardevolle toevoeging. Al vraag ik mij wel af of heel veel consumenten er behoefte aan hebben om hun bestelling op zo’n korte termijn geleverd te krijgen. Maar dat laatste hangt heel erg van het product af.’

‘Klanten verwachten meer dan ‘slechts’ een product’
Ook over de grens is deze ontwikkeling merkbaar. Zo kondigde MediaMarktSaturn in februari 2024 een samenwerking aan met Uber, waarbij producten binnen 90 minuten bij klanten worden thuisgebracht. Een woordvoerder zei daar toen het volgende over: ‘Tegenwoordig verwachten onze klanten veel meer dan “slechts” het juiste product tegen een eerlijke prijs. Ze willen service, snelheid en gemak. Ook als het om de bezorging gaat. We zien vraag en behoefte en daarom zijn we van plan om tegen het einde van het jaar nog meer markten te verbinden. Toch staan we nog aan het begin met de nieuwe dienst en zullen we beginnen met het opdoen van ervaringen en het onder de loep nemen van de ontwikkelingen.’