Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... Decathlon

2024-12-09
1000562
  • [interview]
  • 4:00

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Is het design gevalideerd? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Jesper Elders, head of e-commerce bij Decathlon.

Kun je iets vertellen over de vorige site?

‘Binnen Decathlon maakten we gebruik van vier tot vijf verschillende e-commerceplatformen, afhankelijk van de volwassenheid van de e-commerce en de specifieke behoeften van het desbetreffende land. Hoewel het platform in het begin voldeed, zagen we na verloop van tijd dat ie niet meer aansloot bij de behoeften van onze klanten en de groei van ons bedrijf.’

Wat was daar eigenlijk mis mee?

‘Het platform dat we in Nederland gebruikten, Cube, was beperkt in schaalbaarheid. Dit betekende dat het niet gemakkelijk kon meegroeien. Daarnaast bood Cube te weinig flexibiliteit om de gewenste klantbeleving te bieden. Een van de grootste beperkingen was dat we niet snel konden inspelen op veranderende klantwensen of nieuwe trends in de markt. Daarnaast was het technisch gezien een uitdaging om de website soepel te laten functioneren tijdens piekmomenten zoals grote promotiecampagnes of sales events. Hierdoor zagen we een toename in laadtijden en een minder soepele gebruikerservaring.’

Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?

‘Naast de technische vernieuwing hebben we ons het afgelopen jaar ook gericht op een volledige rebranding. Denk aan visueel aantrekkelijker productpagina's, meer focus op inspiratie en een strakkere, overzichtelijkere lay-out. Bovendien heeft de lancering van het nieuwe platform een wereldwijde impact: waar we eerder werkten met vijf verschillende platforms, gaan we nu over naar één centraal beheerd platform dat gebruikt zal worden in alle 78 landen waar Decathlon actief is. Hierdoor kunnen we sneller veranderingen doorvoeren en innovaties wereldwijd inzetten.’

Wat is de leukste nieuwe feature?

‘Een van de meest opvallende verbeteringen is de hoeveelheid productcontent die nu beschikbaar is. Waar bezoekers voorheen voornamelijk basale productomschrijvingen zagen, biedt de nieuwe site een breed scala aan video's, handleidingen, inspirerende verhalen en zelfs sportieve tips die klanten kunnen helpen om het meeste uit hun sportervaring te halen. Daarnaast hebben we ook nieuwe functies geïntroduceerd, zoals gedetailleerdere productvergelijkingen en gepersonaliseerde aanbevelingen.’

Waar verwacht je het meest van?

‘Het nieuwe, centrale platform stelt ons in staat om veel sneller in te spelen op de veranderende behoeften van klanten. Doordat we nu met één uniform systeem werken, kunnen we veel gemakkelijker nieuwe functies toevoegen, problemen oplossen en experimenten uitvoeren om de klantbeleving te verbeteren. Vooral de mogelijkheid om snel en efficiënt A/B-testen uit te voeren, biedt veel potentie.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘De ontwikkeling is intern uitgevoerd, met ondersteuning van enkele externe integraties. Dit betekent dat ons eigen team verantwoordelijk is voor de basis van de site, terwijl we waar nodig gebruik hebben gemaakt van specialistische externe tools of systemen om bepaalde functionaliteiten te integreren. De keuze om dit intern te doen, komt voort uit het feit dat we bij Decathlon geloven dat niemand ons merk beter begrijpt dan onze eigen medewerkers. Bovendien geeft interne ontwikkeling ons de flexibiliteit om snel aanpassingen te maken en de website continu te verbeteren, zonder afhankelijk te zijn van externe partijen.’

Heb je het nieuwe design gevalideerd en op welke manier is dat gedaan?

‘We hebben hiervoor samengewerkt met verschillende afdelingen, zoals marketing en productontwikkeling, om te zorgen dat het nieuwe ontwerp niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook goed aansluit bij de wensen en verwachtingen van onze klanten. Dit proces omvatte verschillende vormen van validatie, zoals gebruikersonderzoek, feedbacksessies, en gebruikerstests. Door het design steeds opnieuw te toetsen en aan te passen, konden we er zeker van zijn dat het nieuwe ontwerp goed zou aansluiten bij de wensen van onze klanten en tegelijkertijd de waarden van Decathlon zou uitstralen.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘We hebben bijvoorbeeld geleerd dat goede communicatie en coördinatie cruciaal zijn bij een project van deze omvang. Met teams verspreid over verschillende landen en tijdzones, werd het belang van duidelijke communicatie en planning nog duidelijker. Een andere belangrijke les is dat het essentieel is om flexibiliteit in te bouwen, zodat we snel kunnen inspelen op onverwachte technische problemen of klantbehoeften die tijdens de migratie naar voren komen. Hopelijk kunnen de landen die na ons de overstap maken naar het nieuwe platform, profiteren van de lessen die wij hebben geleerd.’

Wat is de volgende stap voor jullie site?

‘Het continu verbeteren van de gebruikservaring door middel van klantfeedback en verdere optimalisaties. Sinds kort hebben we bijvoorbeeld een guest checkout geïntroduceerd, een functie waar klanten al langer naar vroegen. Deze functionaliteit stelt klanten in staat om sneller en gemakkelijker hun aankopen te voltooien zonder dat ze een account hoeven aan te maken. Daarnaast zullen we ons blijven richten op het optimaliseren van onze mobiele ervaring, het verbeteren van de laadtijden en het introduceren van nieuwe inspirerende content.’

Over Decathlon
Decathlon is een wereldwijd sportmerk dat zich richt op beginners en topsporters, zowel online als in de winkel. Sinds 2024 kent Decathlon een nieuwe strategie: ‘Move people through the wonders of sport’, waarmee de keten sport voor iedereen toegankelijk wil maken. De onderneming staat op plek 37 in de Twinkle100.