Twinkle | Digital Commerce

Bol.com groeit weer flink: omzet ruim kwart miljard

2017-08-04
180101
  • 2:12

Bol.com heeft vorig jaar 20 procent meer omzet geboekt dan in 2008. De teller bleef staan op 268 miljoen euro. Dit groeitempo is echter niet vol te houden, aldus directeur Daniel Ropers. Hij rekent dit jaar op ‘enkele tientallen miljoenen extra omzet’.

Afgaande op die voorspelling in het Financieele Dablad zal de omzet uitkomen rond de 300 miljoen euro, een groei van zo’n 10 procent. Dat is de helft van de groei in het afgelopen jaar.

‘Harder dan de markt’
Dat Ropers een aardige vooruitziende blik heeft, blijkt uit de uitspraken die hij precies een jaar geleden deed tegen Twinkle: ondanks de crisis rekende hij op ‘dubbelcijferige omzetgroei in alle categorieën’ en verwachtte hij dat Bol.com ‘opnieuw in alle groepen harder zal groeien dan de markt'.

Bol.com’s belangrijkste categorieën boeken, dvd’s, muziek en elektronica waren in ieder geval goed voor een groeicijfer van rond de 20 procent, laat de pure player weten. Dit staat in schril contrast met de entertainment- en elektronicaomzet als geheel, die volgens GfK (aldus Ropers tegen Emerce) met respectievelijk 10 en 17 procent daalden.

Speelgoed en e-readers
Bol.com breidde zijn assortiment het afgelopen jaar onder meer uit met tweedehands Engelstalige boeken, fotoboeken, speelgoed en e-readers. Met name over die laatste twee productgroepen toont Ropers zich enthousiast: ‘Het succes van speelgoed heeft sinds de introductie al onze verwachtingen overtroffen. We bieden nu het grootste online-speelgoedassortiment van Nederland en klanten weten ons massaal te vinden.’

De directeur noemt de introductie van digitaal lezen in Nederland het ‘hoogtepunt van het jaar’, met meer dan 63.000 digitale boeken en 14.000 verkochte e-readers in vier maanden.’Op dit moment worden acht van de tien digitale boeken en e-readers via Bol.com verkocht.’

Menustructuur
Zonder dat het al te veel opviel, heeft Bol.com met de introductie van speelgoed in oktober ook zijn menustructuur omgegooid. Productgroepen werden opnieuw ingedeeld en de navigatie is nu berekend op de toevoeging van meer productgroepen. Nieuw zijn de uitgebreide drop-downopties in de menustructuur, waardoor sneller inzicht wordt geboden in de assortimenten van de verschillende categorieën.

Meer uitgaven per klant
Het klantenbestand van Bol.com groei het afgelopen jaar tot 2,5 miljoen klanten. Ropers zal blij zijn dat bestaande klanten, mede door het bredere aanbod, gemiddeld meer aankopen deden. In totaal werden 14 miljoen producten besteld, wat neerkomt op een gemiddelde van 5,5 per klant. 30 november was de drukste dag van 2009, toen 98.000 artikelen werden besteld voor 1,8 miljoen euro.

Beter bedienen
Ropers zegt in 2010 te willen investeren in assortimentsuitbreiding en het ‘beter bedienen van de zeer diverse consumentenvraag’. De directeur verwacht vooral veel van de elektronicamarkt, waarin Bol.com pas relatief kort opereert. Net als vorig jaar staat het aanknopen van samenwerkingen met andere sites hoog de agenda.