Twinkle | Digital Commerce

Sanoma komt met nieuwe vergelijker Makkie.nl

2017-05-27
245100
  • [nieuws]
  • 1:38

Sanoma Digital heeft met Makkie.nl een nieuwe vergelijkingssite aangekondigd. Makkie.nl, ‘wars van technische termen en grote hoeveelheden specificaties’, gaat op 8 december live in bèta. De cpc-tarieven zijn in beginsel gelijk aan die van Kieskeurig.nl.

Dat zegt Sander ten Dam van Sanoma Digital. De officiële lancering van Makkie.nl volgt begin volgend jaar, als de feedback van webwinkeliers en bezoekers in de site is verwerkt. 'Alle webwinkeliers op Kieskeurig.nl worden in de bètafase kosteloos op Makkie geplaatst', aldus Ten Dam. 'Voor we officieel live gaan hebben we contact met ze over betaalde opname. De tarieven zullen aanvankelijk gelijk zijn aan die van Kieskeurig.nl, maar vervolgens worden gebaseerd op de kwaliteit van de leads.'

Nieuwe doelgroep
Ten Dam, die de functie van Kieskeurig-uitgever waarneemt na het plotseling vertrek van Bastiaan de Jong, zegt met Makkie.nl een nieuwe doelgroep te willen bedienen. Het gaat om een groep webkopers die zich ‘op een andere manier informeert. Uit onderzoek en de eerste gebruikerstesten weten we dat hier veel behoefte aan is.’

Adviseur
Makkie.nl zal meer fungeren als inspiratieve adviseur dan als platform waar mensen productspecificaties kunnen uitpluizen, geeft Ten Dam aan. 'We gaan veel werken met foto's, tiplijstjes en we komen ook met wat we lekenspecificaties noemen. Mensen kunnen bijvoorbeeld een televisie selecteren op basis van de afstand tot het toestel in plaats van alleen op schermgrootte.'

Concrete plannen voor een mobiele aanwezigheid, zoals Kieskeurig.nl die heeft, zijn er voor Makkie.nl nog niet.

Prijzenoorlog
Kieskeurig.nl is op dit moment de grootste vergelijkingssite van Nederland, met afgelopen maand een bereik van 13,5 procent volgens Stir. Concurrent Beslist.nl (bereik volgens Stir: 11,3 procent) stelde vorige maand dat Kieskeurig.nl webwinkeliers ‘het mes op de keel’ zet met hoge cpc-tarieven. Beslist.nl kondigde een prijsverlaging aan en sprak van een aanstaande ‘prijzenoorlog’. Ten Dam pareerde door te wijzen op de kwaliteit van de leads en de betrouwbaarheid van het aanbod op Kieskeurig.nl.

Makkie.nl
Hieronder ziet u een eerste afbeelding van Makkie.nl: