Twinkle | Digital Commerce

Leegstand: 'Tijdbom aan het ontploffen'

2017-11-08
180101
  • 1:43

De leegstand van winkels in Nederland steeg het afgelopen jaar met 9 procent, becijferde onderzoeksbureau Locatus. Overcapaciteit, manifest geworden in crisistijd, is volgens directeur Gerad Zandbergen een belangrijkere oorzaak dan de opkomst van webwinkels.

De afgelopen jaren is er steeds winkelvloeroppervlak bijgekomen, schetst Zandbergen: ‘Er zijn meer winkels dan een paar jaar geleden, alleen de leegstand is ook groter. Eigenlijk kun je nu, achteraf pas dus, concluderen dat het natuurlijk maximum wel zo’n beetje was bereikt.’

'Klein webeffect'
Een klein jaar geleden, toen Locatus het aantal mensen in Nederlandse winkelstraten had geteld, sprak Zandbergen al van een ‘tijdbom onder het Nederlandse winkelbestand’. Volgens de directeur komt die nu tot ontploffing. Over de groei van e-commerce zegt hij: ‘Er is weldegelijk een klein webeffect waarneembaar, maar dat verklaart niet in zijn eentje de leegstand. Het is toch vooral zo dat mensen minder uitgeven en de winkelstraat mijden.’

Versnelling
De leegstand steeg vorig jaar van 4,98 procent naar 5,43 procent van alle winkels. Daarbij constateert Locatus een versnelling in de tweede helft van het jaar. Vooral Limburg (8,56 procent) en Zeeland (7,26 procent) steken hoog boven dit percentage uit, terwijl de Randstedelijke provincies het relatief goed doen. Op locatieniveau doen A-locaties het stukken beter dan C-locaties, waar de leegstand met liefst 35 procent is toegenomen.

Kledingzaken
Locatus ook naar de leegstand op brancheniveau. De leegstand in kledingzaken ligt ruim de helft hoger dan gemiddeld, net als in de media- en de bruin-en witgoedsector. Deze branches, die op internet aan belang winnen, vangen volgens Locatus ‘de grootste klappen'.

Online-kanaal
Net als Locatus ontkennen ook de Raad Nederlandse Detailhandel (hoewel al in 2008) en Thuiswinkel.org (zie blog-posting Wijnand Jongen) dat de toenemende leegstand vooral is toe te schrijven aan de opkomst van het online-kanaal. Jones Lang Lasalle wijst wel in eerste instantie op webwinkels. De bedrijfsmakelaar sprak eind vorig jaar de verwachting uit dat de behoefte aan winkelpanden in Nederland de komende vijf jaar met 7 tot 9 procent zal dalen.

Meer cijfers van Locatus over de leeegstand van winkels in Nederland vindt u hier.