Twinkle | Digital Commerce

SeeWhy: 'Like-button Facebook populair bij online-marketeers'

2017-05-27
180101
  • 1:29

Van de online-marketeers die deelnamen aan een onderzoek van SeeWhy zegt 35 procent al gebruik te maken van de like-button van Facebook. Nog eens 33 procent is van plan de social media plug-in te implementeren.

Dat schrijft eMarketer vandaag. Via de like-button van Facebook kunnen websitebezoekers aangeven dat ze een item, dat kan content zijn of een product, appreciëren. Contacten op Facebook krijgen vervolgens te zien wat hun vriend zo leuk vindt, waarna een olievlekeffect kan optreden.  

Social media incorporation
De like-button was aanvankelijk alleen beschikbaar op het sociale netwerk zelf, maar is sinds kort ook buiten Facebook toe te voegen. Als een Facebook-gebruiker een productpagina van een webwinkel bezoekt die de plug-in gebruikt, krijgt hij ook daar te zien wie van zijn vrienden dit product leuk vonden. ‘Het speelveld verandert van “wat anderen leuk vinden” naar “wat jouw vrienden leuk vinden”, vatte Sebastiaan van Rijsewijk van Jungle Minds al samen. Een artikel van zijn hand over social media corporation in webshops vindt u hier.

Koppeling
Van de like-button (‘Vind ik leuk’ in ons land) maken Amerikaanse online-marketeers veelvuldig gebruik. Dat blijkt althans uit het onderzoek van conversieadviseur SeeWhy onder een kleine vijfhonderd verantwoordelijken voor social commerce of e-commerce. In onderstaande tabel is ook te zien dat 15 procent een koppeling heeft gemaakt tussen een Facebook-login en het eigen registratieproces.



In hetzelfde onderzoek vroeg SeeWhy afgelopen maand naar het doel van het gebruik van sociale koppelingen met Facebook. Te zien is dat tweederde van de online-marketeers de mogelijkheden van het netwerk wil inzetten om verkeer te trekken naar de eigen site en dat een kwart van plan is e-commerce applicaties te bouwen op Facebook zelf.



Bron: eMarketer