Twinkle | Digital Commerce

Hotelboekingen via online-veilingsites steeds populairder

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:10

Het aantal boekingen bij reisbureaus en hotelwebsites is in 2009 afgenomen, terwijl de hoeveelheid hotelboekingen via online-veilingssites in dat jaar flink is gestegen. Dit blijkt uit een onderzoek naar de hotelbranche, uitgevoerd door KPMG.

Hotelkamerveiling.nl
Doordat een groot aantal hotels te maken had met een lage bezettingsgraad in 2009, zijn velen uitgeweken naar veilingen op het web om de kamers, al dan niet tegen lagere kosten, alsnog gevuld te krijgen. Hotelkamerveiling.nl zag dit duidelijk terug in het aantal veilingen: dit steeg van zo’n vierduizend in 2009 naar dertigduizend veilingen momenteel.

Extra omzet
De online-veilingsite is in 2008 opgestart door Klaas Stekelenburg, sinds 1982 eigenaar van een hotel in Rhenen, als reactie op de leegstand in zijn hotel. Zijn hotel kende een gemiddelde bezettingsgraad van 70 procent. ‘Dat komt neer op drieduizend lege kamers op jaarbasis. En iedere lege kamer is een gemiste kans. Als je die kamers goedkoper van de hand kunt doen, kun je toch extra omzet genereren’, aldus Stekelenburg in het Financieele Dagblad.

Biedsysteem
Bezoekers kunnen via de veilingsite vanaf 1 euro bieden op hotelovernachtingen. Degene die bij het sluiten van de veiling het hoogste bod heeft geplaatst, ontvangt een waardebon die hij vervolgens bij het betreffende hotel kan verzilveren. Bij het geboden bedrag berekent de site 7,50 euro aan veilingkosten bij.

Bron: Financieele Dagblad