Twinkle | Digital Commerce

Amazon zet in op mode

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:44

Amazon gaat zich focussen op de verkoop van kleding en schoenen in het hogere segment. De online-retailer wil de winkelervaring sterk verbeteren en boort een markt aan die onder andere wordt bediend door Net-a-porter en Yoox.

Dat schrijft The Financial Times. Volgens de krant is Amazon bezig software- en ontwerpspecialisten te rekruteren voor de nieuwe shop. Zij moeten bouwen aan ‘great new features, to change the way people shop for clothing’.

27,3 miljard
De verkoop van kleding en schoenen op internet is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Onderzoeksbureau Forrester Research becijferde dat de online-bestedingen in die categorie vorig jaar met 17 procent stegen tot 27,3 miljard dollar. Dat bedrag ligt overigens enigszins in de buurt van de omzet die heel Amazon in 2009 realiseerde. Die kwam uit op 24,5 miljard dollar.

Forrester begroot de online-kledingomzet in 2014 op 45 miljard dollar.

Ruby, Shopbop, Endless.com en Zappos
Amazon startte in 2002 met kledingverkoop onder de noemer Ruby. Aangeboden werd kleding van merken als Gap, Nordstom, Foot Locker en Guess, labels die inmiddels allemaal over een succesvolle eigen webwinkel beschikken. In 2006 nam Amazon Shopbop over, dat vooral hippe merken verkoopt online. Later startte Amazon met Endless.com, een site met accessoires en schoenen en in 2008 werd geëxperimenteerd met het aanprijzen van complete kledinglijnen op Amazon.de. Vorig jaar werd de bewierookte online-retailer Zappos, begonnen als schoenverkoper, door Amazon ingelijfd.

EBay
Op Amazon.com is volop kleding te koop, maar de site biedt niet de inspiratie die fashionista’s elders vinden. Zo bundelde concurrent eBay zijn kledingaanbod eerder dit jaar op een apart modeplatform. Onder de naam Fashion Vault startte dat bedrijf ook met een site voor flash fashion, een concept dat onder modefans veel populariteit geniet.

Net-a-porter en Yoox
The Financial Times benoemt het Britse Net-a-porter en het Italiaanse Yoox als voorbeelden van waar het naartoe zou moeten gaan met de modesectie van Amazon. Het eerstgenoemde en onlangs overgenomen bedrijf van Natalie Massenet maakte onlangs bekend met een webwinkel voor mannen te komen. Een interview met Yoox-oprichter Federico Marchetti vindt u hier.