Twinkle | Digital Commerce

Twinkle Jaaroverzicht 2009

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 8:22

In het eerste decennium van dit millennium heeft kopen op afstand een nieuwe dimensie gekregen en een hoge vlucht genomen.

Twinkle blikt terug op het e-commerce nieuws van het laatste jaar, 2009. Waarin het online-kanaal, lichtpunt in recessietijd, opener en socialer werd. Een overzicht in maanden én de meest gelezen items van Twinklemagazine.nl op een rij.

Januari:
Betaalmethode iDeal rapporteert een jaaromzet van 2 miljard euro over 2008 en meldt klaar te zijn voor een buitenlandse entree, waar het tot op heden nog niet van is gekomen. Directebanking, een betaalmethode van het Duitse Payment Network, klopt hard aan de deur en sluit een samenwerking met MultiSafepay. Het CBS maakt bekend dat Nederland Europees voorop loopt als het gaat om online-winkelen, reden voor review-verzamelaar Trustpilot om zijn intrede te doen in ons land. Amsterdam zal in maart plaats gaan bieden aan de eerste editie van Search Engine Strategies (SES) op Nederlandse bodem, maakt Twinkle-uitgever BBP bekend. De Amerikaanse elektronicareus Circuit City valt om en in ons land komt Bobshop.nl in handen van Scheer & Foppen.

Februari:
Supermarktketen Tesco opent een aparte webshop vol kleding in het Verenigd Koninkrijk, waar de ‘Britse Hema’ Woolworths na een faillissement een nieuw leven krijgt online. De groeicurve van e-commerce in Amerika blijkt sterk afgevlakt. De crisis eist zijn tol, merken Kiala en Selektvracht aan hun pakketstromen. Werkspot, een marktplaats voor klussen, zegt juist te profiteren van de malaise. VNU lanceert naast Tweakers de nieuwe vergelijkingssite Koopinfo.nl en het Amsterdamse Ace Jewelers pioniert met de verkoop van luxe sieraden online. Februari is ook de maand waarin de liberalisering van de postmarkt met enthousiasme wordt begroet en waarin blijkt dat de vliegtaks Nederlanders de grens over en het web op jaagt. Marktplaats.nl sluit deals met vergelijker Selectivo en met huizensite Funda. Vaya.nl gaat naar Sundio en WeerOnline komt in handen van Zoover. Ruigrok|NetPanel presenteert de resultaten van het eerste onderzoek naar het commerciële gebruik van social media in Nederland.

Maart:
Op het Online Betaal Congres maakt TNT Post bekend te werken aan een nieuwe betaalmethode met de werknaam ‘Veilig Betalen & Verzenden’, later omgedoopt tot e-rembours. Op hetzelfde evenement presenteert Directebanking zich aan de zaal, die in opschudding raakt als de Nederlandse Vereniging van Banken gewag maakt van ‘extreme zorgen’ over de overlay betaalmethode. Thuiswinkel.org pleit ondertussen voor het schrappen van de restrictie rond vooruitbetalen op internet. Ander nieuws: Beslist.nl wijst gebruikers op de offline-verkrijgbaarheid van producten in zijn vergelijkingen, Wehkamp.nl installeert stijladviseuse Dyanne Beekman en Leen Bakker en Blokker gaan online verkopen. De Bijenkorf verkoopt na jaren weer online en Media Markt wijst Nederland aan als proeftuin voor e-commerce. Bol.com en Wehkamp.nl gaan er respectievelijk met de belangrijkste publieks- en vakprijs vandoor bij de Thuiswinkel Awards. In Amerika stelt Amazon advertentieruimte beschikbaar aan concurrenten en gaat Barnes & Noble weer e-books verkopen.

April:
Op de Thuiswinkel Vakbeurs overhandigt Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org, de eerste certificaten die de belangenvereniging verplicht heeft gesteld. Op de beurs wordt Pantyfashion.nl gekozen tot winnaar van de Gratis Webwinkel. Door een samenwerking met retailconcern Impact Retail breidt V&D zijn online-assortiment uit met elektronica. Tros-programma Radar stelt de handel en wandel van online-vliegtickets aanbieders opnieuw aan de kaak en slijters beklagen zich over nieuwe concurrenten op het web. April is ook de maand waarin Vivendo, Buckaroo en TNT Post een starterspakket voor e-commerce presenteren en waarin de Duitse review-verzamelaar eKomi Nederland betreedt. Transavia.com sluit een deal met Belvilla en Air Miles ambieert ook online het grootste spaarprogramma te worden. Uit de VS komt het nieuws dat pure players achterblijven bij multichannel retailers online.

Mei:
Huizensites Jaap en Brixter kondigen een fusie aan in mei, de maand waarin Twinkle een samenwerking begint met Reismanagers. In Duitsland maakt Otto bekend zijn catalogus te schrappen en zijn personeelsbestand uit te dunnen. Independer en Vergelijk trekken de stekker uit het papieren magazine Check en concurrent Kieskeurig.nl haalt de site E-folders.nl uit de lucht. Ook nieuwe dingen dienen zich aan: het pan-Europese webwarenhuis Fruugo maakt zich op voor een lancering in Nederland, Amazon sleutelt aan de opvolger van zijn eerste e-reader Kindle en een Taskforce Affiliatemarketing ziet het licht. Vervoerplaats.nl positioneert zich als marktplaats voor vervoer en RED Online Marketing komt met reissite Boekvandaag.nl. Nieuweautokopen.nl stelt specialistische merksites ter beschikking aan dealers en eBay wint weer een juridisch gevecht van L’Oréal. Mei was ook de maand van de Affiliatedag, waarop Bol.com een boekje open deed over het effect van kortingscodes. Op het Webanalytics Congres liet Wehkamp.nl weten met dalende conversie te kampen. Ondertussen blijken steeds meer webwinkeliers hun productdata vrij beschikbaar te maken.

Juni:
Na zijn aanbod eerder in het jaar te hebben uitgebreid met pakketreizen, komt Cheaptickets.nl in juni met een site voor zakelijke reizigers op de proppen. Reisconcern TUI lanceert Cheqqer, een sociaal platform voor reizen dat onder meer gaat concurreren met Zoover. Dat bedrijf brengt met MyZoover een profielensite in de lucht. Thuisbezorgd.nl maakt bekend internationaal aan de weg te gaan timmeren onder de naam Takeaway.com, terwijl de eerste iPhone-applicatie voor dagelijkse boodschappen zich aandient. In België start supermarktketen Delhaize met een bezorgservice. De dood van Michael Jackson zorgt voor een ware online-run op cd’s, Adversitement beloont beoordelaars op het nieuwe Reviewit en de mobiele browser voor augmented reality Layar wordt gepresenteerd. Met Brandfield.com dient zich een nieuwe site met flash sales aan. Verder wordt bekend dat ECI zijn fulfilment verzelfstandigt in het nieuwe E-ways. Niet onvermeld mag blijven dat NMa geen aanleiding ziet voor onderzoek naar prijsdiscriminatie jegens online-verkopers.

Juli:
Amazon, de grootste online-retailer ter wereld, koopt in de zomer het wonder- en troetelkind onder de webwinkels: Zappos.com. In ons land groeit het aantal webshops van Mailorder Solutions flink door de inlijving van Fonq. Ondertussen blijkt dat webwinkels, afgezet tegen hun omzet, voor steeds minder geld van eigenaar wisselen. Best Buy opent een virtuele openbare ideeënbus en Tesco roept externe ontwikkelaars op te sleutelen aan zijn online-kanalen, waartoe het een API ter beschikking stelt. Thuiswinkel.org geeft te kennen dat pas een kwart van zijn leden zich inmiddels heeft gemeld voor de certificering, maar het wil niet speculeren over een eventuele verschuiving van de deadline van 31 december 2009. De Voedsel- en Waren Autoriteit laat weten geen moeite te hebben met wijnverkoop op internet. In de maand dat onderzoeksbureau GfK de dominantie van vergelijkingssites aantoont, begint YouTellMe virtueel te vergelijken, lijft bureau Tribal IM Selectivo in en komen de reviews van Kieskeurig in de winkels van It’s te hangen. Ook TNT Post bouwt verder aan een brug tussen on- en offline, met folderconcept Sjopze. Opvallend: NPM Capital, voormalig mede-eigenaar van Selexyz, steekt geld in Bol.com.

Augustus:
De ambitie van Wehkamp.nl-directeur Paul Nijhof om nicheshops te openen, uitgesproken na de winst van de Thuiswinkel Award, krijgt gestalte met de inlijving van Create2Fit. Het bedrijf van Tom Coronel en Marc Koster gaat het webwarenhuis helpen specifieke sites te runnen als Bikini.nl en Strijkijzer.nl. Ondertussen is Scapino, dat zelf ook een webshop heeft, begonnen met een eigen verkoophoekje op Wehkamp.nl. Het Nederlandse bedrijfsleven lijkt amper bezig met het spamverbod dat op 1 oktober ingaat, terwijl de Europese Unie de deur open zet voor selectieve distributie door fabrikanten. De NMa mist transparantie op Werkspot.nl, Microsoft’s Bing keert geld uit aan shoppers en in Amerika neemt het gebruik van sociale features een hoge vlucht. Als het gros van de mensen terug is van vakantie introduceren Bol.com en Sony met veel bombarie digitaal lezen in Nederland.

September:
Na de relatief rustige augustusmaand veel nieuws in september: na Check houdt ook Kieskeurig Magazine op te bestaan, webwarenhuis Sjopper sluit zijn deuren, Zara gaat online verkopen, Wehkamp.nl opent een mobiel warenhuis en Marktplaats.nl lanceert kledingsite Hippas. Kleertjes.com wordt slachtoffer van de tweede inbraak in korte tijd, KLM wint een Gouden EMMA en CEO John Donahoe roept in Las Vegas dat eBay ‘de iPhone van e-commerce’ moet worden. Ondertussen openen Wal-Mart en Sears hun virtuele deuren: ze gaan hun webwarenhuizen voortaan ook met andermans voorraad vullen. Terwijl de recessie maar weinig vat lijkt te hebben op de webwinkelvoorkeuren van consumenten, worstelen webwinkeliers vooral met sitebezoek en time to market. De Nederlandse online-consumentenbestedingen blijken in de eerste helft van 2009 met 19 procent gegroeid, aldus Blauw Research, dat voor het eerst ook een Multichannel Monitor publiceert. De Consumentenautoriteit start een onderzoek naar online-elektronicashops en ziet scherp toe op de handel en wandel van online-wederverkopers van evenemententickets, waarop branchevereniging EUSTA het licht ziet. Thomas Cook lost Transavia.com af als nummer één van de Twinkle 100. Omzet in 2008: 293 miljoen euro.

Oktober:
In het eerste jaar van zijn webwederopstanding bezwijkt De Bijenkorf tijdens de Dwaze Dagen onder de enorme belangstelling van koopjesjagende webshoppers. Hoewel directeur Jitse Groen van tevoren geen technische problemen voorziet, is ook Thuisbezorgd.nl voor velen onbereikbaar als het negen minuten gratis eten laat bestellen op zijn site. Uiteindelijk, zegt Groen, heeft iedereen met een beetje geduld toch gratis pizza kunnen eten. Door een beveiligingslek had tegenstrever Just-Eat even daarvoor voor duizenden euro’s eten laten afleveren zonder dat bestellers daarvoor hadden betaald. Uit onderzoek blijkt in oktober dat barrières voor grensoverschrijdend webshoppen in Europa nog allesbehalve zijn geslecht. Enkele grote jongens komen met groot nieuws: Bol.com gaat met een nieuwe navigatiestructuur ook speelgoed aan de man brengen, Neckermann.com zoekt webwinkeliers om te bouwen aan 22 communities onder zijn dak, Amazon begint met same day delivery en Twinkle start de cursus Webshopbeginnen.nl.

November:
Gesteund door de initiatiefnemers van Shopvip.com begint Marktplaats.nl met Slimme Deals, wat de handelsplaats volgens marketingbaas Francine van Dierendonck nog niet tot een retailer maakt. De EUSTA publiceert kort na zijn conceptie een gedragscode voor online-ticketverkopers en De Nederlandsche Bank laat weten wel bezwaren, maar geen zaak te hebben tegen Directebanking. Waar de mobiele betaalmethode Payter uit het (Rotterdamse) straatbeeld verdwijnt, heeft Woolworths plannen om na een online-wedergeboorte weer de straat op te gaan met winkels. Ander novembernieuws: Otto koopt de merknaam Quelle, Neelie Kroes krijgt e-commerce in haar portefeuille, Wehkamp.nl pakt uit met augmented reality, iBood wordt gekozen tot e-commerce site van het jaar en Hyves komt met een betaalplatform in samenwerking met de Rabobank. Directeur Wijnand Jongen maakt duidelijk dat leden van Thuiswinkel.org een ontheffing kunnen aanvragen als ze niet voor 1 januari gecertificeerd zijn. Currence is ‘des duivels’ over een onderzoek naar SSL-certicering van Networking4all en Corendon ruziet met Vakantiekaart.nl over standaardkortingen op zijn reizen. TNT Post Pakketservice maakt plannen bekend voor tweemansdistributie en bezorgprognoses in 2010.

December:
Behalve aan zijn logistieke ambities met e-commerce werkt TNT Post ook de commerciële mogelijkheden die het kanaal biedt. WE Fashion en M&S Mode zijn de eerste ketens die de regie voor hun online-activiteiten (deels) in handen leggen van het postbedrijf. De Nieuwe Zaak, dat webwinkels ontwerpt en bouwt voor retailers, maakt bekend ook de exploitatie van webshops voor zijn rekening te willen nemen. Vakantiekaart.nl maakt zich ondertussen sterk voor zijn partners, die het slachtoffer zouden zijn van intimidatie door touroperators. De decembermaand zorgt voor topdrukte onder Nederlandse webwinkeliers, die volgens schattingen zowel met Sinterklaas als Kerst tientallen procenten meer omzet boeken dan een jaar eerder. Ook in de Verenigde Staten verloopt het holiday shopping season goed voor e-tailers, die na een geslaagde Cyber Monday 15 december beleefden als drukste dag ooit. Voor de tweede keer in korte tijd vergeet een curator een webshop van een failliete computerwinkel te sluiten. Aan het eind van het jaar ontstaat verder een discussie over de commissies van kortingssites, koopt en integreert TomTom bedrijfsgids iLocal, maakt Media Markt werk van e-commerce en trekt Bol.com onverwacht de stekker uit e-magazine Bomvol. De grootste retailsites blijken in Amerika het hardst te zijn gegroeid in bereik. Laatste nieuws: het schier onaantastbare Amazon bouwt met Kiala aan een pan-Europees afhaalnetwerk.

Meest gelezen op Twinklemagazine.nl

NIEUWS

Negen minuten gratis bestellen bij Thuisbezorgd.nl              21-10

Wehkamp.nl pakt  uit met augmented reality                      19-11

‘Driekwart webwinkels overtreedt wet’                                 4-6

Nieuwe hotelacties Kruidvat en HotelSpecials.nl                    9-10

Qshops royeert onbereikbaar Mcmegastore.nl                      4-8

Zara gaat online kleding verkopen                                      17-9

TNT in grote pakketten, bezorgprognoses en e-rembours      13-11

Debijenkorf.nl ingezet bij Drie Dwaze Dagen                         25-9

Quick-sneakers te koop via eigen website                             20-4

Directebanking baart banken ‘extreme zorgen’                      6-3

WEBLOG

Uitgevinkt                                                                          26-6

Staatssteun voor webshops                                                  6-2

Als het pakje pleite is                                                          23-1

Google AdWords: laat je niet gek maken!                             23-1

ING-logo op iDeal kost webwinkeliers klanten                         1-4

ACHTERGROND

Tien misverstanden met Google Analytics                             9-9

Help! Iemand anders gebruikt mijn handelsnaam                   22-1

‘Long tail is gat in de markt’                                                 29-4

Webwinkelsoftware langs de meetlat                                     8-4

De psychologie achter webdesign                                         11-6

PRAKTIJK

SEO-tactieken die u beter kunt mijden                                  11-6

De tien meest gemaakte ‘fouten’                                          12-6

Tips voor goede affiliatemarketing                                         25-2

Landingspagina als kleine homepage                                     29-10

Vijf do’s en dont’s bij een make-over                                     12-1

Het complete Twinkle Jaaroverzicht over 2008 vindt u hier.

De redactie van Twinkle wenst u een gezond en twinkelend 2010!