Twinkle | Digital Commerce

VS: 'Extra bestedingen naar grootste webwinkels'

2017-05-27
473365
  • [nieuws]
  • 1:01

De groei van de online-bestedingen in het Amerikaanse holiday shopping season komt bijna geheel ten goede aan de grootste webwinkeliers, becijferde comScore. Middelgrote en kleinere webwinkeliers verkopen nauwelijks meer dan vorig jaar.

Van 1 tot en met 29 november jongstleden namen de 25 grootste webwinkels uit de statistieken van comScore ruim tweederde van alle online-bestedingen voor hun rekening: 67,8 procent. Vorig jaar was hun marktaandeel nog ‘maar’ 63,6 procent, ruim 4 procentpunten minder.

20 procent groei
De grootste, door comScore niet nader genoemde spelers, nemen dus een steeds grotere hap uit de taart. Ze boekten een gemiddelde omzetstijging van 20 procent in november, waarin Cyber Monday voor een recordomzet zorgde. Andere webwinkeliers, door comScore middelgrote of kleinere e-retailers genoemd, zagen hun omzetten de afgelopen maand niet of nauwelijks toenemen.



Top 500 Guide
De marktaandelen van de grootste Amerikaanse online-retailers nemen al langer toe. Uit de laatste Top 500 Guide van Internet Retailer bleek dat het omzetaandeel van de top10 in 2009 hoger lag dan in 2008. Dit jaar zal het omzetaandeel vermoedelijk nog hoger uitvallen.