Twinkle | Digital Commerce

Hebben grote webwinkels hun beste tijd gehad?

2017-05-26
180118
  • 3:13

Weet je dat ik zelf ooit eigenaar ben geweest van een webwinkel? Een goed lopende shop: Allergiewinkel.nl. Ik ben er nog steeds trots op, hoewel hij lang geleden al verkocht is. Nou ja, lang. Voor internetbegrippen dan. Want hij is pas sinds een jaar of twee in de bekwame handen van Fonq.nl.

Ik was een kleine webwinkelier. Fonq.nl is een grote. Wat ik altijd aantrekkelijk heb gevonden aan het runnen van een webshop, is dat klein of groot er helemaal niet toe doet.

Vergelijk dat eens met de winkel in de straat. Die moet zich noodgedwongen meten met de groten. Wat daarvoor geïnvesteerd moet worden, is nauwelijks op te brengen. Dat kan eigenlijk alleen als je omvangrijk bent. Dus zie je dat het straatbeeld al jarenlang steeds meer wordt bepaald door dezelfde saaie winkelketens die zich op de massa richten.

De focus op je niche, daar draait het om
De wetten van de markt op internet, zitten anders in elkaar. Voor jou, de webwinkelier, is het vooral belangrijk hoe scherp jij je niche afbakent. Hoe beter je dat doet, hoe beter jij je klanten vindt. Of liever gezegd: hoe beter zij jou kunnen vinden.

Met een specifieke groep producten richt je je op een specifieke groep klanten. Je zorgt dat je die klanten op en top kent. Dat kan, hoever ze ook van je verwijderd zijn, want daarvoor heb je blogs, fora, Twitter, Facebook, Hyves en andere social media.

De stijl van werken heeft wat weg van de ouderwetse buurtwinkel. Je maakt voortdurend praatjes met je vrienden en je kennissen, toevallig ook nog eens je klanten. Je kent ze van haver tot gort. Daardoor weet je altijd precies waar hun behoeftes liggen. Hèt recept voor een succesformule. Het Meisje van de Slijterij is een prachtig voorbeeld.

Groot probeert klein te zijn met SEO-winkels
En als je dan kijkt naar webwinkeliers zoals Fonq.nl, grote winkels dus, dan valt één ding heel erg op: zij proberen ook klein en speciaal te zijn. Met een supergespecialiseerd assortiment in wat zij als nichewinkels zien. Kapstokken, barbecues, afvalemmers, zeg het maar.

Alleen, er is één punt van zorg voor die grote jongens. Waar blijft het buurtwinkelgevoel? Die persoonlijke sfeer die klein en speciaal juist zo succesvol maakt.

Draait het in de strategie van de grote webbedrijven niet te veel om het product en te weinig om de klant? Is hun definitie van nichewinkel wel de juiste? Gaat het eigenlijk niet te veel om ouderwetse SEO?

Terwijl een echte buurtwinkel draait op social media
Hoe doen zij dat met social media? Ik maak zelf veel gebruik van Twitter, LinkedIn en Facebook om het contact te onderhouden met mijn niche. Dat gaat op een heel persoonlijke manier. Het is nauwelijks gebonden aan tijd en plaats, en het gaat bijna nooit over producten (diensten in mijn geval).

En altijd is er passie, geestdrift en een grote betrokkenheid tusen mij en de persoon aan de andere kant. Dat is goed. Zo moet het van nature gaan, want dan pas werkt social media.

Maar… hoe moet ik me dat voorstellen bij grote webbedrijven die zich “klein” presenteren, zoals Fonq.nl, Create2Fit.com en Coolblue.nl? Zitten daar soms medewerkers met diezelfde geestdrift op Twitter en op Facebook, zoals het Meisje van de Slijterij dat kan en al die andere kleine webondernemers?

Sorry grote jongens, klein zijn is de nieuwe norm
Terug naar die kleine webwinkelier, of moet ik eigenlijk zeggen, buurtwinkel. De niche van die kleine zaak is een niche waar het om een type klant gaat. Het product speelt pas op de tweede plaats een rol.

Daarom kan de inzet van social media zo succesvol zijn. Want met die social media kweek je de juiste sfeer. Je schept een hechte band met de klant. Persoonlijk en betrokken, juist doordat je klein bent.

Weet je wat ik stiekem denk? Echt klein zijn werkt in je voordeel. Schaalgrootte is niet meer interessant voor de webwinkelier. Je hebt er eerder last van.

Is dit stof voor discussie? Ik ben benieuwd. Wie zou het hier nou niet mee eens zijn?