Twinkle | Digital Commerce

Twinkle Jaaroverzicht 2016

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 10:07

Het gehele assortiment van Amazon.de is in het Nederlands te koop, RFS Holland Holding laat Create2Fit en fonQ gaan. Same day delivery lijkt bijna de norm voor grote spelers, liefst per fiets. Blokker vindt zichzelf opnieuw uit en steeds meer kleinere supermarktketens vinden de weg naar online.

Dit is het Twinkle Jaaroverzicht 2016.

Tekst: Bernadette van den Hooven, Arjan van Oosterhout en Marit Smits

Een klik op een maand hieronder leidt direct naar de samenvatting van de ontwikkelingen in die periode. Om het héle jaaroverzicht van bovenaf aan te lezen, kun je gewoon doorscrollen. Direct naar de best gelezen items van 2016? Klik hier.

Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December

Januari
Goede voornemens voor de e-commerce in 2016: het vertrouwen van de Nederlandse consument in webwinkelen stijgt van 50 procent tevreden kopers naar 88 procent. Wellicht draagt het gebruik van iDeal daaraan bij, dat in 2015 bijna een kwart meer werd gebruikt bij online betalingen. Betaalvereniging Nederland creëert iDeals betaalzuster iDin, een nieuwe methode voor online identificatie. Negen van de tien grootste retailformules in Nederland verkopen online. De tiende, Aldi, blijft niet achter en start diezelfde maand ook online met een eigen webwinkel, hetzij in Groot-Brittannië. Jumbo is al wat verder en trekt in Nederland een flinke portemonnee voor online activiteiten. Alternate bouwt een eigen distributiecentrum en is één van de eerste webwinkels die same day delivery van PostNL biedt, net als Bax-shop, die de prijzen ervan verlaagt. Bestellen op mobiele apparaten is populair: Alibaba verdriedubbelt zijn omzet ermee, Zalando vernieuwt zijn mobiele app. Amazon is nog altijd wereldwijde e-commerce koploper en maakt bekend door de omzetgrens van 100 miljard dollar te zijn geschoten.


Alle headlines

Februari
Na 130 jaar valt het doek voor V&D, dat volgens deskundigen niet mee kon komen in de digitalisering van het retaillandschap. Het gaat Coolblue echter voor de wind; Pieter Zwart laat voor het eerst voorzichtig los dat dat er jaarlijks ‘vele miljoenen’ winst gemaakt wordt. Bol.com slaat de paal van zijn eerste eigen distributiecentrum in Waalwijk. Alibaba maakt de oversteek naar Brussel en kondigt aan er een fysieke ‘ambassade’ te openen, geheel in lijn met de voorspelling van onderzoeksbureau eMarketer, dat meldt dat China op weg is naar complete dominantie van de mondiale e-commerce. Geduchte tegenspeler Amazon kondigt aan Europa te willen ‘bezaaien’ met afhaalpunten, waaronder 750 in Nederland, en bouwt aan een mondiaal logistiek netwerk. Ook Google stapt verder in logistiek met de toevoeging van verswaren aan zijn Google Express-bezorgingen in Amerika. Het concurrerende Snapchat ontwikkelt een e-commerce functie. Tussen deze wereldmachten prijkt de naam van Ahold in de top-50 van de grootste e-tailers.

Alle headlines


Maart
Geoblocking belemmert de e-commerce op Europees niveau. Onderzoek toont aan dat 38 procent van de online retailers weigeren zaken te doen met andere EU-landen. In Nederland zit de online handel echter behoorlijk in de lift. Cijfers vertellen dat consumenten online 16,1 procent meer besteedden. De online groei ging wellicht ten koste van de offline retail: de klantbeleving van Nederlanders in stenen winkels is minder positief dan op internet. Wellicht daarom schuift de omzet van Blokker Holding steeds meer naar online; het familiebedrijf steekt 200 miljoen euro in vernieuwing. Ook Kleertjes.com vervangt zijn papieren magazine door een shoppable digitaal trendmagazine. De kledingsector wordt ontdekt door Amazon, dat in de VS start met een dagelijkse liveshow in mode en beauty Zalando stapt in same day delivery en start in Berlijn, de bezorger van Picnic is in Nederland te volgen met een realtime boodschappenradar. Op 24 maart worden Nederlandse webwinkels verlost van hun spanning: bij de uitreiking van de Thuiswinkel Awards gaat de titel ‘Beste webwinkel van Nederland’ naar Bol.com.

Alle headlines


April
Veel retailers houden voorjaarsschoonmaak: Hans Anders lanceert zijn vernieuwde webwinkel, de nieuwe site van Hema gaat online, de Bijenkorf test met een nieuwe mobiele site en Intertoys lanceert online inspiratieplatform Play. Primark zou de sprong naar internet ook moeten wagen, blijkt uit onderzoek van Q&A: bijna de helft van de consumenten wil er graag webwinkelen. De keten zou kunnen starten bij Facebook, want het sociale netwerk lanceert de mogelijkheid voor retailers om te verkopen via zijn chatdienst Messenger. Snel betalen met de smartphone in fysieke winkels krijgt een impuls door de komst van mobiele apps voor iDeal. Goed nieuws, want iDeal is onder Nederlanders het populairst; PayPal is de grootste stijger onder de betaalmiddelen. Het Europees Parlement geeft een definitieve klap op een nieuwe, overkoepelende richtlijn voor online privacybewaking. Redcoon neemt het minder nauw met de regels en krijgt in Duitsland een claim aan de broek wegens belastingfraude. Amazon komt met een maandelijkse versie van zijn Prime-abonnement om tijdelijke koopjesjagers te trekken.

Alle headlines


Mei
Esprit neemt maatregelen tegen ‘serie-retourneerders’: wie meer dan negentig procent van online bestelde kleding retourneert, mag niet meer bestellen bij de modeketen. Bij de Nederlandse vakantiegangers zijn online retourtjes echter favoriet; na Finland boeken Nederlanders van alle Europeanen het vaakst vliegtickets op internet. Dat wordt dan ook netjes gefaciliteerd door Travix, dat met behulp van Routehappy extra informatie integreert over faciliteiten aan boord van vluchten. Ondertussen timmert Intergamma aan de digitale weg en verdubbelt zo zijn online omzet. VidaXL, actief in heel Europa, de VS en Australië, bouwt aan een eigen marktplaats. Ikea introduceert click and collect: de woonwinkel zet online bestelde goederen klaar in de winkel. Nederlandse maaltijdbox HelloFresh laat het strakomlijnde box-concept los; consumenten mogen nu hun eigen box samenstellen. Het bedrijf moet echter oppassen: de ACM tikt HelloFresh en andere maaltijdboxbezorgers op de vingers over (retour)voorwaarden. PostNL ziet een verschuiving in de samenstelling van zijn omzet: het aandeel van pakketten is inmiddels half zo hoog als de omzet uit brievenbuspost.

Alle headlines

Juni
De maand van Brexit; paniek in de e-commerce markt? De maatregelen blijven uit bij Britse webwinkels. Andere ‘(B)exits’ komen deze maand voor bij Front Runner (faillissement), Vershuys.com (oprichter verlaat bedrijf), Hema (vervangt oude webwinkel), Dixons (van verkoop- naar verhuursite), Noppies (nieuwe eigenaar) en Scheer & Foppen (faillissement). Spar en e-commerce groentje Vomar bezorgen boodschappen nog dezelfde dag thuis, maar zijn niet zo snel als baas-boven-baas Albert Heijn, wat met Appie Now binnen het uur levert. Lidl start ook met online verkoop in Nederland. Create2Fit komt weer in handen van zijn oprichters, waardoor alleen fonQ, wehkamp en betaaldienstverlener Lacent nog bij RFS Holland Holding horen. Blokker Holding voegt zijn speelgoedketens samen tot Intertoys en Bax-shop.nl opent een eerste winkel in de Randstad. ABN Amro maakt het als laatste van de drie grote banken van ons land mogelijk om mobiel af te rekenen met iDeal.

Alle headlines

Juli
Twinkle krijgt een nieuwe hoofdredacteur: Arjan van Oosterhout. Hij is de opvolger van Marieke Verdonk, die vanaf de start de redactionele leiding had. Ook Specsavers heeft reden tot een feestje; de opticien verkoopt elke minuut een paar lenzen online. Ahold en het Belgische Delhaize ronden hun fusie af, Expert - dat de service- en garantieverplichtingen van Scheer & Foppen heeft opgekocht - verdubbelt zijn jaaromzet en Promiss maakt een comeback (maar vervangt Superstar). Amazon beleeft de ‘grootste dag in zijn geschiedenis’ met de tweede editie van Prime Day. Minder goed nieuw is er voor Typhone.nl, waarvan blijkt dat de klantgegevens een jaar lang in te zien waren. Ook is het voor PostNL geen stressloze zomer met een rechtszaak om pakketpuntvergoedingen. Bol.com zegt gedag tegen zijn aparte mobiele website, Belgische webwinkeliers blijken zich niet geroepen te voelen om ’s nachts digitale orders te verwerken. 

Alle headlines

Augustus
Amazon vertaalt zijn Duitse website Amazon.de naar het Nederlands, waardoor consumenten in ons land ineens in de eigen taal toegang hebben tot het complete assortiment van de pure player. Bol.com ligt niet wakker van de concurrentie: ‘Dit is lijn met onze verwachting.’ Google toont niet meer welke webwinkels mobielvriendelijk zijn; dat zijn de meeste standaard al. Front Runner, eLinea, MS Mode en Tennisplanet verschijnen terug op het retailtoneel. Walmart investeert flink in pure player Jet.com en Thuisbezorgd.nl ziet brood (en pizza’s?) in de Britse tak van concurrent Just Eat. Elk nadeel heeft zijn voordeel voor supermarktketen Dirk, die met e-commerce start vanwege een brand in het filiaal in Volendam. IDeal beleeft zijn sterkste groei in jaren, Bol.com boort een nieuwe inkomstenbron aan met gesponsorde productadvertenties en Alipay maakt zijn Europese entree via Ingenico. 

Alle headlines

September
Bol.com is lijstaanvoerder in de nieuwste editie van de Twinkle100. Dit keer zijn de webwinkels afzonderlijk in de rangorde geplaatst, waardoor zuster Albert Heijn bijvoorbeeld een aparte notering heeft. Uit de Twinkle100 blijkt ook dat de meeste retailers clicks én bricks hebben. Deloitte en Multiscope zijn het eens: Nederlanders doen 5 procent van de boodschappen online. Delhaize doet er, sinds het opdoeken van bezorgdienst Caddyhome, wel heel lang over om boodschappen te bezorgen, maar liefst een week. De smartphone is volgens Zanox de tablet voorbij in mobiele aankopen en er kan op het .shop-domein worden ingeschreven. Een onderzoek naar NPS zorgt voor ophef en Thuiswinkel.org lanceert een b2b-keurmerk. PostNL investeert in food door zijn track & trace app te verrijken met informatie over food bestellingen, Ekoplaza profiteert hier direct van bij de start van landelijke levering. ACM is klaar met het waarschuwen van webwinkels en deelt de eerste terugbetaalboete uit.

Alle headlines

Oktober
Bol.com levert voortaan 300.000 artikelen nog dezelfde dag bij consumenten thuis. Een ‘wereldprimeur’, aldus het bedrijf zelf: nog nooit werd zo’n groot assortiment ‘vandaag bezorgt’. Producten waaraan elk mogelijke bezorgservice is gekoppeld krijgen een Select-label op de site. Wellicht wordt de same day dienst ook in België geïntroduceerd, waar obstakels (regels van de vakbonden) voor nachtwerk nu echt verdwenen zijn. Ook H&M, Winkelstraat.nl en Paazl & Fadello gaan veel sneller leveren. Het opdoeken van Redcoon zorgt voor discussie. Het bedrijf zou teveel overlap hebben met zuster Media Markt. Hoogvliet zet zijn hybride winkelconcept voorlopig terug in de ijskast, de bestaande Versmarkten gaan dicht. Vijf fashion shops krijgen forse terugbetaalboetes van de ACM en Zalando’s stylisten kleden Nederlandse shoppers. Er is ophef over een uitspraak van de Europese Bankenautoriteit (EBA) over een betaalkastje voor bestellingen in mobiele webshops. Het kastje zou fraude gemakkelijker tegen kunnen gaan.

Alle headlines

November
Donald Trump wordt de nieuwe president van de Verenigde Staten. Marktvolgers reageren verschillend op de vraag welke impact zijn uitverkiezing zal hebben op Nederlandse webwinkeliers. Anders Holch Povlsen, eigenaar van modeconcern Bestseller, koopt de meerderheid van Miinto. Kort voor die acquisitie maakt Miinto bekend dat aangesloten boetieks voortaan een eigen webshop aan het modeplatform kunnen hangen. Bol.com maakt melding van een primeur voor Nederlandse online retailers: halverwege november al passeert de Twinkle100-aanvoerder de jaaromzetgrens van 1 miljard euro. Concurrent Blokker Holding opent een invitation only marktplaats onder de naam Nextail Connect. Picnic blikt vast vooruit naar 2017, waarin de app only super in tien tot vijftien gebieden zijn entree wil maken. Branchegenoot Coop gaat verder met een nieuwe site, Auping opent een webshop, FreshCotton maakt fysieke winkelplannen kenbaar, Active Ants neemt een ingenieuze inpakmachine in gebruik en de Betaalvereniging introduceert officieel de nieuwe online identificatie- en inlogdienst iDin. Daarmee weten webwinkeliers zeker ‘wie er aan de andere kant zit’.

Alle headlines

December
Door een storing bij PostNL kunnen veertigduizend pakjes niet op tijd worden bezorgd voor pakjesavond. Hoewel bpost blijft aandringen, komt het definitief niet tot een overname van de Nederlandse branchegenoot. Volgens PostNL zou een samengaan onder andere ‘de pakketgroei in gevaar brengen’. Bpost maakt kort daarop de acquisitie van Dynalogic en zusterbedrijven bekend. In Warschau bereiken grote pakketverzenders overeenstemming over een standaardlabel, kort nadat Brussel een voor webwinkeliers welkome versoepeling van btw-regels communiceert. ECC-net constateert dat ‘onzichtbare grenzen’ de Europese e-commerce markt eind 2016 nog altijd belemmeren. Staples doet zijn Europese tak in december van de hand, terwijl een andere Amerikaanse gigant met Amazon Go een opzienbarend supermarktconcept lanceert. In eigen land wordt fonQ overgenomen door oude bekende Ad Scheepbouwer, de Thuiswinkel Awards gaan verder als de Shopping Awards. Op het Social Service Congres presenteert KLM een ambitieuze vlucht naar voren, prijsvechter Ryanair wil met zijn pakketplatform uitgroeien tot de 'Amazon in reizen'.

Alle headlines

Meest gelezen op Twinklemagazine.nl:

NIEUWS

Coronel: ‘We zagen kans om Create2Fit terug te krijgen’ (14 juni)

Bol.com leidt nieuwe Twinkle100 (22 september)

‘Veel winkelketens moeten fors, heel fors ingrijpen’ (4 januari)

Bax-shop.nl opent vestiging in Amsterdam (2 juni)

Esprit weigert klanten die bijna alles retourneren (4 mei)

Wehkamp: dagelijks zestigduizend artikelen retour (17 juni)

Blokker Holding opent marktplaats (22 november)

Burger King bezorgt Whoppers straks thuis (5 februari)

Achteraf betalen stuwt conversie Bol.com (8 maart)

‘Amazon Prime Video binnenkort naar Nederland’ (30 september)

WEBLOG

Duurzame stadsbezorging: indien de wil er is ... (11 november 2016)

Hoeveel kopen we met de smartphone? (11 maart 2016)

De beste startende webwinkel verkoopt niet via een website (25 maart 2016)

Wie heeft de tablet vermoord? (20 juni)

Black Friday madness in Nederland? (18 november)
 
ACHTERGRONDEN

Paniek in de winkelstraat (4 januari)

Blokker is niet dood, alleen in transformatie (15 april)

Qoets.nl gaat ultieme uitdaging aan op de automarkt (2 juni)

En daar is Amazon (31 augustus)

Pieter Zwart over belang van fysieke winkels (6 mei)
 
PRAKTIJK

Google Keyword Planner-update zorgt voor seo-hoofdpijn (8 juni)

Nieuwe SEO-richtlijnen van Google: wat u moet weten (2 februari)

Magento 2: drie belangrijke verbeterpunten (13 januari)

Maak een nieuw product vindbaar: 4 tips (20 januari)

5 problemen met redirects (15 juni)
 
Klik voor de Twinkle Jaaroverzichten van 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009 en 2008.