Twinkle | Digital Commerce

M-commerce: de smarthpone is de tablet voorbij

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:08

De smartphone heeft in een jaar tijd een enorme inhaalslag gemaakt als aankoopapparaat. Het aandeel in de online transacties steeg van 6 naar 15 procent binnen de Benelux.


Dat blijkt althans uit de nieuwe Zanox Mobile Performance Barometer. Daarin geeft het bureau in performance based advertising een inkijkje in de mobiele prestaties van adverteerders uit verschillende landen.

Overall geldt dat het aandeel van smartphones in de verkopen is gegroeid van 11 naar 17 procent, dat van tablets bleef gelijk op 13 procent. Mobile commerce als geheel groeide dus van 24 naar 30 procent op Zanox’ markten (zie hier).

Mobiele groeispurt in de Benelux
Op verzoek heeft Zanox de Benelux-resultaten gedeeld met Twinkle. Daaruit blijkt dat de groei van mobile commerce in de lage landen veel sterker is dan gemiddeld; van 16 naar 27 procent van de transacties in een jaar:

Smartphone versus tablet
Te zien is dat de smartphone de tablet ook hier voorbij is gestreefd, door een explosie van het aantal transacties. Overigens is het aandeel van de tablet in de Benelux nog gegroeid in het afgelopen jaar, waar dat internationaal stabiel bleef. Webshopers in de lage landen besteden gemiddeld het meest per keer op desktops (79 euro), tablets volgen met 73 euro, het gemiddelde bonbedrag op smartphones is 55 euro.