Twinkle | Digital Commerce

ACM deelt eerste terugbetaalboete uit

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:28

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de eerste boete uitgedeeld aan een webwinkel die de terugbetaalregels aan zijn laars lapt. T.O.M. bv moet 500 duizend euro betalen en geldt als startsein van ACM’s fellere optreden.

‘T.O.M. bv verkoopt onder andere fietsen, sportkleding en sportaccessoires aan consumenten via zijn webwinkels, zoals Internetbikes, Internet-toys, Internet-sportclubs en Internet-sportcasuals. Via ConsuWijzer en onderzoek van de Consumentenbond kreeg ACM ernstige signalen. Consumenten die hun bestelling annuleerden kregen hun geld niet terug tenzij zij daar zelf op aandrongen’, schrijft de ACM op zijn website.

Terugbetalen
Consumenten mogen hun aankoop binnen 14 dagen na de dag van ontvangst retour sturen, zonder opgave van reden. Daarna moet de webwinkel het aankoopbedrag plus eventuele verzendkosten binnen 14 dagen terugbetalen. Dit terugbetalen mag alleen met dezelfde betaalmethode als waarmee de consument heeft afgerekend. Terugbetalen met een tegoedbon mag dus ook alleen als de aankoop met een tegoedbon is gedaan.

Strenger optreden
De ACM zegt nog meer webwinkels in het vizier te hebben voor een boete. Eerder werden shops alleen nog maar op de vingers getikt. De twee leidinggevenden van T.O.M. bv moeten elk een deel van het boetebedrag, 125 duizend euro per persoon, betalen.

Lees ook:
Geen verbetering in naleving retourregels: wat zegt de wet? (4-11-2015)

UPDATE (11:43 uur):
De reactie (pdf) van T.O.M. bv op de boete van ACM:
'T.O.M. betwist de uitkomst van het onderzoek van ACM. De 400 gevallen betreffen niet-traceerbare retouren die T.O.M. van consumenten heeft ontvangen. Dit zijn retouren waarbij de consument géén retourformulier of ander bericht waarmee de koopovereenkomst wettelijk kan worden ontbonden heeft ingestuurd en waarbij de retourzending niet traceerbaar was voor T.O.M. omdat het artikel zonder afzender of andere informatie naar T.O.M. was (terug)gestuurd.'