Europese online shoppers worden nog steeds gediscrimineerd op grond van hun nationaliteit of woonplaats. Webwinkels weigeren bijvoorbeeld klanten uit andere landen of verhogen de prijzen voor buitenlandse klanten. Het aantal klachten hierover is verdubbeld.
Dat staat in het vandaag verschenen rapport Do invisible borders still restrict consumer access to services in the EU? van Europese centra voor consumentenvoorlichting (ECC-net).
532 klachten
ECC-Net kreeg tussen 2013 en 2015 in totaal 532 klachten binnen van Europese consumenten die niet vrij online konden winkelen. Dit is een toename van 140 procent ten opzichte van de klachten tussen 2010 en 2012. Kanttekening hierbij is wel dat destijds cross border shopping nog niet op grote schaal gebeurde.
Woonplaats en prijzen
Van de 532 klachten ging 82 procent over discriminatie naar woonplaats. Tweederde ging over prijs- of serviceverschillen in webwinkels voor elektronische apparatuur, vervoersmiddelen, kleding, boeken, muziek of het downloaden van data. Consumenten werden geweigerd in een shop, werden naar een andere website verwezen, kregen hun bestelling niet, konden niet afrekenen of konden alleen bestellen tegen andere verkoopvoorwaarden.
Voorbeelden
ECC-net rept in een persbericht over dat Nederlandse webshops onder meer Britten die hier fietsonderdelen en een tent wilden kopen weigerden met de mededeling dat Groot-Brittannië een exclusieve distributeur had. Ook mocht een Nederlandse consument geen e-book aanschaffen in een Britse webshop, omdat die alleen voor inwoners uit eigen land bestemd waren.
Wetsvoorstel
De Europese Raad van Ministers heeft vorige maand een wetsvoorstel aangenomen dat geoblocking tegengaat. Hiermee is de EU een stap dichterbij een beleid waarin het online discrimineren van consumenten uit een ander land wordt tegengegaan. Afgelopen jaar benadrukte Ecommerce Europe dat de EU webwinkels niet zou moeten verplichten in heel Europa te leveren. Met het verruimen van de grenzen zouden ondernemers minder keuzevrijheid hebben wel of niet te leveren aan bepaalde landen, waarvoor zij economische redenen zouden kunnen hebben.
Ik begrijp nog steeds niet waarom dit uberhaupt een onderwerp is. Als ondernemers net zo makkelijk konden verkopen aan consumenten uit andere landen dan zouden ze het liever vandaag dan morgen doen. Het is geen discriminatie. Aan het buitenland verkopen is duurder en kost meer tijd. Hoe verder hoe duurder.
Worden fysieke winkelketens dan ook gedwongen om in elke uithoek van Europa een vestiging te openen?
Als de overheid zich met dit soort dingen gaat bemoeien en zo gigantisch verkeerd interpreteert wat er aan de hand is wordt het zeer gevaarlijk. Overheid houd je hierbuiten.
Helemaal eens met Peter. Ook wij zouden het liefste wereldwijd of in ieder gaval binnen de hele E.U. verkopen, maar zelfs binnen de EU heeft een ondernemer te maken met verschillende regelgeving per land. Denk aan regels omtrent retouren en inderdaad de hogere (verzend)kosten.
Het zou de vrije keuze van de ondernemer moeten zijn om te bepalen binnen welk gebied deze zijn / haar diensten aanbiedt. Verkopen in het buitenland doe je per land, je zorgt ervoor dat je aan alle wettelijke eisen voldoet en richt je vervolgens op dat gebied, om ervoor te zorgen dat je voldoende verkoop volume behaald om kostendekkend of winstgevend te zijn.
Het is de rol van de overheid / E.U. om het voor te zorgen dat er zo min mogelijk obstakels zijn, dan vindt de vrije markt vanzelf zijn weg.