Twinkle | Digital Commerce

Bol.com zet deuren nu echt open voor adverteerders

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:27

Bol.com gaat gesponsorde productadvertenties tonen tussen de zoekresultaten op zijn website. Het is één van de mogelijkheden voor fabrikanten, leveranciers en andere winkeliers om reclame te maken op Bol.com. De Ahold-dochter zegt kennis over de customer journey met hen te willen delen.

Bol.com introduceert vandaag officieel zijn Marketing & Media Services. Relevantie is het sleutelwoord: ‘Voor klanten betekent dit dat ze nog beter worden geholpen in hun zoektocht naar het juiste product; ze krijgen enkel advertenties te zien die écht relevant voor hen zijn.’ Andersom kunnen bedrijven met de komst van de nieuwe afdeling vanaf 50 euro ‘gericht adverteren en zo de juiste doelgroep met de juiste boodschap op het juiste moment bereiken’.

Miljoen bezoeken per dag
Bol.com is naar eigen zeggen maandelijks goed voor ongeveer dertig miljoen bezoeken. De onderneming refereert aan een recente studie van Market Tree LLC, waaruit zou blijken dat Nederlandse en Vlaamse consumenten hun productzoektocht váker starten bij een online retailer (37 procent) dan bij een zoekmachine (29 procent). Van die eerste groep begint de helft, dus bijna één op de vijf zoekers, op Bol.com.

Een goede omgeving voor andere partijen om hun waar onder de aandacht te brengen, redeneert Bol.com. Amazon en een aantal andere grote online retailers werkten die gedachte jaren geleden al uit, waarmee ze munt slaan uit bezoek. Ahold, lijstaanvoerder van de Twinkle100, zette in 2014 de Ahold Media & Marketing Group op poten. Winkels en webwinkels moesten platforms worden: ‘Voor derde partijen zijn we een uitstekende partner om via ons bereik hun verkopen te realiseren’, aldus ceo Dick Boer anderhalf jaar geleden.

De nieuwe afdeling van Bol.com is een verdere uitwerking van die visie. Ze werkt nauw samen met de (inmiddels) Ahold Delhaize Media & Marketing Group. ‘Zodat er voor adverteerders maximale keus ontstaat in doelgroepen en kanalen’, aldus de webwinkel vandaag. ‘On- én offline.’

Advertentievormen
Deze maand start Bol.com een samenwerking met HookLogic, een specialist in gesponsorde productadvertenties. Daarmee kunnen bedrijven een gegarandeerde positie tussen de top 3 zoekresultaten creëren om hun conversie te stuwen. Behalve voor Sponsored Products kunnen adverteerders van Bol.com kiezen voor display advertising en voor reclames via zogenoemde brandpages, nieuwsbrieven, online magazines en weblogs, in combinatie met social media inzet.

Online customer journey
Margaret Versteden, directeur Marketing & Platform Innovation bij Bol.com, laat vandaag optekenen: ‘In de afgelopen 17 jaar hebben wij veel kennis opgedaan over de online customer journey en deze delen we graag met onze leveranciers, fabrikanten en verkooppartners. Het inzetten van advertenties doen we op een zeer meetbare en schaalbare manier, zodat je als adverteerder budgetten optimaal inzet en op ieder moment kunt evalueren en bijsturen.’

Bij Bol.com´s Marketing & Media Services zijn al  met meer dan honderd bedrijven aangesloten, waaronder L’Oréal, Philips, Brabantia, Miele en Rituals.
 
Lees ook:

NB: Margaret Versteden is keynote speakers op Shopping Today, op 22 september in Utrecht.