Twinkle | Digital Commerce

'Webwinkeliers zeker over de klant met iDin’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:19

De Betaalvereniging heeft vanochtend officieel de nieuwe online identificatie- en inlogdienst iDin geïntroduceerd. Daarmee weten webwinkeliers zeker ‘wie er aan de andere kant zit’, aldus directeur Piet Mallekoote in Amsterdam.

De nieuwe dienst van de banken maakt het voor Nederlanders makkelijker om zich te identificeren en in te loggen bij webwinkels, online dienstverleners en overheidsinstellingen. Voor gebruikers werkt iDin zoals iDeal, met dezelfde gegevens. De dienst moet een eind maken aan het woud aan gebruikersnamen en wachtwoorden die consumenten nu nodig hebben.

Zekerheid
'Makkelijk, veilig en vertrouwd', vatte Piet Mallekoote iDin vanochtend samen. 'Niet alleen voor de consument, maar ook voor de webwinkel of instelling. Die krijgt volledige zekerheid over de klant. Hij weet wie er aan de andere kant zit en hij hoeft niet langer zelf de inloggegevens van de gebruikers bij te houden.'

Consumenten geven hun bank opdracht gegevens te verstrekken om zich bij een organisatie te identificeren en beslissen zelf welke gegevens dat zijn. Die verschillen per organisatie. Voor verzending van een pakketje zijn bijvoorbeeld alleen adresgegevens nodig.

DigiD en Idensys
De nieuwe online identificatiemethode voegt zich bij twee andere, bestaande methoden: DigiD van de overheid (niet te gebruiken door webwinkels) en Idensys, een publiek-privaat systeem voor elektronische identificatie. Bij iDin zijn momenteel zeven banken aangesloten.

Kosten
Net als voor iDeal betalen merchants ook voor identificatiemethode iDin een fee aan de bank. Die kosten worden doorberekend aan de klant, merkt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org op tegen de NOS. 'We hadden allang gehoopt op een gratis systeem van de overheid voor klanten en bedrijven.' Maar de overheid laat op zich wachten. 'Het is goed dat banken in het gat springen.' Jongen verwacht dat webwinkels iDin snel gaan implementeren.

Pilot
Aan de lancering van vanochtend ging een pilot vooraf met acht iDin-acceptanten, waaronder webwinkel Youfone, verzekeraar ONVZ en de Belastingdienst, en vierduizend consumenten. Na de pilot gaf 86 procent van de consumenten aan iDin vaker te zullen gebruiken. 79 procent zei iDin veilig te vinden en 77 procent vond dat de privacy goed was gewaarborgd. 'Voldoende basis om live te gaan', aldus Mallekoote, die zei te verwachten dat de methode een vlucht zal nemen. De directeur benadrukte dat de lancering een startpunt is voor de verdere uitwerking. Zo is voor mobiel gebruik van iDin nog steeds een kaartlezer van de bank nodig.

Goed voor Nederland, goed voor e-commerce
De lancering van iDin werd ingeleid door trendwatcher Vincent Everts, met een presentatie waarin hij Estland als voorbeeld stelde. Zijn bezoek aan dit land was een van de redenen voor de Betaalvereniging om hem uit te nodigen. 'Een volledig gedigitaliseerd land dat zich na het vertrek van de Russen compleet heeft gereboot.' Everts noemde iDin 'goed voor Nederland, goed voor e-commerce en goed voor de consument. Ik hoop dat dit heel Europa zal veroveren.'
 
Lees ook: ‘Banken en overheid moeten brug slaan voor one-click buy’ (8 maart 2016)