De Black Friday-drukte maakt het bezorgnetwerk van PostNL tot een flessenhals: de vervoerder meldt dat zo'n 50.000 pakketten vertraagd zijn.
'Bij PostNL verwerken we deze dagen recordaantallen pakketten en we kunnen vandaag weer bijna alles bezorgen', zegt een woordvoerder tegen Twinkle. 'De inspanningen van de e-commerce sector zijn erg succesvol geweest; klanten bestellen steeds meer online. Datgene wat we vandaag niet kunnen bezorgen, wordt morgen alsnog bezorgd. De pakketten die gisteren niet zijn verwerkt, worden naar verwachting vandaag bezorgd.'
Verruiming aanlevering pakketten door webwinkels
'PostNL doet er echt alles aan om ook in deze drukke dagen alle pakketjes op tijd te bezorgen', aldus de woordvoerder. Die inspanningen bestaan uit de inzet van extra mensen en materieel: ongeveer 2500 extra man wordt ingezet bij sortering en bezorging, ook rijden er 350 extra bussen. In België zijn twee extra sorteerpanden geopend, waarvan er één begin 2018 weer sluit. Ook PostNL-medewerkers op kantoor werken voor de gelegenheid mee; de tijden voor sortering zijn vergroot. Webwinkeliers kregen in het weekend langer de tijd om bestellingen aan te leveren 'om pieken te mijden'. Daarnaast waarschuwde PostNL consumenten in een aanvullende campagne om bijtijds te bestellen.
Piekdrukte
Nederlandse consumenten hebben flink ingekocht op Black Friday: bol.com, wehkamp en Coolblue melden dat records gebroken zijn omtrent bezoekersaantallen en online verkopen. Zalando rapporteert meer dan een miljoen orders te hebben ontvangen, Futurumshop zag zijn omzet met 350 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar.
De piekdrukte is echter nog maar net gestart: met pakjesavond voor de deur verwachten PostNL en Thuiswinkel.org een kwart extra Sinterklaasomzet. De periode voor kerstmis belooft nog drukker te worden, afgaande op de cijfers van vorig jaar: PostNL beleefde toen in de week voor de kerstdagen zijn drukste week ooit. Ook het Hemelvaart- en Pinksterweekend van dit jaar leverden piekdruktes en vervolgens vertraging op.
Vorig jaar
Volgens metingen van Q&A leverden webwinkels het afgelopen jaar over de gehele feestdagenperiode vaker op tijd dan in voorgaande jaren. Alsnog kwamen 390.000 pakjes te laat; PostNL bezorgde bijvoorbeeld door een computerstoring voorafgaand aan 5 december 40.000 pakketten later dan beloofd.
Bezorgers tekort
Door de recorddrukte is het dit jaar dringen geblazen in het bezorgnetwerk; vervoerders kunnen de enorme pakketstroom nauwelijks aan. De e-commerce groei in Nederland levert PostNL een aandeel van inmiddels 37 procent in zijn totaalomzet op; naast de financiële opbrengsten ziet het bedrijf zich echter, net als vele concurrenten, geconfronteerd met een oplopend tekort aan pakjesbezorgers. De druk op de huidige medewerkers is ondertussen dermate opgevoerd dat het bedrijf stakingen net aan wist te voorkomen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Black Friday-vraag overstijgt capaciteit: 50.000 PostNL-pakketten te laat
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.