29 november is het zover: dan wordt de consumptiedrang van consumenten weer op de proef gesteld tijdens Black Friday en – kort daarop – Cyber Monday. Voor webwinkels is het de traditionele start van het hoogseizoen. Maar hoe vroeg begin je eigenlijk met de voorbereiding?
Mocht je bij het lezen van dit artikel denken: "Oh ja, Black Friday, wat moeten we daarmee dit jaar?" Dan ben je waarschijnlijk al te laat. Of toch niet? Daar duiken we in dit artikel dieper op in. E-commerce softwarepartij WooCommerce deed onlangs een onderzoek onder zijn verkopers met daarin de hoofdvraag: ‘Hoe bereid jij je voor op BFCM (Black Friday en Cyber Monday)?’
Uit dat onderzoek blijkt dat de meeste webshops (in totaal 81 procent) zich voorbereiden op Black Friday en/of Cyber Monday. Wel is er een verschil in hoe lang die voorbereiding duurt. Zo geeft 26 procent van de webshops aan 1 tot 4 weken voor de koopjesdag te beginnen met de voorbereiding, 27 procent 1 tot 3 maanden, 13 procent 3 tot 6 maanden en 4 procent is al meer dan 6 maanden bezig.
Hoe lang van te voren bereid jij je voor op BFCM?
De meeste bedrijven (het gaat hierbij om webshops met een jaaromzet vanaf meer dan 250.000 dollar) bereiden zich dus in relatief korte tijd op het koopjesfeest voor. Bij webshops met een omzet van meer dan een miljoen dollar per jaar ligt dat percentage nog wat hoger; van hen is 56 procent minstens een maand vooraf bezig met de voorbereidingen van Black Friday. Moet je er nu dus nog aan beginnen, dan ben je zeker niet de enige.
Wat doen we ter voorbereiding?
Leuk om te weten wie wanneer met de voorbereiding bezig is. Maar nóg leuker is om te weten wat webshops dan precies ter voorbereiding op Black Friday doen. Ook dat is onderzocht, zo blijken de meeste webshops (26 procent) nieuwe producten toe te voegen, speciaal voor de koopjesdagen. Bijna een kwart (24 procent) verbetert zijn marketing, 16 procent steekt energie in het zorgen dat de site blijft draaien tijdens die drukke dagen, 10 procent richt zich op vroege deals (denk aan een Black Friday-week), en 9 procent kiest ervoor om speciale kortingen aan te bieden.
Wat doe je aan voorbereiding?
Dat het loont om tijd in Black Friday en Cyber Monday te investeren, is al langer bekend. Dit jaar worden er naar verwachting weer de nodige records verbroken. Om je geheugen nog even op te frissen, hier enkele resultaten van vorig jaar, uit Amerika.
In de VS shopten vorig jaar 90 miljoen mensen tijdens Black Friday of Cyber Monday. Een groot deel verwacht dat dit jaar ook te doen. In totaal is maar liefst 87 procent van de consumenten van plan iets tijdens een van deze twee koopjesdagen aan te schaffen. 48 procent geeft aan daar speciaal voor te hebben gespaard, 39 procent geeft aan vooral naar kortingen te willen speuren.
Klanten kopen vooral omdat ze geld willen besparen (48 procent) of omdat ze hebben gewacht totdat een product beschikbaar is (45 procent). Ongeveer tweederde van de consumenten begint met feestdagenaankopen op Black Friday of Cyber Monday. Het is niet alleen optimisme tijdens BFCM: zo denkt 57 procent van de consumenten tot slot dat Black Friday een frauduleus event is dat is bedoeld om mensen te veel geld uit te laten geven.
Leuk artikel! De grafiek geeft goed weer hoe lang van tevoren bedrijven zich voorbereiden op Black Friday, maar ik ben vooral benieuwd hoe ver van tevoren bedrijven al beginnen met het aanbieden van kortingen en deals.
Volgens het artikel richt 10% van de webshops zich op vroege deals, zoals een Black Friday-week. Interessant om te weten hoe dit zich verhoudt tot het succes van hun campagnes.
Je reactie op Roland: