Twinkle | Digital Commerce

'Sinterklaas levert opnieuw kwart meer omzet op'

2017-12-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:10

Dankzij de extra online bestedingen rondom het Sinterklaasfeest liggen de inkomsten voor webwinkeliers 25 procent hoger dan in een reguliere week, zeggen Thuiswinkel.org en PostNL. Daarmee brengt de goedheiligman dezelfde omzettoename als vorig jaar in het laatje.

In relatieve zin, want de absolute bestedingen stijgen ook dit jaar weer, verwachten de onderzoekers. Het aandeel van Sinterklaas blijft naar die verwachting, ten opzichte van vorig jaar en 2015, gelijk in de totaalomzet. Die komt volgens Thuiswinkel.org over heel 2017 rond de 22 miljard uit, tegenover de 20.163.000 euro van 2016; dat zou een dubbelcijferige stijging betekenen, waarin Sinterklaas gestaag meegroeit.

Meer kortingsdagen

Directeur Wijnand Jongen wijst op het groeiende aantal kortingsacties voorafgaand aan het feestdagenseizoen, zoals Black Friday, CyberMonday en Singles Day, als verklaring voor de toename van Sinterklaasuitgaven online. 'Als je daar het groeiende consumentenvertrouwen in en het gemak van online shoppen bij optelt, dan is het logisch dat de online bestedingen in aanloop naar het Sinterklaasfeest weer significant toenemen dit jaar.'

Gelopen race

Sinterklaas wordt overigens de laatste jaren online voorbijgegaloppeerd door de kerstman. In 2016, 2015 en 2014 legde de omvang van pakjesavond het af tegen die van kerstmis. Vorig jaar betaalde Sinterklaas voor het eerst meer dan een miljard euro aan cadeaus.