Staatssecretaris Jansen van Milieu moet met een plan komen voor ontheffingen voor alle ondernemers voor uitstootvrije zones tot 2029. Het kabinet zal binnenkort een besluit nemen. Niet alleen landelijk is er gedoe. Amsterdam maakte de zero emissie zone 'last minute' zomaar 80% kleiner en Apeldoorn en andere gemeenten kozen zomaar voor uitstel naar 1 januari 2030 en weer andere gemeenten sleutelen nog aan de lokale ontheffingen.
Gedoe is slecht voor het vertrouwen in een betrouwbare overheid. Voor ondernemers blijft het voorlopig onzeker of ze binnenkort een schonere bedrijfswagen moeten aanschaffen of dat ze dit wellicht al te vroeg hebben gedaan.
Het is beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar
Staat het uitstel van zero-emissie zones de verduurzaming van stadslogistiek in de weg? Absoluut niet. Veel ondernemers ontdekken dat het rijden met elektrische voertuigen kan en betaalbaar. En als het echt niet betaalbaar is dan kan de ondernemer ontheffing aanvragen. Ondernemers ervaren dat, soms na de nodige kinderziekten, de voertuigen in de praktijk betrouwbaar zijn. Fabrikanten van voertuigen komen onder druk van nieuwe CO2-normen met een breed aanbod van elektrische voertuigen; van klein tot zwaar.
Zijn er dan geen uitdagende problemen meer? Helaas wel. Nog niet voor alle toepassingen zijn voertuigen beschikbaar. Netcongestie is een hardnekkig probleem; stroom genereren met een dieselgenerator is geen oplossing. Er moet gas op het laden van bestelauto's in de woonwijken. Er is nog de Europese rijbewijskwestie voor zware bestelauto's. En, niet in de laatste plaats, hebben kleine ondernemers een achterstand op de markt voor financiering, logistieke ruimte en energie. De lijst problemen wordt steeds korter. En waar de ene ondernemer een bedreiging ziet, ziet een andere ondernemer een kans om met een oplossing te komen.
Echte ondernemers kennen geen pauzeknop
De plannen voor de zero emissie zones zijn de afgelopen 10 jaar zorgvuldig voorbereid in samenwerking met het bedrijfsleven. Veel bedrijven hebben de stap naar duurzame stadslogistiek al gezet; met bloed, zweet en tranen. Zeker in de thuiswinkelsector zijn veel koplopers. Weet je het nog niet zeker? Vraag dan advies van experts, de dealer of de boekhouder. Naast landelijke vrijstellingen zijn er landelijke en lokale ontheffingen voor ondernemers die de stap nog niet kunnen maken omdat er (nog) geen voertuigen zijn of omdat ze de overstap niet kunnen betalen (of financieren). Een ontheffing kan een ondernemer zelf aanvragen bij het ‘centraal loket‘. Ondernemers kunnen daarbij advies krijgen van een logistiek makelaar.
Van zero emissie naar positieve impact
Zero-emissie rijden lost de uitdagingen bij stadslogistiek niet op; we gaan van een grijze naar een groene file. De groei van stadslogistiek lijkt onvermijdelijk. Volgens het recente Outlook Stadslogistiek-rapport staan gemeenten voor een aanzienlijke groei van logistiek verkeer in de stad. Hoe zorgen we ervoor dat deze groei niet ten koste gaat van de leefbaarheid en duurzaamheid, maar juist een positieve impact heeft? Echte ondernemers gaan zich hierop voorbereiden. Voor hen is uitstootvrij rijden al 'water under the bridge'. Echte ondernemers kennen geen pauzeknop; die kijken vooruit.
Deze Meneer heeft werkelijk waar weer geen idee wat er werkelijk in de maatschappij speelt. En dan die kop van het artikel: Emissie vrije zones: echte ondernemers kennen geen pauze knop!!
Denk eens aan onze Schilders, loodgieters, winkeliers, klusjesmannen etc etc. Deze mensen willen helemaal niet investeren in een nieuwe bus. (er rijden er nog 228.00 rond op dit moment) laat staan dat ze hier een financiering voor willen afsluiten dat doet deze groep ondernemers niet, zodra het even slecht gaat zitten ze nog sneller in de financiele problemen. Deze ondernemers kopen iets als ze het kunnen afrekenen. Ook ontheffingen zijn maar 12 keer per jaar te krijgen dat is 1 keer in de maand een kraan repareren in het centrum bij een klant.
Verder gaan deze auto`s allemaal naar het buitenland waar ze nog jaren door rijden. (gellukkig stopt de uitstoot bij de grens) Er moet gewoon een nette uitvloei regeling komen voor deze ondernemers en geen harde deadline vanaf 1 januari 2025 dit is gewoon kapitaal vernietiging/diefstal en klopt gewoon etisch niet.
Gellukkig is het weer hot topic op dit moment en hoop dat er een paar weldenkende mensen zijn die deze maatregel uitstellen. Gellukkig noemt deze meneer ook de punten waar aan gewerkt moet worden; 1.Meer Oplaad punten 2.Geen stroom meer genereren vanuit fossiele brandstoffen (hoe krom is dit)
Je reactie op Michael: