Twinkle | Digital Commerce

Horeca-ondernemers verenigen zich tegen Thuisbezorgd.nl

2017-11-29
1000562
  • 1:20

De tarieven die Thuisbezorgd.nl vanaf januari hanteert, leiden tot boze reacties onder horeca-ondernemers. Middels een online platform waarbij aangesloten restauranthouders aandelen krijgen, wil een nieuw initiatief weerstand bieden.

De bezorgsite Horecainactie.nl, dat binnenkort een platform wordt, roept restauranteigenaren op zich te verenigen en zo een vuist te maken tegen de maaltijdbezorgmagnaat. Het zou gaan om een collectief van 950 restaurants; door Thuisbezorgd.nl willen zij als keten beschouwd worden, er moet een streep door de tariefverhoging en bovendien ook door de pariteitsclausule, die inhoudt dat restaurants zowel via eigen kanalen als bij Thuisbezorgd.nl dezelfde prijzen moeten hanteren.

Botsing

Tweemaal zat vertegenwoordiger en Enschedese horeca-ondernemer Sleman Mirza met Thuisbezorgd.nl om de tafel, maar die gesprekken liepen slechts uit op wederzijdse verwijten, meldt Newsroom Enschede. Ceo Jitse Groen meldt geen zaken te willen doen met het initiatief en zijn vraagtekens te zetten bij zijn vertegenwoordiger; Mirza verkondigt op een muur te stuiten bij de maaltijdbezorger. Voorlopig lijkt een samenwerking nog ver weg.

Overigens is Horeca in Actie niet het eerste initiatief dat ontstond door boosheid rondom tarieven van Thuisbezorgd.nl; in het verleden ontwikkelde Beginjewebshop.nl bijvoorbeeld een laagdrempelige bestelmodule voor restaurants.

Thuisbezorgd.nl van dienstverlener naar leverancier

Horeca in Actie zegt tijdens de gesprekken te hebben vernomen dat Thuisbezorgd.nl plannen maakt om zelf als leverancier op te treden. Dat zou niet de enige koerswijziging zijn die het bedrijf maakt; ook op het gebied van eigen bezorging lijkt Thuisbezorgd.nl nu toch stappen te willen zetten. Het collectief wil dergelijke ontwikkelingen voorkomen en werkt aan een eigen verdienmodel, zonder winstoogmerk.