Twinkle | Digital Commerce

PostNL dichter bij doelstelling omzetaandeel e-commerce

2017-11-06
1000562
  • 1:13

Ruim een derde van de inkomsten van PostNL vloeien voort uit e-commerce-gerelateerde activiteiten. Dat is een stijging van vier procentpunt ten opzichte van het afgelopen jaar, blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers.

''Ons resultaat in het derde kwartaal was beter dan vorig jaar door een sterke performance bij Pakketten en dankzij een aantal positieve incidenten bij met name Mail in Nederland', aldus ceo Herna Verhagen: 'Dit vertaalt zich in een omzet gerelateerd aan e-commerce van 37 procent over de eerste negen maanden van 2017.' PostNL komt daarmee dichter bij zijn doelstelling tegen 2020 45 procent uit e-commerce dienstverlening te verdienen.

Groei pakketvolume

In totaal staat de omzetteller bij PostNL inmiddels op 809 miljoen euro voor dit jaar. Het pakketvolume steeg in het derde kwartaal met 23 procent. Verhagen: 'Bij Pakketten bevestigt de sterke volumegroei onze solide positie in de logistieke e-commerce markt in de Benelux.' Of het bedrijf die groei tijdens de komende maanden kan bijbenen, is nog de vraag; vorige week bleek dat diverse vervoerders honderden bezorgvacatures open hebben staan.

Dienstverlening

PostNL bedreef in het verleden zelf e-commerce via diverse webwinkels; één voor één nam de vervoerder daar afscheid van en richtte zich sindsdien op dienstverlening voor online verkopers. Een recent voorbeeld daarvan is het aanbieden van het monteren van meubels en een installatiedienst voor smart home-producten, waarmee PostNL steeds vaker 'over de drempel' wil komen bij consumenten.