Twinkle | Digital Commerce

Twinkle jaaroverzicht 2021: januari & februari

2021-12-24
1000562
  • [nieuws]
  • 3:32

Een nieuw jaar, nieuwe kansen en een frisse start na het bizarre retailjaar 2020, toch? De realiteit bleek begin dit jaar echter anders. Nee, we zijn nog niet van de maatregelen rondom corona af. Winkelsluitingen, e-commerce dat maar blijft groeien en webwinkels en vervoerders die moeten opschalen. De crisis vergt veel van ondernemers. Saai is het zeker niet, dat laten we zien in dit jaaroverzicht, verdeeld over vijf dagen. Met vandaag januari & februari:

Januari

Januari was de maand van aanhoudende beperkende coronamaatregelen. Aan het begin van die maand werd de lockdown verlengd, wat branchevereniging INretail ertoe aanzette om het kabinet te vragen om meer perspectief te bieden voor fysieke winkels. Bijvoorbeeld door de winkels toe te staan als afhaalloket te fungeren. Later werd dit ook toegestaan. Ondertussen liet de ACM weten een onderzoek te starten naar de gevolgen van de coronacrisis op de fysieke winkels. Zo was de verwachting dat door de crisis veel winkels failliet zouden gaan, en dat voor lege winkelstraten zou zorgen. Maar januari was traditioneel ook de maand van verschuivingen en overnames in e-commerce-land. Zo liet wehkamp weten te verhuizen naar een nieuw hoofdkantoor. Op diezelfde dag werd bekend dat woonwinkel Flinders werd overgenomen. Nieuwe eigenaar is Nine United A/S. De overname zorgde er ook voor dat oprichter Geert-Jan Smits besloot een andere uitdaging aan te gaan. Operationeel directeur Oscar Diele is zijn opvolger. In gesprek met Twinkle liet hij weten dat Flinders nu onderdeel is van een partij die 100 procent voor e-commerce gaat. ‘We gaan Champions League spelen met e-commerce binnen het premium meubelsegment’, aldus Diele. Flinders nam dus afscheid van Smits. In januari werd ook bekend dat ceo Tjeerd Jegen van Hema zou vertrekken bij het warenhuis, opvolger van Jegen is Saskia Egas Reparas, destijds nog de ceo van Etos. Nog een vertrek: nu van Thuiswinkel.org-directeur Wijnand Jongen. Na ruim 20 jaar vind hij het tijd voor nieuwe kansen voor de vereniging en zichzelf. Over nieuwe kansen gesproken: de ondernemers achter Dekbed Discounter lanceren een gespecialiseerde webshop in planten: Floralove.nl, Wibra besluit dat het tijd is om een webshop te lanceren. Coolblue stapt in groene stroom en gas, Amazon opent zijn eerste bezorghub in Nederland, en maakt Picnic dit jaar de stap naar Frankrijk? 2021, take it away!

Februari

Na de roep van INretail in januari om afhalen mogelijk te maken bij fysieke winkels, maakte het kabinet begin februari bekend dit daadwerkelijk toe te gaan staan. Goed, de klanten moesten minimaal 4 uur van te voren online of telefonisch bestellen en op afspraak afhalen aan de deur, maar er was in ieder geval weer iets mogelijk. Nog een paar follow ups deze maand, het is nog niet zeker of de voorgenomen opvolger van Tjeerd Jegen bij Hema, Saskia Egas Reparas, daadwerkelijk die overstap mag maken. Ahold Delhaize, moederbedrijf van Etos, houdt Egas Reparas namelijk aan het concurrentiebeding. Ondertussen is bekend dat Wijnand Jongen, de vertrekkend directeur van Thuiswinkel.org, wordt opgevolgd door Marlene ten Ham. Ten Ham was onder meer zeven jaar directeur van de Europese koepelorganisatie Ecommerce Europe. We blijven nog even op het personele vlak. Jeff Bezos, oprichter van gigant Amazon, kondigt namelijk zijn vertrek aan als ceo bij het bedrijf. Vanaf het derde kwartaal zal Andy Jassy hem opvolgen, Bezos blijft aan als voorzitter van de raad van bestuur van Amazon. Ondertussen laat bol.com weten een groot aantal wijzingen door te voeren in de variabele commissies voor verkooppartners. In elf productgroepen worden de commissies verlaagd, in drie juist verhoogd. Meer nieuws van retailers: Omoda lanceert voor de tweede keer een webshop in Frankrijk, NXT Fashion, eigenaar van kledingwinkels Miss Etam en Steps, heeft uitstel van betaling aangevraagd, Dille & Kamille neemt Hutspot over en C&A sluit zich aan bij het Connected Retail-programma van Zalando. Tot slot is februari de start van één van de grootste thema’s van dit jaar in e-commerce-land: beursgangen. Coolblue kondigt namelijk aan een beursgang te overwegen. Dat hang nog wel van het beursklimaat af. Mocht Coolblue naar de beurs gaan, dan worden de aandelen geplaatst op Euronext Amsterdam. De berichtgeving over de mogelijke beursgang kwam op de dag dat het bedrijf ook de groeicijfers van 2020 bekendmaakte. In dat jaar zag het bedrijf zijn omzet met 34 procent stijgen naar 2 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (Ebitda) steeg ook fors, van 48 naar 114 miljoen euro.