Twinkle | Digital Commerce

Cookinglife heeft cross border-smaak te pakken

2021-12-24
1000562
  • [interview]
  • 4:04

Cookinglife timmert hard aan de internationale weg. Waar het bedrijf vorig jaar nog een Engelstalige webshop lanceerde om de Europese markt beter te bedienen, komen daar nu verschillende native webshops bij. De nieuwste landen in het portfolio zijn Spanje en Italië. Esther Kappenberg, crossborder marketingmanager: ‘Slim gebruik van data helpt ons bij internationalisering.’

De afgelopen jaren waren voor Cookinglife behoorlijk succesvol te noemen. In 2020 lanceerde de onderneming een Engelse webshop om zich internationaal op de kaart te zetten en de afgelopen tijd breidde het bedrijf uit met verschillende native webshops. Er waren al Nederlandse, Belgische, Duitse en Franse webshops en in november van dit jaar kwamen daar een Spaanse en een Italiaanse versie bij. Als kers op de taart bemachtigde Cookinglife ook dit jaar weer een plekje in de CrossBorder Top 30. Esther Kappenberg, crossborder marketingmanager bij het bedrijf, vertelt: ‘België was de logische eerste stap. Daarna besloten we om onze producten op Amazon te gaan verkopen, en dat platform te gebruiken voor market entry. Met de data die we verzamelden, bepaalden we onze strategie voor uitrol in bepaalde landen. Zo kregen we heel veel bestellingen vanuit Duitsland, dus die keus was snel gemaakt. Toen kregen we de smaak te pakken.’

Data driven

Vorig jaar lanceerde de kookwinkel een Engelstalige webshop, waarmee Europa beter bediend kon worden. Vanuit daar werd hetzelfde trucje toegepast, aldus Kappenberg: ‘In die Europese shop kunnen we data verzamelen van alle landen waar we aan leveren. Daardoor kunnen we goed zien waar onze kansen liggen en de behoeften van de klanten leren kennen. De keuze voor een volgende uitbreiding wordt daarmee niet alleen maar een gevoel of bepaalde verwachting van een land, maar krijgt een data driven motivatie. Vanuit de Europese webshop hebben we dus hetzelfde trucje toegepast als via Amazon, waarna we lanceerden in Frankrijk, Oostenrijk, Spanje en Italië.’

Volgens Kappenberg wordt de stap naar een nieuw land niet lichtzinnig gezet: ‘Nadat we een keuze maken voor een bepaald land, gaan we onderzoek doen in die markt. Wat doet de competitie en hoeveel vraag is er? Wat gaan we doen met verzending en wat voor klanten zitten er? Bij de livegang naar een nieuwe markt werken we dan ook standaard samen met native marketeers, die de markt goed kennen.’ Het belangrijkste bij internationalisering is dan ook de juiste voorbereiding. ‘Je moet niet alleen maar je webshop vertalen’, weet Kappenberg, ‘het is belangrijk dat je ook kijkt naar bijvoorbeeld de verzending, betaling en keurmerken. Dat is in elk land weer helemaal anders. De gehele ervaring van de shop moet worden meegenomen en je moet ervoor zorgen dat elke klant zich 100 procent thuis voelt en alle informatie kan vinden die hij zoekt.’

De grootste les die Cookinglife heeft geleerd na verschillende internationale stappen, is om niet direct het gehele assortiment online te zetten. ‘In de Duitse shop hadden we elk product vertaald voordat we live gingen. Dat was een monsterlijke klus’, lacht Kappenberg. ‘Nu gaan we met een kleiner assortiment live en kijken we vooraf welke merken en producten we niet kunnen missen. Vanuit daar breiden we stap voor stap uit.’

Nijmegen

De uitbreiding met verschillende internationale webshops, was niet het enige hoogtepunt voor Cookinglife in 2020. De onderneming opende in juli een tweede fysieke winkel in Nijmegen. De opening werd door de coronapandemie minder groots gevierd dan het bedrijf had gehoopt. Krap enkele maanden erna moest de winkel bovendien op slot door de lockdown. ‘Dat was niet hoe we de lancering van die winkel hadden verwacht, nee’, geeft Kappenberg toe. ‘We moesten even schakelen met z’n allen, maar gelukkig konden we het winkelpersoneel op andere plekken inzetten. Desondanks waren we blij toen de winkels weer open konden, want bepaalde klanten willen graag naar een fysieke locatie kunnen voor advies.’ Ondanks de lastige situatie in de fysieke winkels, wist Cookinglife online de groei door te zetten tijdens de verschillende lockdowns. ‘We hadden aan het begin van de pandemie net onze Engelstalige shop gelanceerd, wat een goede zet bleek te zijn. Op die manier konden we ons werk blijven doen en klanten waren blij dat ze via ons toch hun producten konden aanschaffen.’

Optimaliseren

Het komende jaar zal in het teken staan van het versterken van de merkpositie, vertelt Kappenberg: ‘De shops die we dit jaar hebben gelanceerd gaan we eerst optimaliseren, zodat ze goed neergezet zijn voor de klant. We kijken momenteel nog niet naar een specifiek land voor verdere uitbreiding, maar dat moment komt ongetwijfeld. We hebben ons vooralsnog alleen op Europa gefocust, dat is logistiek het meest vanzelfsprekend. Op dit moment staat het dan ook niet op de planning om buiten die Europese grenzen te kijken, maar wie weet wat de toekomst brengt.’

Over Cookinglife
Webshop Cookinglife zag in 2014 het levenslicht. Al snel volgde de livegang in België, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en onlangs Spanje en Italië. Via de Europese webshop bedient de webshop inmiddels 24 landen. In 2017 opende de onderneming zijn eerste winkel in Groningen, de stad waarin ook het distributiecentrum te vinden is. Vorig jaar opende Cookinglife een tweede fysieke winkel in Nijmegen, waar branchegenoot Zus & Zo werd overgenomen. Het bedrijf heeft anno 2021 zo’n 160 mensen in dienst.