Sinds de start eind maart 2025 heeft al 10 procent van de Duitse online shoppers een aankoop gedaan via TikTok Shop.
Daarmee staat het platform op plek 24 van de grootste online retailers in Duitsland, blijkt uit cijfers van NIQ Digital Purchases. Waar in de beginfase vooral verzorgingsproducten populair waren, is het assortiment inmiddels sterk verbreed. Elektronica (20 procent) en mode (15 procent) zijn snel gegroeid, terwijl het aandeel van beauty daalde naar 16 procent.
TikTok Shop bereikt niet alleen jongeren: ook Generatie X en Generatie Y kopen er actief. Opvallend is dat Gen X zelfs verantwoordelijk is voor het grootste deel van de omzet. Vrouwen geven gemiddeld meer uit per bestelling (€ 23,50) dan mannen (€ 21,10).
Gebruikers keren regelmatig terug: de gemiddelde bestelfrequentie steeg van 1,9 naar 2,3 bestellingen in 28 weken. Impulsaankopen via video’s dragen bij aan dit gedrag. TikTok-gebruikers kopen bovendien vaker online dan gemiddeld (47 versus 33 keer per jaar) en geven jaarlijks 30 procent meer uit.
Duitsland voorop in Europa
Vergeleken met andere landen gaat de groei in Duitsland opvallend snel. Terwijl Spanje na tien maanden op een koopbereik van 5 procent zat, behaalde Duitsland dit in slechts 28 weken.
TikTok Shop is nog niet actief in Nederland. De verwachting is echter dat de aankondiging niet lang meer op zich zal laten wachten.

Interessant hoe snel TikTok Shop groeit in Duitsland, vooral bij categorieën waar mensen graag zelf dingen proberen zoals make up en de hele doe het zelf markt. Het valt me op dat juist producten waarbij je het proces in een korte video kunt laten zien daar veel sneller aanslaan.
Wij werken zelf ook met zulke creatieve producten en laten op TikTok eenvoudige stap voor stap filmpjes zien waarin je ziet hoe je thuis voorwerpen kunt personaliseren met watertransferprint. Veel kijkers reageren omdat het er verrassend simpel uitziet en omdat je meteen het eindresultaat ziet, wat op gewone webshops vaak minder duidelijk is.
Voor wie wil zien om wat voor soort producten het gaat staat hier een overzicht van onze hydro dip kits. Juist door dat visuele karakter past dit soort creatief materiaal perfect bij het soort content dat nu zoveel tractie krijgt op TikTok Shop.
Je reactie op Ben van Oosten: