Twinkle | Digital Commerce

PostNL-laat klanten bezorguur kiezen voor boodschappen

2017-11-11
1511850
  • 1:44

Consumenten krijgen van PostNL vanaf januari de optie om hun boodschappen in een avonduur naar keuze te laten bezorgen. Op langere termijn wil de marktleider zondag- en ochtendlevering van boodschappen faciliteren.

Dat vertelde manager online food Daan Koek tijdens en na zijn presentatie op een congres van zijn werkgever: The Future of Food Commerce.

Op dit moment levert de dienstverlener boodschappen voor tientallen zakelijke klanten tussen half zes en half tien 's avonds af bij consumenten. Hun wordt meegedeeld hoe laat de bezorger ongeveer komt voorrijden (track & trace), maar ze kunnen daarin niet zelf sturen.

Dat verandert binnenkort, vanaf november bij een eerste groep aanbieders, vanaf januari is het de standaard. Koek spreekt van 'dynamische tijdvakken, waarbij we efficiency en service combineren'.

Tijdvak van één uur

Consumenten krijgen straks direct na hun bestelling een mailtje met een tijdvak van één uur waarop de PostNL-bezorger langskomt. Dat kunnen ze aanpassen naar een ander tijdvak, waarbij per uur andere tarieven gelden. De kosten hangen af van de actuele bezorgplanning; het is duurder als een bestelbus speciaal voor een klant een straat in moet rijden, dan wanneer er een levering bij de buurman gepland staat.

In de volgende fase krijgt de bezorguurselectie een plek in de checkout van supermarkten en andere online food-aanbieders, spiegelt Koek voor. Klanten krijgen dan voor het afronden van hun order een bezorguur voorgeschoteld, dat ze direct zelf kunnen aanpassen naar hun voorkeur.

Zo denkt PostNL zijn netwerk optimaal te kunnen benutten, eindklanten meer op maat te kunnen bedienen ('tot op termijn 30 minuten nauwkeurig') en zakelijke klanten voor zich te kunnen winnen.

Boodschappen op zondag en in de ochtend

PostNL, dat food deliveries operationeel heeft losgetrokken van de gangbare pakketbezorging, heeft de concrete ambitie om boodschappen ook op zondag te bezorgen. Koek: 'Daar hebben we testervaring mee opgedaan. Dus we weten hoe het werk. Het staat hoog op mijn shortlist, het is een kwestie van tijd.'

Koek liet zich ook ontvallen dat vroege ochtendleveringen hoog op het verlanglijstje staan.
 

Lees ook:
Carrefour België volledig naar PostNL voor boodschappen (22 augustus 2017)
PostNL runt eigen online supermarkt (13 juli 2017)
PostNL verbindt webshops met kwekers via online platform (6 juni 2017)