De deadline die de Europese Unie Google heeft opgelegd om Google Shopping een minder bevoorrechte positie te geven, is verstreken. De oplossing volgens Google: het toelaten van prijsvergelijkers in een afgesplitste vorm van Shopping. Wat vindt prijsvergelijkend Nederland daarvan? De eerste reacties van Vergelijk.nl en Beslist.nl.
De productdienst toont, volgens de EU, de advertenties van betalende webwinkels veel te prominent boven organische zoekresultaten. Daarin zouden prijsvergelijkers bovendien met opzet naar beneden getrokken zijn door de zoekgigant. Betekent de nieuwe toegang tot het Shopping-platform een doorbraak voor benadeelden? Nee, zegt Kees Verpalen van Beslist.nl verbaasd en teleurgesteld tegen Twinkle. ‘Google heeft een voorstel gedaan richting de Europese Commissie om straks een veilingsmodel toe te passen in Google Shopping. Dat is nog geen feit, maar een voorstel in opmaat. In de tussentijd willen ze prijsvergelijkers toegang geven tot Google Shopping. Dat is een farce, want wij hadden al toegang tot Shopping – we moesten daar alleen voor betalen. Nu nog steeds, dus er is niets veranderd. “Creëer een gelijk speelveld”, zei de EU, dat hebben ze niet gedaan.’
In Nederland klopte Google het eerst aan bij Vergelijk.nl, vertelt oprichter Ben Kerkhof. ‘Google heeft ons twee weken geleden gebeld, of wij als eerste vergelijkingssite in Nederland en België in het nieuwe Google Shopping wilden staan. Wij hebben afgewogen of we dat wel of niet zouden doen en hebben besloten dat te doen. Ten eerste waren we vereerd dat Google ons gevraagd had en we werken ook al lang met hen samen. In 2001 waren we de eerste Nederlandse klant, toen Google niet eens in Nederland actief was. Het was overigens heel veel werk om aan te sluiten, daar hebben we twee weken lang met man en macht aan gewerkt. De meeste webwinkeliers die bij Shopping zitten, weten wel hoe moeilijk het is om feeds te uploaden, dat luistert nauwkeurig bij Google. Het is best wel een uitdaging.’
Het vernieuwde Shopping: Vergelijk.nl als aanbieder van de productadvertentie
Verpalen gaat de uitdaging in elk geval niet aan in de huidige hoedanigheid, hoewel hij dat al eerder had gemogen. ‘Prijsvergelijkers mogen klant worden bij een prijsvergelijkingsdienst, nou, dat schiet niet echt op. Met ons Winkelwagenmodel mochten we al een tijdje klant worden van Shopping, met ons cost-per-click-model daarvóór niet. Maar daar hebben we destijds voor bedankt. En dat doen we nog steeds. Het enige dat Google nu toestaat, is dat meerdere vergelijkers klant mogen worden, dat is geen gelijk speelveld. Met een zoekmachine is Google gestart met dienst a, besloot toen een prijsvergelijker te bouwen als dienst b, en geeft dienst b nu een special treatment in dienst a, waarin ze inmiddels een totaal monopolie hebben. Misbruik maken van die monopoliepositie mag niet, dat zegt de EU. Dan kunnen ze van Shopping een aparte dienst maken, maar dat maakt niet veel uit. Wij mogen voor een euro per pixel inkopen, dat is nu ook opbrengst voor hen. Wij worden verkapte medewerkers van Google in plaats van gelijkwaardige concurrenten. Ik verwacht dat de EU zich hier niet bij neerlegt. Google heeft het dwangbevel volledig in de wind geslagen, Margarethe (Vestager, EU-commissaris Mededinging, red.) is behoorlijk in haar hemd gezet. Ze gokken erop dat de EU bestaat uit tandeloze tijgers. Als concurrent mag ik een heftige tol betalen, en de prijs daarvan kan Google naar believen opkloppen.’
Kerkhof toont zich gematigd positief over de veranderingen, maar houdt zeker nog een slag om de arm. ‘Ik weet het nog niet. Wat ik wel weet, is dat ik hier inzichten door krijg, extra zichtbaarheid, en dat is cruciaal voor een bedrijf als het onze. We hebben veel bezoekers, maar elke bezoekers is er één extra. Zo kunnen we beter werken, de beste deals bieden en weer populairder worden onder consumenten. We gaan onderzoeken: hoe werkt het, zijn webwinkels tevreden, zijn consumenten tevreden?’
Op 28 november aanstaande velt de Europese Commissie een oordeel over de nieuwe praktijken van Google. Die vallen waarschijnlijk niet in goede aarde, denken beide prijsvergelijkers. ‘Er is nu nog veel onduidelijkheid over. Het doel van de Europese Unie was dat hierdoor meer concurrentie zou ontstaan, dat moeten we zien’, zegt Kerkhof voorzichtig. ‘Meer concurrentie leidt tot lagere prijzen, meer mogelijkheden voor consument en webwinkel. We leren nu first hand, op de eerste rij. Wat niet wil zeggen dat ik achter deze oplossing sta. Ik vind ‘m complex, het biedingssysteem moeten ze verder uitkristalliseren. Ik zit in een veiling, ik bied blijkbaar tegen Google, maar tegen wie nog meer? De manier van displayen is ook verschillend, daar moet een oplossing voor komen. Wij rangschikken op prijs, we hanteren een cost-per-click-model en webwinkels kunnen geen positie kopen bij ons. Google Shopping werkt volgens een biedsysteem, waarbij alle winkels bieden op vijf plaatjes. Hoe moet je dat verenigen, als Google de volgorde niet door prijs laat bepalen? Wie wint de veiling als Google het zich kan veroorloven de goedkoopste te zijn? Het is best nog wel een blackbox, zoals we van Google gewend zijn, dat geldt ook voor AdWords en voor de organische zoekresultaten. Ik denk niet dat dit het idee was van de EU toen ze eisten dat Google zijn platform vrijgaf. Maar de belangen van Google om hier zo ongeschonden mogelijk uit te komen, zijn groot; in Amerika is Amazon hen al voorbijgestreefd op het gebied van product search, hun belangrijke positie in Europa willen ze vasthouden.’
Verpalen vindt dat sommige prijsvergelijkers ‘de aalmoes die Google hen toewierp met dit voorstel, dankbaar aanpakken. Ze vinden het verstandiger het geboden kleine voorstel te accepteren. Ik vind dat we met z’n allen als één team op moeten trekken om dat gelijke speelveld te realiseren. Dit is niet het einde, dit is het begin’, zegt de Beslist.nl-voorman strijdlustig. ‘Wie is hier de baas, wij of corporate Amerika?’
Wat is die Kees Verpalen toch een nare man zeg , gadverdamme. Vreselijke kwal van een vent die geheel terecht zijn bedrijf ten onder ziet gaan omdat hij niets maar dan ook niet toevoegt aan het e-commerce landschap anno 2017. Dan kan je mooie ingestudeerde marketing praatjes houden over waarom je zelf vind dat je bedrijf nog mag bestaan maar elk bedrijf kotst beslist uit en omarmt google shopping omdat het gewoon goed werkt.
Wil je echt een concurrent zijn van google? Doe het dan op de manier van tweakers, met rete goede content en fantastische community erachter. Dan rank je net als tweakers bijna altijd stijf bovenaan de organische zoekresultaten met je pricewatch. Een top site ook dat tweakers. Zoiets bouw je alleen op door jarenlang hard werk en echt iets waardevols te bouwen en dat is de heer verpalen niet gewend natuurlijk.
@Henk Mooi verwoord! Beslist heeft 0 toegevoegde waarde!! En toch durven de huidig geliste webwinkels geen rigoureuze keuze te maken! 50% traffic verloren en maar 30% omzet verloren! Maw de beslist-prijzen zijn enorm gestegen! Afzetterij van de hoogste plank! Vervolgens in de media roepen dat Google bedrijven benadeeld. Gast ga lekker fietsen! Webwinkels zijn veel beter af bij Google Shopping!
Hallo Kees & Ben,
Accepteer nou gewoon dat jullie als prijsvergelijker (hoe kan je een vergelijker zijn als je niet het totale aanbod van alle winkels in je prijsvergelijker hebt!?) totaal GEEN toegevoegde waarde hebben. Uiteraard moeten jullie ook betalen voor een positie zoals een webwinkel dat ook doet. Jullie als prijsvergelijker hebben 0,0 interessante content en dat wordt terecht afgestraft. Wat jullie kunnen kan Google namelijk veel beter en zowel de zoekende mensen als de webwinkels zijn meer dan tevreden. Jullie concept is allang achterhaald.
Gewoon niet huilen en zoeken naar een ander concept of verdienmodel. Binnen max. 5 jaar bestaat er geen vergelijker meer in Nederland. Steeds meer webwinkels nemen er afstand van!
Wat een huilebalken... ze hebben wat bedacht toen ze student waren en willen dat blijven handhaven, kom op prijsvergelijkers, verander mee met de flow... Jullie gaan het niet winnen van Google, dus beleg jullie boterham elders. Niet huilen maar actie. Helaas is jullie verdienmodel niet op de toekomst gericht.
Jammer, ik had gehoopt dat met name Beslist de handdoek in de ring zou werpen.
De EU vindt niets van Beslist. Even los van wat je vindt van welke vergelijker dan ook, lijkt het me op de lange termijn niet goed voor 'Nederland' en de EU als zoeken en kopen een volledige Google en Amazon aangelegenheid wordt. Een competitieve markt is beter dan een monopolie. Nu kun je nog kiezen uit alternatieven, maar dat hoeft natuurlijk niet. Hoewel Google's' intentie ongetwijfeld goed is, is ze wel bij machte om alle concurrerende prijsvergelijkers van de markt te duwen door het monopolie op een andere markt. Dat is waar de EU zich zorgen over maakt en dat overstijgt de belangen van Beslist of Vergelijk.
Prijsvergelijkers doen ordinaire kliks inkopen bij een partij als Google en diezelfde kliks flink doorverkopen aan webwinkels. Spreken van "concurreren" is natuurlijk niet het geval.
Vergelijkers moeten voor zichzelf een toegevoegde waren creëren. Als ik op het gebied van hardware iets wil kopen dan raadpleeg ik altijd Tweakers. Hoe zou dat komen? Ze bieden daar ontzettend goede content aan en dat is nou net de toegevoegde waarde wat Google zoekt voor de zoekende mensen. Ik hoor alle vergelijkend klagen behalve Tweakers want die wordt gewoon nog steeds retegoed weergegeven in Google.
Ben het grotendeels eens met wat Henk hierboven zegt. De content die BESLIST.nl brengt is nou niet om over naar huis te schrijven voor zowel webshop als bezoeker van de site.
Vergelijk & Beslist ondergaat hetzelfde lot als startpagina.nl Telang stil gestaan en niet vernieuwend genoeg geweest. Nu ingehaald door de snelle e-commerce wereld.