PostNL test in stilte een eigen online supermarktdienst onder de naam Stockit. De vervoerder, die gisteren bekendmaakte foodproducten voor online aanbieders in België te bezorgen, gaat via deze weg de concurrentie aan met digitale supermarkten.
PostNL zet al langer in op de online foodmarkt en bezorging van etenswaren; met Stockit verkoopt de logistieke speler voor het eerst zelf boodschappen. Twinkle sprak met Stockit-woordvoerder Julie de Ronde over PostNL's eigen websupermarkt, opgemerkt door de vakgenoten van Distrifood.
Voor de voorraadkast
'Het concept van Stockit is echt gericht op repeterende huishoudelijke producten', vertelt De Ronde. 'Vanuit consumentenonderzoek zien we dat er een behoefte ontstaat op het uitbesteden van repeterende huishoudelijke producten. In de basis zien we dat deze behoefte sterk zit op het uitbesteden van vooral de houdbare producten; toiletpapier, frisdrank, pindakaas, afwasmiddel.' Consumenten kunnen er - in de huidige pilot - kiezen uit een assortiment van meer dan 2.000 voorraadproducten, zoals geconserveerde etenswaren, babyverzorgingsartikelen, dranken, drogisterij-producten, huishoud- en schoonmaakbenodigdheden. Stockit hanteert geen minimaal bestelbedrag en geeft iDeal als betaalmogelijkheid. De eerste maand komt het bedrijf wekelijks langs, daarna past het de leveringen aan op het 'verbruik' van de consument.
Kosteloos zeven dagen per week
Stockit bezorgt - kosteloos - zeven dagen per week van 08.00 tot en met 22.00. De online super kan rekenen op chauffeurs van PostNL, naast eigen bezorgers. Momenteel vinden testleveringen van Stockit plaats in Breda en Amsterdam. 'Als het nodig is om de test uit te breiden naar een gebied om ook daar weer van te leren, zullen we dat doen. Op welke termijn dat gebeurt, is nu nog niet te zeggen', vertelt De Ronde. 'In deze fase van het experiment worden de producten nog niet rechtstreeks bij fabrikanten gehaald, maar bij lokale winkels. We testen vooral waar de consument behoefte aan heeft en hoe klantprocessen verlopen.' Consumenten kunnen via Whatsapp orders plaatsen, pauzeren of annuleren.
Food-service
PostNL levert sinds maart dit jaar zeven dagen per week foodproducten in heel Nederland. Ook bouwde de vervoerder een speciale track-and-trace voor foodproducten, zodat consumenten de bezorging van hun verse maaltijd of boodschappen in een tijdvak van vijftien tot twintig minuten kunnen volgen. Die worden vervoerd in een speciale koelbox, die PostNL in samenwerking met de Universiteit Wageningen ontwikkelde.
Nummer 1 in food
PostNL heeft in het verleden de stekker uit diverse e-commerce activiteiten getrokken, zoals Kadowereld.nl en Kaartwereld.nl. Nu stapt de vervoerder met Stockit opnieuw in e-commerce. In Duitsland levert concurrent DHL al een tijdje online boodschappen via zijn eigen websupermarkt: Allyouneedfresh.de. Op de Nederlandse markt heeft PostNL zichzelf ten doel gesteld de nummer één in foodbezorging te worden. Onlangs stapte PostNL ook in de markt voor versproducten, eveneens als toeleverancier, met het opzetten van platform Flora@Home, om kwekers van bloemen en planten te verbinden met webwinkels.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
PostNL runt eigen online supermarkt
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.