Twinkle | Digital Commerce

Twinkle Jaaroverzicht 2015

2017-05-27
831489
  • [nieuws]
  • 9:33

Wehkamp kreeg een nieuwe eigenaar, Coolblue deed alsof. Meldingen van online records werden afgewisseld met berichten over offline malaise, maaltijdboxconcepten, sociale koopknoppen en persoonlijke online adviseurs. China lonkt. Dit is het Twinkle Jaaroverzicht 2015.

Tekst: Arjan van Oosterhout en Marit Smits

Een klik op een maand hieronder leidt u direct naar de samenvatting van de ontwikkelingen in die periode. Om het héle jaaroverzicht van bovenaf aan te lezen, kunt u gewoon doorscrollen. Direct naar de best gelezen items van 2015? Klik hier.

Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December
 

Januari
Nederlandse webwinkels bezorgden tijdens de kerstperiode van 2014 zo’n 20 procent meer cadeaus op tijd dan een jaar eerder, blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy. Bol.com geeft partners in januari de keuze om de totale fulfilment voortaan aan de pure player uit te besteden, onder de naam ‘Logistiek via Bol.com’. Een aantal grote winkelketens verkeert in zwaar weer: Etam Groep Retail moet reorganiseren en Schoenenreus wordt failliet verklaard, net als familiebedrijf Tom Broekman en postorderaar Garant-o-Matic. Ook geeft Ikea toe te laat te zijn begonnen met e-commerce: ‘We hebben de memo gemist’. Het dan nog hoopvolle Macintosh is vol lof over de resultaten van zijn cross-channel strategie en Mexx maakt een doorstart onder een nieuwe Turkse eigenaar. Ook wordt er gepionierd: De Buren laat consumenten medicijnen afhalen uit kluisjes, KLM Whatsappt met reizigers en Oger geeft les in vlinderstrikjes knopen via videochat.

Alle headlines

 

Februari
De particuliere Hogeschool Tio komt als eerste hoger onderwijsinstituut met een gerichte opleiding voor e-commerce professionals. Wat volgens velen onmogelijk zou zijn, gebeurt: Zalando sluit voor het eerst een boekjaar met winst af. Blokker is optimistisch en zegt met zijn omnichannel strategie 'nog eens 120 jaar' te bestaan. Media Markt kondigt aan dat het producten binnen het uur thuis wil bezorgen, Kijkshop is een uurtje ‘trager’, maar al concreter, met tweeuurslevering via Pluplus, Ikea.nl verlaagt de leverkosten en bezorgt twee dagen sneller dan voorheen. Webwinkels worden in Google mobiel beoordeeld op hun beschikbaarheid en laadtijd, op Facebook kunnen webshops kopers aantrekken via een ‘shoppen’-knop. In de travel branche vindt een enorme overname plaats als Expedia Orbitz koopt en Transavia steekt zijn website in het nieuw. Het veelbesproken Jet.com, is voor zijn start al een half miljard dollar waard.

Alle headlines
 

Maart
Verzamelplatformen komen met steeds meer nieuwe functies voor hun retailpartners. Zalando wil een ‘aannemersrol’ vervullen en retailers mediaruimte en profielen geven, Alibaba’s Tmall biedt plaats aan de eerste Nederlandse partijen (Flinders) én aan de Amerikaanse rivaal Amazon. Dochtersite AliExpress maakt betalen met iDeal mogelijk om Nederlanders bij Chinese bedrijven te laten kopen. Wehkamp introduceert stijladviseurs die consumenten ook via WhatsApp adviseren over hun kledingkeuze, Wijnvoordeel.nl breidt zijn aanbod uit met koffie en Xenos krijgt voor het eerst een winkelmandje. De Europese Commissie kondigt aan het bevorderen van cross-border e-commerce bovenaan de digitale agenda van 2016 te zetten. Leapp waagt de stap over de grens al in België en Duitsland, Albert Heijn opent de eerste Pick Up Points bij onze zuiderburen. De topmannen van zowel Drukwerkdeal.nl als moederbedrijf Printdeal vertrekken voor een nieuwe uitdaging. Coolblue mag zich opnieuw de Beste Webwinkel van Nederland noemen, de overige vakprijzen gaan op het Thuiswinkel Awards Gala naar Bol.com, Proforto.nl en Hotelspecials.

Alle headlines
 

April
Het Duitse Media Saturn neemt een meerderheidsbelang in de Nederlandse flash sale pionier iBood.com. Wederom heeft een aantal grote retailketens het moeilijk; V&D probeert het tij te keren door de klant direct te vragen naar zijn wensen. Etam Retail Group gaat failliet en voor Flavourites Store valt het doek. Voormalig Wehkamp-baas Paul Nijhof treedt terug als e-commerce topman van 3SI en e-commerce manager Boudewijn van Nieuwenhuijzen verlaat Hema na vijf jaar. Booking.com maakt als één van de eerste reispartijen een app voor de Apple Watch, Zappos innoveert binnen zijn bedrijfscultuur door managementfuncties te schrappen. In de VS opent Jet.com de deuren voor testers, Etsy zet de stap naar de beurs en laat eigen merchants investeren, Groupon opent een marktplaats en Amazon komt met een b2b-platform en een koopknop voor thuis. In eigen land maakt de FNV zich sterk voor betere contracten van zelfstandige PostNL-pakketbezorgers.

Alle headlines

 

Mei
De maand van een nieuw begin, zo lijkt het. Miss Etam maakt een doorstart en V&D zegt zichzelf en het ‘fenomeen warenhuis’ opnieuw uit te willen vinden in een nieuwe strategie. Blokker kondigt internetkiosken aan in alle winkels en supermarktketen Plus introduceert een nieuw boodschappenplatform voor zijn franchisers. Waar Bruna voor het eerst met een leesabonnement (Bliyoo) komt en Myntra uit India app only verder gaat, omarmt Beslist.nl cost per click (cpc) weer als commissiemodel. Bol.com is door Hendrik Beerda Brand Consultancy uitgeroepen tot sterkste retailmerk van Nederland, zusterbedrijf Albert Heijn bezet de tweede plek. Marketingdirecteur Michel Schaeffer kondigt aan Bol.com te verlaten na het ‘meest succesvolle jaar’ van de pure player. Op bezorggebied hebben alle Nederlandse webwinkels nu de mogelijkheid om same day via Fadello te bezorgen, Amazon maakt bezorgen op dezelfde dag gratis voor Prime-leden. ING introduceert als eerste de digitale incassomachtiging.

Alle headlines

 

Juni
Een groot fusievoornemen in de supermarktbranche: Ahold en Delhaize worden samen één bedrijf. Dit heeft ook (positieve) gevolgen voor dochter Bol.com. De webwinkel introduceert los daarvan de service Vandaag Ophalen in tweehonderd Albert Heijn-filialen. SuitSupply krijgt tijdens de uitreiking van de European E-commerce Awards in Barcelona de Omnichannel Award mee naar huis. Coolblue neemt zijn nieuwe magazijn in Tilburg in gebruik en PostNL biedt zzp’ers een contract aan. Apple Pay komt naar Europa na een introductie in de Verenigde Staten, Alibaba verzamelt webwinkels uit het buitenland op eigen landenpagina’s. De Nederlandse pagina laat nog even op zich wachten. Unilever stapt ondertussen aan boord bij grote concurrent JD. ABN Amro is de laatste van de grote banken in ons land die mobiel iDeal introduceert.

Alle headlines

 

Juli
Wehkamp-moeder RFS Holland Holding krijgt een nieuwe eigenaar in Apax. De Britse investeringsmaatschappij, in ons land niet onomstreden, koopt alle aandelen. V&D, eerder genoemd als ideale partner van Wehkamp, krijgt begin deze zomer nieuwe adem ingeblazen door Sun Capital. De warenhuisketen gaat verder zonder directeur e-commerce en verruilt Docdata voor CB. Kort daarvoor heeft eerstgenoemde fufilmentpartij een nieuwe samenwerking gecommuniceerd met Bol.com, dat een eigen distributiecentrum bouwt in Waalwijk. Docdata tekent voor het personeel en de dagelijkse leiding. Het Britse NPS-fenomeen Ao.com, dat Nederlandse ambities koestert, trekt net over de grens in Duitsland een nieuw magazijn op. Medio juli staken (schijn)zelfstandige pakketchauffeurs van PostNL massaal, waardoor 1 op de 5 webwinkelpakjes te laat aankomt. Unilever sluit een pact met Alibaba, Amazon-uitdager Jet.com gaat van start, PayPal maakt zijn entree op de beurs en Facebook start met storefronts voor retailers. Ondertussen is de helft van de e-commerce m-commerce in China.

Alle headlines
 

Augustus
De komst van app only supermarkt Picnic lekt uit. Belofte: de laagste prijzen en gratis verzending. Medeoprichter Joris Beckers trekt een voorzichtige vergelijking met Zalando, medeaandeelhouder Boni laat weten geen Selexyz of Scapino te willen zijn. Marktleider Albert Heijn verzendt  in augustus de eerste Allerhande Box en Jumbo laat weten ook met maaltijdboxen te zullen komen. Zodoende is het online superspel op de wagen. In de maand dat Wehkamp landelijk same day delivery aankondigt vanuit zijn nieuwe dc in Zwolle, blijkt uit CBS-cijfers dat ‘multi-channelers’ het meest profiteren van de online omzetgroei in ons land. Online reus Alibaba investeert ongeveer 4 miljard euro in Suning, een keten met ruim zestienhonderd elektronicawinkels en een veelvoud aan servicecenters in China. Concurrent Amazon trekt de stekker uit Product Ads, om meer webshoppers binnenboord te houden. Met WeMarket, een Nederlandse startup, start volgens Gijs van den Broek ‘een nieuwe categorie marktplaats’. Sandd stapt in augustus uit De Buren, Twinkle100-speler 4Launch wordt overgenomen door Infotheek.

Alle headlines
 

September
Met een gegroeide voorsprong op de andere online topverkopers in Nederland is Ahold opnieuw aanvoerder van de Twinkle100. Adriaan Thierry, als executive vice president verantwoordelijk voor Albert Heijn Online, vertrekt. Voortaan rapporteert Selma Postma, general manager van AH’s online activiteiten, direct aan ceo Wouter Kolk. Ondertussen is Albert Heijn voor het eerst te zien op Alibaba’s Tmall. Bij de opening van uitdager Picnic in Amersfoort geven de vier oprichters aan mogelijkheden te zien in veertig steden. Koning Willem-Alexander opent de deuren van het volautomatische nieuwe dc van Wehkamp, dat same day delivery zonder meerkosten in het vooruitzicht stelt. Pieter Zwart laat op een persochtend in Coolblue’s nieuwe dc in Tilburg weten dat zijn bedrijf afkoerst op ruim een half miljard euro jaaromzet. Concurrent Bas Group (MyCom, Dixons en iCentre) vraagt uitstel van betaling aan. Onder de noemer Amazon Flex laat de grootste online retailer ter wereld particulieren bezorgen, Vente-exclusive.com komt in handen van Vente-privee.com en Showroomprivé gaat naar de beurs.
 
Alle headlines

 

Oktober
Deli XL, een van de grootste online verkopers van Nederland, wil uitgroeien tot een horecamarktplaats, vertelt e-commerce manager Anouk Beeren in de aanloop naar het B2B E-commerce Congres. Op de congresdag laat ze weten dat het bedrijf ook brood ziet in een afhaaloptie voor bedrijven. De Bas Group wordt na een faillissement overgenomen door Relevant Holdings, in de zomer al eigenaar geworden van Phone House en Typhone.nl. Concurrent BCC vindt met zijn zusterketens onderdak bij Fnac. Ook Docdata wordt overgenomen, door het Amerikaanse Ingram Micro. Terwijl HelloFresh claimt winstgevend te zijn in de lage landen, kondigt het Nederlandse Travelbird een ontslagronde aan op het pad naar ‘gezonde groei’. Futurumshop opent in oktober zijn eerste wielerclubhuis in Amsterdam en Fonq krijgt een nieuwe virtuele jas aangemeten. PostNL begint met de bezorging van boodschappen voor Hoogvliet en Hema’s nieuwe voorman Tjeerd Jegen zegt dat de warenhuisketen ondermaats presteert online. Dankzij koppelingen met Bigcommerce, Demandware en Shopify komt de koopknop van Twitter breder beschikbaar.

Alle headlines
 

November
PostNL gaat vijf avonden in de week leveren en start landelijk met same day delivery. ‘Het komt er op neer dat we iedere werkdag twee rondes gaan maken in plaats van één’, verduidelijkt directeur Carlos Mendes Aguiar. John de Mol gelooft door de groei van e-commerce in de toekomst van PostNL, dat voor de rechter wordt gedaagd door (schijn)zelfstandige pakketbezorgers. In november opent Amazon zijn eerste permanente fysieke boekwinkel en in Duitsland gaat Amazon-uitdager Crowdfox van start. Magento wordt afgesplitst en Jumbo bezorgt deze maand voor het eerst boodschappen. Nederland mag zich inderdaad opmaken voor de entree van online elektronicaverkoper Ao.com en Claudia Willemsen brengt met Rebel & Rich een nieuwe webwinkel annex sieradenmerk op de markt. V&D gaat mobile first verder en in de warenhuizen worden de eerste kiosken met pinautomaat gesignaleerd. Pepijn van Bommel verweert zich tegen de kritiek van resellers die niet blij zijn met de opening van een eigen webwinkel door het schoenenmerk. ‘De tijd van mijn vader is voorbij.’ O ja, Twinkle wordt 10!

Alle headlines

 

December
Sinterklaas zorgt voor recorddrukte bij Nederlandse webwinkeliers. Bol.com rept over 50 procent meer cadeaubestellingen dan vorig jaar, Coolblue ziet zijn Sinterklaasomzet zelfs verdubbelen. Het bedrijf krijgt journalisten in beweging en de lachers op zijn hand met een stunt rondom de aanstelling van een cso, ad sinterim. Op de eerste van de maand bezorgt PostNL bijna 1,3 miljoen pakketten op één dag, een record dat drie weken later sneuvelt dankzij de Kerstman. Op 23 december levert PostNL 1,4 miljoen pakjes af, 30 procent meer dan een jaar eerder op de dinsdag voor kerst. Behalve online juichverhalen brengt december een negatieve berichtenstroom over de fysieke retailgiganten V&D, Macintosh en DA, samen goed voor meer dan duizend winkels en een veelvoud aan werknemers. De brokstukken worden bij het schrijven van dit overzicht bij elkaar geraapt en herverdeeld.

Alle headlines

 

Meest gelezen op Twinklemagazine.nl:
 
NIEUWS

AliExpress accepteert voortaan ook iDeal (5 maart)

PostNL: één op de vijf pakjes vertraagd door staking (16 juli)

Beslist.nl vanaf vandaag verder met cpc (1 juni)

‘Shoppen-knop' van Facebook nu ook in Nederland (17 februari)

Miljoenenstrop voor Nijhof, Van der Maat en Scheepbouwer (5 februari)

Boudewijn van Nieuwenhuijzen verlaat Hema (29 april)

Garant-o-Matic failliet (12 januari)

Coolblue stunt met Sinterklaas (1 december)

Bulls & Birds, JeansOnline en Label54 naar FashionQlub (4 februari)

‘Online shoppen nadert zijn einde’ (9 juni)
 
WEBLOG

Picnic is een rare marketingfrats (6 augustus)

Online omzetaandeel overdreven voorgesteld (10 juli)

Hoe optimaliseer je een kleine webwinkel? (6 februari)

6 e-commerce trends voor 2015 (19 januari)

Webshops snijden zichzelf nodeloos in de vingers (27 februari)
 
ACHTERGRONDEN

De online val van Miss Etam (10 april)

Het redesign van … Elizawashere.nl (5 januari)

Van Bommel gooit de knuppel in de schoenenbranche (26 oktober)

Lesara: retehip en übergoedkoop (6 juli)

Wat is een goede e-commerce manager? (21 januari)
 
PRAKTIJK

Seo: wat u moet doen voor 21 april (23 maart)

Webshop vernieuwen: 10 basistips (22 januari)

Slim voorraad inkopen: 5 tips (9 maart)

Verlaag de bounce rate van uw webshop: 4 tips (8 juli)

Facebook-marketing voor webshops: 4 tips (10 september)
 
Klik voor de Twinkle Jaaroverzichten van 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009 en 2008.

De redactie wenst u een gezond en succesvol 2016!