Bol.com presenteerde de nieuwe service vandaag tijdens de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs te Utrecht. Zakelijke verkooppartners kunnen de orderverwerking, betaling, in- en opslag, het verpakken en verzenden en de retourafhandeling van bij hen bestelde artikelen voortaan over laten aan de pure player. Ook hoeft de partner geen eigen klantenservice meer op te tuigen voor de verkoop bij Bol.com; dit wordt tevens intern bij de Ahold-dochter geregeld.
Eén pakket, meerdere shops
De nieuwe dienst maakt het onder andere mogelijk om producten die via Bol.com bij verschillende webshops zijn besteld te bundelen in één pakket. De artikelen van deelnemers aan het logistiek programma worden namelijk samen opgeslagen in Bol.com’s dc bij Docdata in Waalwijk.
Eigen identiteit
‘De partner blijft de verkopende partij en is met bedrijfsnaam zowel bij de bestelling als bezorging zichtbaar voor de klant’, belooft de retailer in een persbericht. Woordvoerster Marjolein Verkerk legt aan Twinkle uit dat de naam van de partner op de productpagina staat en ook op de pakbon vermeld wordt. 'Met Logistiek via Bol.com worden de artikelen verstuurd in een Bol.com-doos, waar dit anders altijd de verpakking van de verkooppartner zelf is.'
Aantal partijen
Logistiek via Bol.com wordt binnenkort gestart met ‘een geselecteerd aantal verkooppartners’. Het bedrijf verwacht dat de overige klanten in Nederland en België vanaf begin 2016 gebruik kunnen maken van de dienst. 'Het is een extra service waar onze partners voor kunnen kiezen. Wij rekenen per product een tarief voor opslag in ons dc en bij elk verkocht item een tarief voor de overige fulfilmentactiviteiten, zoals verzending en retouren', zegt Verkerk.
DPD, PostNL en bpost
Bol.com liet eerder deze week al weten dat het de de verzendmogelijkheden voor verkooppartners uitbreidt. Binnenkort kunnen zij naast DHL kiezen voor DPD Pakketservice, PostNL en het Belgische bpost voor de verzending van bij Bol.com verkochte producten. Verkopers printen de pakketzegels van deze vervoerders straks zelf uit en voegen die bij hun orders.
Een service die Amazon al jaren in het buitenland levert en waarschijnlijk in de nabije toekomst in Nederland. Ze kunnen dus niet anders. Verstandige beslissing en als het net zo goed als de FBA service van Amazon wordt een echte aanrader voor de verkopers op BOL.
Klinkt leuk. Maar is óf dodelijk voor de doorlooptijd van een gecombineerde order óf dodelijk voor de kleine verkoper die dan 2 voorraden aan moet houden. Ik zie dit alleen werken voor grotere partijen die op zoek zijn naar een extra verkoopkanaal en die moeten dan heel bedacht zijn dat de potentiële vertragingen en fouten niet hun merkbeleving schaden. Operationeel moet er m.i. nog heel wat aangepast en geüpgrate worden wil het een winstgevende kans van slagen hebben.