Coolblue, Media Markt en andere consumentenelektronicaverkopers krijgen er komend voorjaar een concurrent bij in ons land. Ao.com heeft zijn Nederlandse entree aangekondigd. Het Britse bedrijf rapporteert Net Promotor Scores (NPS) van boven de 80 punten.
Ao.com (‘Appliances Online’) koppelt naar eigen zeggen onverslaanbare prijzen aan enorme beschikbare assortimenten en uitstekende service. Het houdt van bestelling tot aflevering de regie over de customer experience (zie businessmodel).
Het bedrijf, als AO World genoteerd aan de beurs in Londen, realiseerde in de eerste helft van zijn boekjaar een omzet van ongeveer 375 miljoen euro. Dat is 22 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het leeuwendeel daarvan werd geboekt in Groot-Brittannië, waar behalve Ao.com ook een aantal white label sites draait. De pure player verleent verschillende diensten voor derde partijen. Zo werk(t)en onder andere Boots, Next en House of Fraser samen met de onderneming voor de verkoop van keukenapparatuur.
Duitsland
Duitsland, Ao.com’s eerste markt in continentaal Europa, was van april tot en met september goed voor een kleine 22 miljoen euro omzet. Door de aanloopkosten daar werd overall een verlies (voor belasting) van ruim 12 miljoen euro gedraaid. Omdat Ao.com merkt dat Duitsers de nieuwkomer waarderen, worden de marketingactiviteiten bij onze oosterburen opgeschaald.
Nederland
Ao.com zinspeelde al eerder op een entree in ons land, maar heeft dat voornemen nu geconcretiseerd. In de lopende tweede helft van het boekjaar (tot medio maart) worden de voorbereidingen getroffen. Het bedrijf meldt (pdf) dat er in Utrecht een klein callcenter zal komen en een outbase; zo noemt Ao.com lokale hubs van waaruit veelverkochte producten snel kunnen worden geleverd. De Nederlandse online verkoopactiviteiten worden straks aangestuurd in Bergheim. Net over de grens bij Keulen verrijst ook een groot nieuw magazijn.
Marktleiderschap
Ao.com verkoopt vooral veel keukenapparatuur en witgoed online, maar ook kleine huishoudelijke apparaten, tv’s en andere consumentenelektronica behoren tot het aanbod. ‘We willen de beste elektronicaretailer in Europa worden’, zei ceo John Roberts eerder dit jaar. Hij wil dat Ao.com in alle landen waarin het actief is marktleider wordt, omdat deze volgens hem de komende tien jaar minstens een derde van de handel in handen krijgt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ao.com start komend voorjaar in Nederland
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.