Twinkle | Digital Commerce

Ikea-top: ‘We hebben de e-commerce memo gemist’

2017-11-08
177101
  • 1:40
‘Wij zijn te laat gestart met online verkoop’. Deze opmerkelijke bekentenis sprak de directie van Ikea uit tijdens de presentatie van zijn jaarcijfers. ‘We realiseren ons nu dat e-commerce geen trend is, maar een megaverschuiving.’

‘We waren geen early adapters als het om webverkoop gaat’, zei topman Peter Agnefjall volgens The New York Times. ‘Maar we zijn inmiddels volwassen geworden in ons denken. Het is echt meer dan alleen een trend.’

Teleurstellende cijfers
Ikea baseert zijn conclusies op de teleurstellende winst- en omzetcijfers van het bedrijf in het laatste boekjaar, eindigend op 31 augustus. De nettowinst steeg met 0,4 procent tot 3,33 miljard euro. De jaren ervoor was deze groei nog 3 procent (2013) en 8 procent (2012). Ikea stuntte volgens de directie veel met lage prijzen en investeerde fors in een loyaliteitsprogramma en het salaris van het personeel. De omzet groeide 5,9 procent naar 29,3 miljard euro.

Kortzichtig
‘Ikea heeft een hoop kansen in online verkoop laten liggen toen deze er lagen’, zegt Peter L. Tourtellot, managing director van een bedrijf in veranderingsmanagement. ‘Ze waren kortzichtig en verblind door hun eigen succes.’ Ikea heeft volgens The New York Times ook altijd geroepen genoeg te hebben aan zijn bestaande business met superwinkels.

Ogen geopend
Volgens Agnefjall ziet Ikea nu wel in dat de webshop en mobiele technologieën belangrijk zijn voor een gezonde toekomst. ‘We zagen dit een paar jaar geleden nog niet, maar nu zoeken mensen op hun mobiele telefoon naar een sofa, komen naar de winkel om deze te testen en bestellen het via hun smartphone.’

Ikea Nederland
Ikea is in de helft van de 27 landen waar het verkoopt ook aanwezig met een webshop. In Nederland opende in medio 2013 een online winkel. Producten worden vanaf 7,99 euro verzendkosten thuisbezorgd. Ikea’s eigen bezorgservice (vanaf 45 euro) wordt ingeschakeld voor ‘grote’ leveringen, ‘en alle producten die we niet geschikt achten voor pakketbezorging’.

Lees ook:
Ikea-webwinkel warm ontvangen (17-4-2014)
Data-analyse bij Ikea: zoveel klanten, zoveel smaken (28-10-2014)