‘We waren geen early adapters als het om webverkoop gaat’, zei topman Peter Agnefjall volgens The New York Times. ‘Maar we zijn inmiddels volwassen geworden in ons denken. Het is echt meer dan alleen een trend.’
Teleurstellende cijfers
Ikea baseert zijn conclusies op de teleurstellende winst- en omzetcijfers van het bedrijf in het laatste boekjaar, eindigend op 31 augustus. De nettowinst steeg met 0,4 procent tot 3,33 miljard euro. De jaren ervoor was deze groei nog 3 procent (2013) en 8 procent (2012). Ikea stuntte volgens de directie veel met lage prijzen en investeerde fors in een loyaliteitsprogramma en het salaris van het personeel. De omzet groeide 5,9 procent naar 29,3 miljard euro.
Kortzichtig
‘Ikea heeft een hoop kansen in online verkoop laten liggen toen deze er lagen’, zegt Peter L. Tourtellot, managing director van een bedrijf in veranderingsmanagement. ‘Ze waren kortzichtig en verblind door hun eigen succes.’ Ikea heeft volgens The New York Times ook altijd geroepen genoeg te hebben aan zijn bestaande business met superwinkels.
Ogen geopend
Volgens Agnefjall ziet Ikea nu wel in dat de webshop en mobiele technologieën belangrijk zijn voor een gezonde toekomst. ‘We zagen dit een paar jaar geleden nog niet, maar nu zoeken mensen op hun mobiele telefoon naar een sofa, komen naar de winkel om deze te testen en bestellen het via hun smartphone.’
Ikea Nederland
Ikea is in de helft van de 27 landen waar het verkoopt ook aanwezig met een webshop. In Nederland opende in medio 2013 een online winkel. Producten worden vanaf 7,99 euro verzendkosten thuisbezorgd. Ikea’s eigen bezorgservice (vanaf 45 euro) wordt ingeschakeld voor ‘grote’ leveringen, ‘en alle producten die we niet geschikt achten voor pakketbezorging’.
Lees ook:
- Ikea-webwinkel warm ontvangen (17-4-2014)
- Data-analyse bij Ikea: zoveel klanten, zoveel smaken (28-10-2014)
Wat een verfrissende zelfkritische kijk van een topmanager. Hulde !
Zo te zien laten ze nog steeds kansen liggen: 7,99 en (maar liefst) 45 euro verzend- en bezorgkosten bij de online verkoop van meubels!? Niet van deze tijd!
Ik verbaasde me er al jaren over dat ze niet via internet verkochten. Maar dat was strategie riepen ze altijd, mensen moesten langs de producten lopen om als impuls extra producten mee te nemen. Gevolg was dat ik (en vele andere dus) toch geen zin hadden om naar de winkel te gaan en ergens anders kochten.
Nu zijn ze er wel mee begonnen maar rekenen ze dergelijk absurde verzendkosten dat ik wederom liever ergens anders koop.
Maar goed dat ze het zelf nu ook zien dat ze een miskleum gemaakt hebben en hopelijk gaan ze daar nu wat aan veranderen.
Idd goede zelfreflectie.. echter laten we wel wezen, 'maar' een groei van 0,4% tot 3,33 mrd... tja.. in een wereld waar de HEMA , VD's en vele anderen in zwaar weer zitten..
Er is genoeg kapitaalkracht - met zoveel winst - om het nog optijd te kunnen ombuigen. Prijzen paar % omhoog en 'zonder' verzendkosten zal ook nog veel gaan uitmaken.
Bedrijven als IKEA hebben nog steeds niet door dat onderaan de streep thuisbezorgen veel goedkoper is dan in elke regio enorme winkels op te tuigen, te bemannen en vol te zetten met producten die je daarna niet meer kan verkopen.
Zeker Ikea heeft producten die geoptimliseerd zijn (qua verpakkingen) om aanhuis levereingen te faciliteren.
De echte reden dat men geen online verkoop wenste is dat het business model volledig is gebouwd op up- en Crosssell en vooral impuls aankomen. en die laatste is juist een hele moeilijke online in het segment van de IKEA.
Moet het niet zijn: "We realiseren ons nu dat het geen hype is"
Volgens ons is het nog steeds de trend om ook online te verkopen.
@David: voor beide valt iets te zeggen. Een trend heeft vaak ook iets tijdelijks ('baarden zijn nu de trend bij mannen'), een hype is nog vluchtiger. Feit is dat Ikea dacht dat het iets tijdelijks was en nu dus een megaverschuiving blijkt te zijn.
Inderdaad heel gek dat Ikea zo laat pas is begonnen met internet verkoop. Zeker omdat een van de grootste nadelen van Ikea is dat het niet allemaal in je auto past wat je wilt hebben ^^
Zo lang ze zich kunnen onderscheiden op de manier waarop ze het nu doen denk ik dat ze het nog wel recht kunnen trekken.
Ik vind het helemaal niet gek dat Ikea zo laat online is gaan verkopen. Ik geloof niet dat een Hema of V&D ooit een euro winst gemaakt hebben met hun online activiteiten.
Producten bezorgen daar hangt een stevig prijskaartje aan. Het is helaas inderdaad niet van deze tijd om dat door te berekenen aan de klant. Maar niet doorberekenen dan verdampt je winst.
Dus heel slim van Ikea. Klant shopt online en als ie de verzendkosten ziet denkt ie ik kan er beter naar toe rijden. En als het niet in zijn auto past bestelt ie wel, want dan hoeft ie geen aanhanger te huren.
Ik zie andere verzendkosten van 4,99 en 29,95?
Niet verstandig mochten ze recentelijke verlaagd zijn. De klant zal minder snel zelf gaan ophalen.
@Martine Natuurlijk zitten er kosten aan het aan huis leveren voor online orders. Maar een stevig prijskaartje is overdreven.
De kosten om alleen al in Nederland 13 filialen te onderhouden, bemannen en bevoorraden zijn vele malen groter dan één centraal magazijn voor dezelfde omzet waarbij 100% aan huisgeleverd zou worden. Alleen al één centrale voorraad ipv 13x zou alle verzendkosten in het niets laten vervallen in de cashflow.
De producten van IKEA zijn natuurlijk al wel optimaal verpakt voor logistieke diensten.
@Henk daar heb je gelijk in. Die vestigingen met al die voorzieningen zouden de verzendkosten wel eens kunnen evenaren.
Toch denk ik dat showrooms onontbeerlijk zijn voor het type product dat Ikea verkoopt. En als je die showrooms eenmaal hebt, dan is het goedkoper als de klant het product gelijk meeneemt.
@Martine, Natuurlijk zijn de showrooms key en juist onderscheidend van een pure player.
Maar tussen een showroom en een huidige vestiging van IKEA zit nog wel een heel groot (en duur) verschil.
Ik denk overigens dat je je nog wel eens kan vergissen in het aantal klanten dat de producten direct mee wil nemen.
Ik heb sterk het vermoeden (mede uit eigen ervaring) dat het alleen zelf meenemen een enorme beperking geeft in het gemiddelde bestedingsbedrag, want het past niet (meer) in de auto, dus laat maar liggen.
Hoe hoger de verzendkosten, hoe meer mensen de producten direct meenemen.Bezorging van grote spullen was er altijd al.