Twinkle | Digital Commerce

Ahold en Delhaize fuseren tot superkoppel

2017-05-27
180101
  • 1:34

Ahold en Delhaize fuseren tot een megasupermarktbedrijf. Dat hebben beide partijen vanochtend bekendgemaakt. De fusie moet medio 2016 zijn afgerond.

Het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize fuseren tot één grote supermarktonderneming met een netto-omzet van 54,1 miljard euro. De bedrijven verwachten dat ze door het samengaan jaarlijks 500 miljoen euro aan kosten kunnen besparen.

Hoofdkantoor in Nederland
Dick Boer, momenteel directeur van Ahold, gaat de combinatie met de naam 'Ahold Delhaize' leiden als de nieuwe ceo. Frans Muller, topman van Delhaize, wordt deputy ceo en chief integration officer. Het hoofdkantoor van het superkoppel komt in Nederland te staan, het Europese hoofdkantoor wordt in Brussel geopend. 'Delhaize zal in België het leidende merk van de combinatie blijven en het merk zal vanuit het kantoor in Brussel worden aangestuurd', staat in de fusieaankondiging (pdf).

Offline/online winkelen
Ahold en Delhaize hebben gezamenlijk 6.500 winkels in Europa en de Verenigde Staten. Beide bedrijven verkopen online, via respectievelijk Ah.nl, Ah.be en Delhaize.be. Uit de fusieaankondiging: 'Met een uitgebreider aanbod aan kwaliteitsproducten en -diensten tegen concurrerende prijzen, kunnen de merken van Ahold Delhaize nog beter inspelen op de veranderende behoeften van de klant. Van een bredere selectie huismerkproducten tot meer winkelformules voor zowel food als non-food: klanten zullen op meer en makkelijkere manieren boodschappen kunnen doen, of ze nu naar de winkel gaan, online bestellen en via een afhaalpunt hun boodschappen ophalen of deze thuis laten bezorgen.'

Voordelen voor Bol.com
De fusie van Ahold en Delhaize biedt veel kansen voor dochteronderneming Bol.com. De pure player kan zijn afhaalnetwerk in Vlaanderen flink uitbreiden door mee te liften op de 600 afhaalpunten van de Belgische grootgrutter. Dit zijn niet alleen supermarkten, maar ook winkels van partners.

Verdriedubbeling van omzet
Daniel Ropers van Bol.com zei gisteren tijdens een conferentie in Londen dat hij de omzet van de webwinkel de komende twee jaar sterk wil verhogen. Internet Retailer schrijft dat dit een verdriedubbeling moet worden van de huidige opbrengst, naar 2,84 miljard dollar (2,53 miljard euro).