Twinkle | Digital Commerce

We zijn jarig: 10 jaar Twinkle!

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:06

Twinkle is jarig! Dat werd gisteren gevierd op het kantoor van Bol.com. In aanwezigheid van (voormalige) Twinkle-medewerkers, freelancers, bloggers en andere genodigden werd het eerste exemplaar van het jubileumnummer uitgereikt aan Daniel Ropers. Vandaag valt de speciale editie bij abonnees op de mat.

‘Toen we 10 jaar geleden met Twinkle begonnen stond e-commerce nog in de kinderschoenen’, zei hoofdredacteur Marieke Verdonk in haar toespraak. ‘Onze belangrijkste doelgroep waren de pure players. Later kwamen daar de retailers en brands bij, die “iets” met e-commerce moesten. De retailwereld is in de afgelopen jaren behoorlijk veranderd, en verandert nog steeds. We staan nu op het punt dat de branche zich opnieuw aan het uitvinden is. Met alle mogelijkheden die technologie biedt voor zowel online als offline retailers en brands. Als vaktitel volgen we die ontwikkelingen op de voet en zullen we via onze media – magazine, site en events – ook verslag doen van de digitale ontwikkelingen op de winkelvloer. Natuurlijk blijven we ook relevant voor de retailers die online als belangrijkste verkoopkanaal inzetten.’

Netwerkmodel
Gastheer Daniel Ropers (meer foto's op Facebook) was een van de gezichten in een introductiecampagne van Twinkle. Tien naar later vertelt hij in een interview uitgebreid over het netwerkmodel, volgens hem hét toekomstmodel voor retail. ‘Het is geen verhaal dat ik heb bedacht omdat wij met Bol.com naar een netwerkmodel zijn gegaan’, zegt hij onder meer. ‘Het is juist omgekeerd: wij zagen dit aankomen en hebben onze strategie aangepast’, aldus de managing director van Bol.com, onderdeel van Twinkle100-aanvoerder Ahold.

Jubileumnummer
In de jubileumuitgave, het 97e nummer van Twinkle sinds de start eind 2005, vindt u verder onder meer een overzicht van tien e-commerce mijlpalen, quotes uit het archief, een verhaal over het online winkelgedrag van tieners, reflecties van lezers, innovaties van eigen bodem, een analyse over retailconcepten van de toekomst en columns van onder andere Kitty Koelemeijer, Harmen van der Meulen en Joost Steins Bisschop. Ook leest u hoe het nu gaat met online ondernemers die jaren geleden verschenen in de rubriek ‘Gat in de markt’.

10 jaar Twinkle op de website
Ook op de website staat Twinkle stil bij zijn tiende verjaardag. Onder andere Bax-shop.nl, Hema.nl en Kleertjes.com gingen door de Twinkle Tijdmachine. In de rubriek Throwback Twinkle vindt u artikelen uit het rijke archief terug, waaronder interviews met Chris ‘The Long Tail’ Anderson en online kartrekkers bij Booking.com en Otto.

De Grote Twinkle Geschiedenis Quiz
Ter gelegenheid van het tweede lustrum kunnen kenners van onze vaktitel nog tot morgenmiddag (woensdag) vijf uur de ‘Grote Twinkle Geschiedenis Quiz’ spelen. De winnaars worden aanstaande vrijdag bekend gemaakt.