Steeds meer modemerken overwegen de stap te zetten naar online verkoop. Een goede zaak, volgens Flod. Het Italiaanse bureau geeft tien redenen waarom fashionlabels e-commerce nodig hebben.
1. Bereik in andere landen
E-commerce vergroot het verkoopbereik naar locaties waar uw merk niet fysiek te koop is. Denk bijvoorbeeld aan niet-stedelijke gebieden, de wat onbekende, kleine landen of juist grote landen met veel potentie. Met een goede investering in Facebook Ads, Google AdWords, banneradvertenties en een juiste social media-strategie is het mogelijk om in deze regio’s nieuwe klanten te bereiken.
2. Directe verkoop biedt hogere marges
In het artikel ‘Three Future Waves of Innovation in E-commerce for Fashion & Apparel' sprak Forbes van een margegroei van 56 procent voor modebedrijven die in e-commerce stappen. De slinkende fysieke verkoop van wederverkopers wordt gecompenseerd door verkoop binnen nieuwe markten en aan nieuwe type consumenten.
3. Marktonderzoek en een direct kanaal naar uw klanten
Online verkoopgegevens geven u belangrijke feedback over welke producten en varianten het meest populair zijn, zowel in het algemeen als per geografisch gebied. Hierdoor krijgt u meer inzicht in uw markt en kunt u hier ook beter op inspelen.
4. Direct meetbare conversie van social media
Als u heeft geïnvesteerd in een social media-campagne en u niet beschikt over een e-commerce kanaal, maakt u maar voor de helft gebruik van de kracht van social commerce en mond-tot-mondreclame. Drie manieren hoe u deze twee elementen met elkaar kunt combineren:
1. Omdat het visuele aspect een sterke factor is op platforms als Facebook en Pinterest, is het mogelijk om directe conversie te realiseren door het toevoegen van een link om zo het online afgebeelde product aan te kunnen schaffen. Uw social media-manager heeft wellicht inzicht in welke afbeeldingen het beste werken.
2. Zet bloggers in zodat u vanuit de blogpostings kunt linken naar de pagina’s met de producten die in de blogs worden besproken.
3. Uw huidige e-mailmarketinglijsten kunnen ook worden gebruikt voor het genereren en meten van conversie in online verkoop.
5. Verkoop de hele collectie met een online look book
Een online look book biedt zowel consumenten als grootzakelijke kopers de laagdrempelige optie om de volledige collectie te bekijken, wat de verkoop zal bevorderen.
Door outfits voor te stellen (combinaties, bijpassende accessoires en dergelijke) is de kans groot dat de bezoeker meer dan één item koopt. Met aanbiedingen, zoals gratis verzendkosten boven een bepaalde prijs, moedigt u dit verder aan.
6. Gebruik uw online shop als groothandelsinstrument
Als vervolg op het vorige punt: u kunt uw online shop dus ook gebruiken als verkooptool voor groothandel- en boettiekklanten, die door het aanvragen van een wholesale code een speciale bestelling kunnen plaatsen en artikelen bij kunnen bestellen om hun assortiment aan te vullen; hierdoor kunt ook u het reorder process stroomlijnen.
7. Seizoensgebonden verkoopstrategie
Online kunt u een wereldwijde verkoopstrategie creëren door de collectie van het vorige seizoen online aan te bieden in markten waar het seizoen nog wel loopt (denk aan Australië en Nieuw-Zeeland). Dus de restvoorraad van de zomercollectie 2012 uit Europa kunt u in de zomer van 2012/2013 nog aanbieden Down Under.
8. Tevreden klanten die vinden wat ze willen
Online, availability is your friend. U kunt via het web een dieper assortiment qua kleuren en maten aanbieden dan boetieks. Op deze manier kunt u inspelen op de behoefte van bijvoorbeeld plus size klanten of mensen met andere kleurvoorkeuren. Uw online winkel is 24/7 open zodat iedereen kan shoppen wanneer ze dat willen. Daarnaast blijkt uit onderzoek van Channel Advisor dat in de Verenigde Staten 65 procent van de consumenten de voorkeur geeft aan shoppen online – en dit aantal is groeiende.
9. Beter merkimago
Door een online winkel stijgen de online zichtbaarheid en het merkvertrouwen. Dit kan succesvol worden volbracht door het combineren van de website, webshop, blog en andere social media-platforms met een consistent visueel en redactioneel plan.
Voorbeeld: zowel Gucci als Burberry hebben een grote groei doorgemaakt nadat ze hebben geïnvesteerd in e-commerce. Het Britse Burberry overtrof de concurrentie door een sterke sociale aanwezigheid.
10. Verkoop de voorraad via een online outlet
De ‘sale’ of ‘outlet’ sectie is een populaire bestemming op een site. Steeds meer prijsbewuste consumenten rechtvaardigen luxeaankopen voor zichzelf door deze te kopen tegen gereduceerde prijzen. Dit biedt mogelijkheden voor de verkoop van uw oude collecties. U kunt consumenten ook prikkelen door af en toe kortingscodes en aanbiedingen voor Facebook-fans en andere klanten weg te geven.
Bron: Flod.it
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Waarom modemerken e-commerce nodig hebben
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.