Twinkle | Digital Commerce

Budbee bezorgt alleen nog in pakketkluizen, maar waarom? ‘We focussen op een harder groeiende propositie’

2024-09-04
1000562
  • 1:43

Bezorgdienst Budbee baarde deze week opzien door te stoppen met hetgeen waarmee ze bekend zijn geworden: bezorging aan huis. In plaats daarvan wordt volledig ingezet op bezorging in pakketkluizen. Naar aanleiding van deze opvallende stap legde Twinkle general manager Benelux Jørgen Höppener enkele vragen voor.

Wat is de reden dat Budbee stopt met bezorging aan huis?

‘We zien na corona dat onze leveringen voor pakketkluizen harder groeien dan de thuisleveringen. Er is na covid-19 door de grote inflatie een toenemende druk op kostenverlagingen bij onze klanten en bij consumenten, waardoor de meer kostenefficiënte kluisleveringen een interessante optie zijn voor zowel webshop als ontvanger. We zien dat steeds meer partijen hiervoor kiezen. Door te focussen op de harder groeiende propositie en daarmee te stoppen met thuisbezorging, kunnen we al onze energie en middelen stoppen in het verder laten groeien van deze propositie die ook bijdraagt aan de duurzaamheid van de industrie voor mens en milieu. Uiteindelijk geloven wij erin dat een consument meerdere bezorgvoorkeuren heeft, zo ook een thuisbezorging, maar wij willen de voornaamste keuze voor kluisleveringen zijn.’

Wat betekent deze stap voor bezorging in pakketkluizen bij Budbee? Is het huidige netwerk afdoende?

‘Deze stap betekent dat we verder kunnen investeren in het uitbreiden van ons netwerk van locaties en andere gerelateerde logistieke en technologische ontwikkelingen.’


Jørgen Höppener, beeld: Mo Barends

Wat is het duurzaamheidsvoordeel van deze stap? En wordt deze alleen behaald als consumenten met de fiets/lopend naar de pakketkluis gaan?

‘Ten eerste heb je een fractie van de busjes nodig voor hetzelfde aantal pakketten als bij thuisbezorging. Dat maakt dat onze pakketkluisleveringen slechts een derde van de uitstoot hebben vergeleken met onze thuisbezorging. We weten vanuit onze thuismarkt Zweden dat dit richting de 0.01 CO2e kg per pakket kan. Ten tweede willen wij er zo veel mogelijk voor zorgen dat de kluis staat op de plek waar men al komt, bijvoorbeeld voor boodschappen. Het is uiteraard het beste als de consument dit lopend dan wel fietsend ophaalt.’