De ontwikkelingen binnen de AI-zoekmachines gaan momenteel razendsnel. Perplexity heeft onlangs de komst van een shopfunctie aangekondigd.
Met Perplexity Shopping kunnen gebruikers (vooralsnog alleen in de Verenigde Staten) niet alleen zoeken naar de juiste producten, maar deze ook snel aanschaffen. In de zoekfase wordt daarbij veel rekening gehouden met de voorkeuren van de consument. Geef je bijvoorbeeld een prompt met: ‘zoek de meest comfortabele en betaalbare koptelefoons’, dan wordt specifiek gezocht op koptelefoons die bekendstaan om hun comfort.
Met Perplexity Pro, kunnen gebruikers daarnaast ‘met een druk op de knop’ een bestelling plaatsen in een geïntegreerde checkout. Reguliere gebruikers worden doorverwezen naar de desbetreffende webshop.
Nieuw is ook dat consumenten artikelen in afbeeldingen kunnen zoeken en kopen. Zie je bijvoorbeeld een foto van een interieur dat je bevalt, dan kun je Perplexity specifiek vragen naar waar bijvoorbeeld een bank of stoel uit die foto te koop is. Vervolgens worden de desbetreffende winkels weergegeven.
De komst van AI-zoekmachines veranderen mogelijk de toekomst van ‘search’. Dat bleek onder andere uit een eerdere publicatie op Twinkle. Momenteel zijn de meeste zoekmachines nog ‘beperkt’ tot het beantwoorden van prompts, op basis van persoonlijke voorkeuren en ‘antwoordgedreven’. Een shopfunctie maakt het voor webwinkeliers interessant, want wanneer kom jij in de zoekresultaten naar voren?
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
AI-zoekmachine Perplexity introduceert shopfunctie