Westvleteren sleepte al meerdere keren de verkwikkende titel ‘Beste bier ter wereld’ in de wacht, maar het product aan de man (of vrouw) brengen en dat proces in de hand houden is andere koek. Reserveringen lopen inmiddels niet meer via de ‘biertelefoon’, maar via de eigen webwinkel van de Belgische Sint-Sixtusabdij. En daar komt Ingenico om de hoek kijken.
Een kleine sprong terug in de tijd. Tot begin deze eeuw, toen Westvleteren voor het eerst bekroond werd tot ’s werelds beste gerstenat, konden klanten op vaste dagen en uren trappist kopen bij de betreffende abdij. De plotselinge hype zorgde voor een grotere vraag dan het aanbod, met als gevolg continue files voor de poorten van de brouwerij. Vanaf dat moment zijn de paters overgestapt op bestellingen per telefoon, waarbij klanten uit drie soorten bier (Blond, 8 en 12) kunnen kiezen, met een maximum van twee kratten per aankoop, zolang de voorraad strekt. Levering aan huis was – en is – niet aan de orde.
Online betalen, offline ophalen
Lange tijd bewees bovenstaand systeem zijn dienst, maar in de wens tot vernieuwing en om tegemoet te komen aan de ‘noden van klanten’ is de Sint-Sixtusabdij afgelopen jaar een samenwerking aangegaan met Ingenico. Met de online betaaloplossing van laatstgenoemd bedrijf zijn de paters beter in staat de inkomende bestellingen te controleren en kunnen nu ook internationale bierliefhebbers Westvleteren bestellen. Dus, stel een Engelsman gaat op citytrip naar Brugge, dan zou hij meteen een (gepland) bezoekje aan de brouwerij kunnen brengen en een kratje kunnen inladen.
‘Voor ons betaalsysteem zochten we een internationale partner die ook met een solide fraudedetectiemodule werkt’, legt Jos Vermeulen, adviseur van de projectstuurgroep, uit namens de abdij. ‘Er zijn twee bestelperiodes van een paar uur per maand. Het wonderlijke is dat wij helemaal niets verzenden; we verkopen het bier online, maar de mensen moeten het zelf komen halen. In het begin waren we bezorgd dat de website het aantal bezoekers niet aan zou kunnen. Maar de eerste betalingen die we ontvingen verliepen probleemloos.’
Het wonderlijke is dat wij helemaal niets verzenden
Dimitri Vandergucht, sales teamleader bij Ingenico, en zijn collega Veerle Lebrun (marketingmanager België bij de betaalprovider) prijzen het click & collect-systeem dat samen met de abdij is ontwikkeld. ‘Het systeem is volledig gemoderniseerd en geautomatiseerd. Geen enkele transactie wordt nog over het hoofd gezien, waardoor de verkoop veel effectiever is. In de praktijk houdt eigenlijk nog maar één pater een oogje in het zeil voor wat betreft de orders’, aldus Vandergucht. Zonder concrete aantallen te mogen noemen, verwerkte de Vlaamse bierbrouwer via de webshop afgelopen jaar zeker enkele duizenden transacties. Dat is overigens tamelijk vergelijkbaar met de oude situatie. ‘Het is ook niet de bedoeling van de abdij om jaar op jaar te groeien. Er zijn geen internationale ambities en levering aan supermarkten en horeca is ook niet aan de orde. De omzet is in de basis puur bedoeld om het voortbestaan van de abdij te financieren.’
Check check dubbelcheck
Om woekerprijzen en doorverkoop tegen te gaan, is het systeem uitgerust met een geavanceerde fraudedetectiemodule die verkooplimieten stelt en transacties blokkeert als dat nodig is. Bijvoorbeeld als iemand te veel kratjes bier probeert te bestellen of op de zwarte lijst van Sint-Sixtus staat. In de praktijk wist de betreffende feature al enkele fraudepogingen tegen het klooster tegen te houden en is de doorverkoop van het bier op de zwarte markt sterk verminderd.
Hoe werkt het? Particulieren die bier willen bestellen moeten zich eerst via de website registreren. Nadat een profiel is aangemaakt met persoonlijke gegevens van de klant, zodat iemands ID-nummer aan transacties kan worden gekoppeld, ontvangt diegene een mail voor validatie. Eenmaal ingelogd komt hij in een ‘slimme wachtkamer’ terecht. Wie nog nooit of lang geleden een bestelling heeft geplaatst, heeft namelijk een (digitaal) streepje voor bij de Vlaamse paters. In de webwinkel kan de klant kiezen uit de beschikbare bieren op dat moment, plus zelf een afhaalmoment bepalen. Aansluitend wordt hij doorverwezen naar het betaalplatform en ontvangt de klant een QR-code samen met een overzicht van de bestelling. Deze QR-code moet worden getoond bij het afhalen. Een essentieel onderdeel, zo blijkt. ‘Het systeem werkt, net als voorheen, met nummerplaatherkenning. Dus als jij die dag toevallig in de auto van je vrouw rijdt, kun je weer rechtsomkeert maken. En zonder deze code kan een buurman of een collega je bestelling ook niet voor je ophalen’, waarschuwt Vandergucht lachend. Die nummerplaat is dus heilig, dat Gij het maar weet.
Quick bites
- De Sint-Sixtusabdij begon bij de oprichting in 1831 kaas te maken en brouwt bier sinds 1839.
- De monniken produceren jaarlijks circa 6.000 hectoliter bier.
- De bieren van Westvleteren dragen het etiket ‘Authentic Trappist Product’, wat betekent dat ze binnen de muren van een trappistenklooster worden gebrouwen, onder het toezicht en de verantwoordelijkheid van de paters.
- De winst gaat naar ontwikkelingsprojecten en sociale doeleinden.
- Bestellen kan via Trappistwestvleteren.be.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online bierverkoop valt Vlaamse paters in de smaak
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.