Twinkle | Digital Commerce

Zo creëer je meer ruimte voor groei

2022-10-24
1000562
  • [branded content]
  • 4:07

De afgelopen jaren is de online verkoop explosief toegenomen en er liggen nog steeds kansen voor webwinkels die verder willen groeien. Heb je er bijvoorbeeld al eens over nagedacht om de internationale markt te verkennen? En haal je al het optimale uit je klantenbestand via relevante aanbiedingen in gepersonaliseerde direct mails? PostNL belicht een aantal interessante groeikansen in het online magazine ‘Meer ruimte voor groei’ en in dit artikel lichten we alvast een paar highlights toe.

Meer tips om te groeien met je webwinkel? Download gratis het magazine ‘Meer ruimte voor groei’ vol groeikansen, praktische tips en succesverhalen van andere ondernemers.

Vergroot je afzetgebied

Hét voordeel van een webwinkel is dat je fysiek niet bij je klanten in de buurt hoeft te zitten. Op deze manier is je afzetgebied dus ook gemakkelijk uit te breiden over de landsgrenzen heen. Via een internationale webwinkel, een webwinkel per land of taalgebied én door je producten aan te bieden via internationaal georiënteerde platforms zoals Amazon en Bol.com. Voor je merk, je verhaal en je producten maakt het niet uit waar je klanten zitten. Voor de verzending en bezorging maakt het natuurlijk wel uit.

Internationaal bezorgen met PostNL

PostNL heeft voor de bezorging een internationaal netwerk dat bestaat uit partners die bekend en vertrouwd zijn bij de lokale consumenten. Op deze manier levert PostNL iedere dag al meer dan 1,1 miljoen brieven en pakketten af in 200 verschillende landen. E-commerce ondernemers die actief zijn op de internationale markt kiezen vaak heel bewust voor PostNL. Zo zegt Vincent Kleine van Vince Design daarover: “Vrijwel alle internationale bestellingen verzenden we met PostNL. De prijs is daarvoor natuurlijk heel belangrijk. Maar wat mij écht over de streep heeft getrokken? De service. En dan vooral richting onze klanten. Eerder verzonden we via andere logistieke bedrijven die niet met tijdslots werken en dat is aan consumenten niet uit te leggen. Een klant wil gewoon weten wanneer een bestelling aankomt. Qua serviceniveau is er geen andere bezorger die in de buurt komt.”

Buitenlandse retouren voorkomen

Al veel webshops zetten in hun checkout de adrescheck van PostNL in om automatisch adressen aan te vullen én te controleren. Ook voor de shoppers uit het buitenland is deze service beschikbaar. De adrescheck internationaal verhoogt de conversie: klanten haken niet af door een lang formulier of onduidelijke adresregels in je checkout. En doordat je zo altijd het juiste afleveradres hebt in het buitenland voorkom je onnodige retouren. De adrescheck internationaal is op dit moment al beschikbaar voor adressen in meer dan 170 landen en eenvoudig op je webshop aan te sluiten via een API van PostNL. Ook America Today werkt met de internationale adrescheck. Martin Bless, product owner van dit bekende kledingmerk zegt hierover: “We hadden een geinige gadget, de Social Distance Zipper. Die mocht niet in Amerika verkocht worden, maar Amerikanen bestelden ‘m massaal omdat je in het Duitse postcodeveld Amerikaanse postcodes kon invullen. Dat werd toen nog een heel gedoe op het distributiecentrum met orders die gecanceld moesten worden. Ook dit kunnen we nu voorkomen met de adrescheck internationaal.”

Voordelig pakketjes verzenden

Vooral als je internationaal kleinere producten wilt aanbieden, is de verzending via PostNL interessant. De oplossing ‘pakjes buitenland’ is al voordelig vanaf 50 pakketten per jaar naar het buitenland. Het gaat daarbij om kleine pakketten die niet door de brievenbus passen, maar wel als brief worden behandeld. Zo bezorgen we deze pakketjes via een voordelig internationaal postnetwerk. Dat betekent dat je ze zonder gedoe en tegen een aantrekkelijk tarief verzendt. Op deze manier wordt het extra gemakkelijk om een internationale markt te bedienen.

Succes met relevante direct mail

Ook binnen de landsgrenzen zijn vaak nog genoeg mogelijkheden om te groeien. En dan niet alleen door nieuwe markten aan te boren. Zo kun je van mensen die al eens bij je hebben gekocht, geïnteresseerde terugkerende klanten maken. Door een band met ze op te bouwen, ze persoonlijk(er) te benaderen en ze relevante aanbiedingen te doen. Online groeien door direct mail te versturen? Wel als je dat met aandacht doet en de benodigde klantdata tot je beschikking hebt.

Met klant in beeld van PostNL koppel je jouw klantgegevens aan relevante adresdata. Zo vult klant in beeld ieder consumentenadres uit je klantenbestand aan met relevante kenmerken als leeftijd, gezinssamenstelling, inkomen en woningtype. Ook verdeelt het je bestand in consumentensegmenten met uitgebreide klantpersona’s. Zo krijg je een compleet klantprofiel om je communicatie en campagnes optimaal op af te stemmen. En dat zorgt voor hogere conversie!

Direct meer bestellingen

Ook Vitaminstore heeft klant in beeld van PostNL ingezet om het fysieke magazine succesvol te personaliseren. Alain Vermeulen, oprichter en commercieel directeur van Vitaminstore: “Klant in beeld gaf ons een completer klantprofiel met nieuwe inzichten. We kunnen bijvoorbeeld veel beter zien of een gezin kinderen heeft en in welke leeftijdsgroep. Je kunt daardoor veel relevanter zijn met producten en informatie die je naar de klant stuurt. Voor de klant ook prettig. Zij ontvangen aanbiedingen en informatie op maat. Dat de klant dit waardeert, blijkt ook uit de cijfers: dankzij de betere klantsegmentatie hadden we een 20% hogere respons en nam het aantal bestellingen met 48% toe.”