Black Friday blijft onverminderd populair onder Nederlandse consumenten, zo blijkt uit onderzoek. 15 procent van hen wil een landelijk verbod op de koopjesdag, twee jaar geleden was dit nog ruim een derde.
Van alle ondervraagden – 1.093 in totaal – zegt slechts 11 procent dit jaar minder te willen kopen tijdens Black Friday.
Een en ander blijkt uit onderzoek van Panelwizards, in opdracht van Acties.nl. 55 procent van de ondervraagden heeft tijdens Black Friday nog nooit iets in een fysieke winkel te hebben gekocht, het merendeel speelt zich in Nederland dus online af. Vooral jongeren slaan hun slag tijdens Black Friday; slechts 8 procent van de ondervraagden tot 30 jaar vindt dat Black Friday moet worden verboden, tegenover 14 procent bij dertigers.
Veel retailers haken op Black Friday in met een ‘tegeninitiatief’, om consumenten juist bewust te maken van overconsumptie en duurzaamheid. Dat komt over het algemeen niet bij consumenten aan, zo blijkt uit het onderzoek. Zo vond in 2022 nog 53 procent van de ondervraagden dat Black Friday moeilijk te rijmen was met duurzaamheid en ‘consuminderen’, dit jaar is dat gedaald tot 44 procent.
Uit ons onderzoek via mrkortingscode.nl vorig jaar bleek dat mensen niet tegen kortingen zijn, maar wel tegen het consumentisme en alle reclame hieromtrent. Dus een meer duurzamere insteek zouden wij winkeleigenaren aanraden.
Je reactie op Bram: