Om consumenten beter bewust te maken van de risico’s van aankoopfraude en nepwebshops heeft het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting van de Politie zelf een nepwebshop gelanceerd.
De shop, genaamd ‘pakjedealsnu.nl’, staat bol van de aanbiedingen en is enkel gepromoot via social media. In totaal werd de site al zo’n 12.000 keer bezocht. 600 consumenten wilden echt iets kopen, zo schrijft het AD.
Op het eerste gezicht lijkt de webshop op een normale shop die gadgets en elektronica verkoopt. Klanten komen er pas achter dat het om een nepshop gaat als ze iets willen kopen. Dan krijgen zij een waarschuwing dat het om een malafide webshop gaat en uitleg over de risico’s van online fraude.
Zo worden consumenten gevraagd om de gegevens van het bedrijf te controleren. In het geval van ‘pakjedealsnu.nl’ zouden ze er zo achter komen dat het adres van een politiebureau is, de domeinnaam geregistreerd door de politie en dat alle socialmedia buttons naar de site van de politie linken.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Politie wil bewustzijn over nepshops vergroten en opent er zelf één