Twinkle | Digital Commerce

Het netwerk van bol.com: ‘Dit is win-win-win’

2022-06-23
1000562
  • [branded content]
  • 4:46

Bol.com heeft zelf verschillende oplossingen om verkooppartners logistiek te ontzorgen. In het netwerk zijn echter ook steeds meer andere dienstverleners te vinden. ‘Bij bol.com kunnen we niet alles zelf. Door samen te werken met aanbieders van bijvoorbeeld magazijnsoftware en verzendplatformen versnellen we de innovatie voor onze verkooppartners. De tools en software van externe dienstverleners helpen hen om beter te presteren en logistieke fouten te voorkomen. Daardoor stijgt de klanttevredenheid en kunnen ze harder groeien.’

Aan het woord is John Lin, Lead Ecosystem Business Development bij bol.com. Hij legt uit waarom de deuren van het bedrijf niet alleen open staan voor verkooppartners, maar ook voor dienstverleners: ‘We staan sterker als we samen optrekken. Zoals dat geldt voor het verbeteren van het aanbod op onze website, geldt dat ook voor de ondersteuning van verkooppartners. We kunnen niet alles zelf en daarom werken we samen met vertrouwde leveranciers van relevante diensten waar verkooppartners gebruik van kunnen maken. Van boekhoudsoftware tot webshopkoppelingen en van hulp bij adverteren tot flexibele financiering. Soms zijn het bestaande oplossingen, soms ontstaan ze vanuit co-creatie. Zo ontstaat een waaier aan diensten waar verkooppartners hun voordeel mee kunnen doen.’

Meer tijd om te ondernemen

Het primaire doel van de diensten is om het leven van verkooppartners te vergemakkelijken, vervolgt Lin: ‘Zij kunnen hun business volwassener maken, waardoor ze meer tijd overhouden om te ondernemen. De leveranciers van de oplossingen kunnen via het platform nieuwe business genereren, en als bol.com zijn we erbij gebaat dat verkooppartners zo goed mogelijk presteren. Het is een win-win-winsituatie. Wij vragen er geen commissie voor.’

Magazijnsoftware

Op logistiek terrein zijn er, naast Logistiek via bol.com en Verzenden via bol.com, verschillende diensten van externe partijen die verkooppartners kunnen ontzorgen. Zo helpt magazijnsoftware ondernemers die via meerdere kanalen verkopen om al hun orders op één plek bij te houden en te verwerken. Lin: ‘Zo’n WMS (warehouse management system, red.) kan ondernemers voor een klein bedrag heel veel werk uit handen nemen. Wij komen nog steeds verkooppartners tegen die honderden orders per dag doen, maar die met verschillende lijsten werken en niet weten hoe goed ze met zo’n systeem geholpen zouden zijn. Ik vind dat we als bol.com een verantwoordelijkheid hebben om verkooppartners te ondersteunen met het groeien van hun business. En om ondernemers zichzelf de vraag te laten stellen hoeveel hun eigen tijd waard is.’

Verzendplatformen

Behalve hun orderproces kunnen verkooppartners ook hun verzendproces vereenvoudigen dankzij externe dienstverleners: via bol.com kunnen verkooppartners naadloze koppelingen maken met een waaier aan verzendplatformen, handig als ze via meerdere kanalen verkopen en werken met meerdere vervoerders. ‘Net als voor de magazijnsoftware geldt voor de verzendplatformen dat verkooppartners er makkelijk en snel mee aan de slag kunnen, zonder dat er een IT’er aan te pas hoeft te komen vanuit hen. Vergelijk het met het downloaden van een app op je telefoon. Even inloggen en de boel draait. Gaat er toch iets fout? Bol.com heeft een actieve relatie met de leveranciers van magazijnsoftware en verzendplatformen, om te waarborgen dat de koppelingen goed en veilig werken.’

Shops United

Een van de verzendplatformen voor verkooppartners is Shops United. Sinds dit voorjaar behoort het bedrijf tot bol.com’s netwerk van externe dienstverleners, te vinden op het Partnerplatform – dat is de plek waar (potentiële) verkooppartners van bol.com allerhande relevante informatie kunnen vinden. Shops United biedt goedkopere verzendzegels aan en integreert ook bestaande verzendcontracten om het verzendproces zo makkelijk mogelijk te maken. Marketingmanager Eline Hofman vertelt: ‘Voor ondernemers die al klant zijn bij ons is het makkelijker geworden om te verkopen en verzenden via bol.com, andersom kunnen bestaande verkooppartners van bol.com nu ook heel makkelijk van onze gratis software gebruikmaken. Zo profiteren we van elkaars bereik. Als onderdeel van de samenwerking hebben we Verzenden via bol.com toegevoegd als verzendoptie, naast dertien andere vervoerders in Nederland.’

Van belang is uiteraard dat verkooppartners echt met de dienstverleners op het Partnerplatform uit de voeten kunnen. John Lin: ‘Per categorie gelden er andere criteria voor toelating. Over het algemeen geldt dat er sprake moet zijn van een behoefte bij verkooppartners, en dat een oplossing binnen bol.com moet werken zoals hij daarbuiten ook werkt. Maar er zijn ook voorwaarden van maatschappelijke aard, denk aan IT-security. Wij stellen eisen aan dienstverleners, op basis van industriestandaarden. Als ze daar al aan voldoen, hoeven ze niets extra’s te doen. Door samen scherp te blijven en elkaar blijvend uit te dagen op het gebied van IT-security maken we onze digitale samenleving elke dag een stuk veiliger. Om aan verkooppartners duidelijk te maken hoe goed partijen op de verschillende criteria scoren, maken we bij bijvoorbeeld bij de verzendpartners onder andere onderscheid tussen Gold, Silver en Bronze.’

Ultieme security

Shops United heeft de gouden status. ‘We zijn gegaan voor ultieme security’, zegt Hofman. ‘Daar zijn we ook best een aantal maanden mee bezig geweest. We hebben er samen met onze hostingpartners hard aan gewerkt om de koppeling zo goed mogelijk te maken. Daarbij zijn we goed geholpen en gecoacht door bol.com, de contacten zijn vanaf het begin prettig. Met behulp van ons verzendsysteem kunnen verkooppartners nu eenvoudig hun bol.com-orders versturen. Via onze koppeling worden deze ingeladen en worden de speciale Verzenden via bol.com-verzendzegels gemaakt, helemaal geautomatiseerd. Dat scheelt veel handwerk.’

Het bos door de bomen

Met de toelating tot het Partnerplatform maakt bol.com in de praktijk een voorselectie van dienstverleners, waardoor verkooppartners snellere en betere keuzes kunnen maken, besluit John Lin: ‘Help mij kiezen, is toch vaak de vraag. Wij proberen verkooppartners door de bomen het bos weer te laten zien.’

Dit is het derde artikel in een serie over zakelijk verkopen via bol.com. In het eerste artikel werd ingezoomd op de steeds sterkere bezorgvoorkeuren van webshoppers, duurzaamheid en andere ontwikkelingen in e-commerce logistiek. In het tweede artikel vertelden verkooppartners over hun ervaringen met Logistiek via bol.com en Verzenden via bol.com. Binnenkort lees je op deze website artikelen over het vergroten van je zichtbaarheid als verkooppartner bij bol.com. Meer informatie vind je hier!

Dit artikel verschijnt op initiatief van bol.com
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld